Eldkolv

Jag såg i ett avsnitt av “Survivorman” hur Les Stroud använde något som han kallade för "eldkolv" för att göra upp eld med. (skapade mycket hög tempratur genom att snabbt pressa ihop luft i en sorts kolv som tände lite fnöske)
Är det någon som har använt en "eldkolv", och isåfall, funkade det bra?

Mvh Mikael
 
Jag har inte provat eldkolv men jag såg också avsnittet och det verkade ju fungera bra för Les.
Men jag tycker ändå att det verkar vara bra mycket omständigare än ett vanligt eldstål.
Som jag vet funkar bra!

Med eldkolven skall man tälja till en fnöskebit av rätt storlek. Sedan pela ner den i det lilla hålet. Slå till kolven och sedan pilla upp fnösket igen. Stoppa in i din tändved och blåsa liv.

Med eldstålet är det bara att spraka mot tändveden, få till lite glöd och blåsa liv.
Mycket enklare!

Tycker åtminstone jag...

//Peter
 
Jag har inte använt en eldkolv men jag har fått den demonstrerad för mig,hemmagjord i mässing.

Principen är det jag tycker är minnesvärt, dvs ytterliggare ett sätt att improisera fram eld på!

Den funkar ungefär som en encylindrig diselmotor= hög värmeutveckling via friktion och tryck.

Det lättaste att få eld med är en handgasolbrännare;), näst en tändare och som föregående skribent skrev tycker ochså jag att det vettigaste och minst ömtåliga att ha med som extratändare är ett eldstål, det fungerar även när det är blött!

/H
 
Det brukar även kallas eldpump ibland. Det blir så hög värme av trycket när pumpen slås ihop att fnösket börjar glöda. Ma får vara snabb med att dra ut fnösket så att det får syre och inte slocknar. Eldpump har använts i bla Burma och Idonesien. Känner en som har klarat det med en vanlig spruta.

/mattias
 
Ja, även om det kanske inte är det enklaste sättet att göra upp en eld med, så är det iallafall intressant att veta lite mer om "alternativa metoder", vem vet, de kanske kan komma till nytta;).
 
Användning eldkolv

Ja, intressant med alternativa metoder. Här bör man också komma ihåg att olika metoder fungerar olika bra beroende på var på jordklotet man befinner sig. Det är dels frågan om vilka material man har tillgång till, men också vilket klimat man befinner sig i. I varma klimat fungerar gnidelddon, som till exempel eldpumpen, eldhyveln, eldsågen och handborren, mycket bättre än i kalla klimat.
 
Ja, intressant med alternativa metoder. Här bör man också komma ihåg att olika metoder fungerar olika bra beroende på var på jordklotet man befinner sig. Det är dels frågan om vilka material man har tillgång till, men också vilket klimat man befinner sig i. I varma klimat fungerar gnidelddon, som till exempel eldpumpen, eldhyveln, eldsågen och handborren, mycket bättre än i kalla klimat.


Varma klimat som t ex Kanada?

Det är ju i princip en diselmotor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Göra upp eld: Fire piston Överlevnad 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...