Skägg eller inte? Ett maskulint problem.

Skägg - Skyddar mot solen

Det är ett vetenskapligt faktum. University of Southern Queensland forskare fann att skägg blockerar upp till 95% av solens skadliga UV-strålar. Resultatet: Där skägget växer skyddas huden från solen. Det hjälper också till att minska åldrande av huden och förhindrar solbränna (liksom ett hinder för vind bränna). Skäggolja gör inte bara ditt ansiktshår mjukt och följsamt. Oljan tar också bort bakterier och svamp från ditt skägg. Så ja, skägg är ett bra skydd för vår hud när vi är ute i naturen.
 
Evolutionen

Med andra ord har evolutionen sett till att vi skyddas så man kan nog lita på det som sitter på kroppen.
Frågan är om det är evolutionen som gjort att kvinnor inte har skägg?
I tidernas begynnelse så var ju männen ute på jakt nästan jämt medan kvinnorna var mera stationära runt grottan och utsattes inte för vädret på samma sätt.
Dom var dock betydligt hårigare än vad dom är nu, tror jag.
 
Ingen expert

Det är ett relativt okänt område för mig men att man livnärde sig på jakt och samlande tycks alla vara överens om.
Då faller det sig ganska naturligt att jakten utövades av dom som inte var gravida eller ammade/skötte barn.
Det har säkert funnits exempel på fysiskt starka kvinnor som jagat och män som skött barn men inte så många exempel på män som varit gravida och ammat.
Därför antar jag det vanligaste var att i huvudsak var det männen som skötte jakten och att kvinnorna "stannade hemma".
 
När det gäller direktkylan tycker jag att det är skyddande med skägg men när det hänger is i det börjar den isolerande effekten defekteras av detekterad dekadens och hängande, svåravlägsnade sjoki loftet. Så min seriösa fråga lyder:

Upplever ni som har stor erfarenhet av vinterturer att det är varmare eller kallare med skägg?
För och nackdelar?

Har alltid upplevt d som varmare och isolerande för ansiktet, vilket torde va rätt naturligt. Fram tiss för några veckor sen på en base-camptur i Jämtland. Det kändes som att skägget inte hjälpte det minsta och jag har ingen förklaring, bara en vag spekulering, på varför. Har haft issjok i skägg förr, samtidigt som jag åkt utför, i -15 C - inga problem. Nu var det ungefär samma men kändes som jag skulle förfrysa ansiktet. Spekuleringen ligger i atmosfärtrycket; även små skillnader känns mycket...(??).
Jag har helskägg á la tomten: yvigt, tjockt o långt.

Dinte snor som rinner i mustaschen, d e kondens, btw.
 
db780da7774da071c983f92e03b97924.jpg

Nu när jag var uppe i för några veckor den var det ständigt minus 20-skägg men det kändes inte som ett problem och jag tycker det snarast är lättare att få bort kondens ur skägget än ur en buff. Däremot så frös skeden fast i läppen när jag skulle äta lunch (en sea to summit i aluminium) och det gjorde att jag spillde gryta i skägget. Det upptäckte jag inte förrän jag såg ordentligt på fotona på tåget hem...
Ett verkligt stort skäggproblem är däremot att få cyklopet tätt när jag dyker, men det är ju en helt annan sak. (Vaselin i mustaschen hjäper en aning men tätt blir det inte)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ett verkligt stort skäggproblem är däremot att få cyklopet tätt när jag dyker, men det är ju en helt annan sak. (Vaselin i mustaschen hjäper en aning men tätt blir det inte)

Helmask med övertryck, typ interspiro eller liknande löser skäggproblemet vid dykning. Men det är ju inte så bra för luftförbrukningen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...