Kanoter i umeområdet

Hej på er!

Jag undrar om någon kan tipsa om en billig kanotuthyrare i umrådet runt Umeå,
eller i övriga västerbotten. Jag har ingen egen bil, och är därmed beroende av buss eller cykel. Tips om paddelbara sjöar och åar tas gärna emot.

Johan
 
Finns en kanotklubb.

i Umeå.

Kontakta dem. Umeälvens delta och skärgården utanför Holmsund är rätt fin för paddling är min bedömning även om jag bara åkt skridskor i området.

Thure
 
Preem-macken i Sävar, Umeå, hyr ut kanadensare för 280 kr/dag inklusive flytvästar och paddlar.
Man påbörjar paddlingen vid E4-bron i Sävar och paddlar Sävarån ut till åmynnet i Skeppsvik.
Där lämnar man kanoten. Sträckan är ca. 11 km enkelväg.
Preem återtransåporterar kanoten.
Tyvärr finns det ingen reguljär busstransport eller liknande att tillgå i Skeppsvik, utan då måste man ta Sävar-Taxi eller eget fordon för återtransport till Sävar.
Det är fullt möjligt att paddla tillbaka med kanoten om man vill, det finns en kort, liten fors man i så fall måste tåga/bära kanoten uppströms.
Undertecknad har gjort ljust detta, så jag vet att det går!
 
Det är fullt möjligt att paddla tillbaka med kanoten om man vill, det finns en kort, liten fors man i så fall måste tåga/bära kanoten uppströms.

Hopplöst, umebo i förskingringen men har aldrig paddlat Säverån! Skämmigt!

Hur "dramatisk" är forsen sommartid?
Kan man vara ovan kanadensarpaddlare men ändå känna att det är "lagom spännande men inte läskigt"?
Eller kanske rentutav ta med sig något av sina unga syskonbarn (typ en fyraåring)?
 
Hopplöst, umebo i förskingringen men har aldrig paddlat Säverån! Skämmigt!

Hur "dramatisk" är forsen sommartid?
Kan man vara ovan kanadensarpaddlare men ändå känna att det är "lagom spännande men inte läskigt"?
Eller kanske rentutav ta med sig något av sina unga syskonbarn (typ en fyraåring)?
Den så kallade "forsen" är kanske max 50-75m lång och inte någon stor nivåskillnad, så det är bara att hålla kanoten i strömriktningen mitt i forsen och åka med strömmen. Är knappast något problem för någon enligt mig.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...