Mör i Mörön

På lördag går starten för "Mör i Mörön". En triathlon i familjetempo. Cykling en mil, löpning/promenad 2,5km och avslutning i hamnen med en vattenuppgift. Första start var år 2000. Yngsta deltagare då var 6år och äldsta runt 50. Det årets segrare var Fredrik från Östersund. Året efter var det dubbelt så många startande och loppet vanns av en man från tyskland. Sedan har det varit tävlingsvila något år tills nu alltså. Ingen startavgift, ingen anmälan och inga priser annat än rätten att håna de som inte ställde upp. På kvällen samlas de som vill i hamnen kring grillen. En tävling helt utan tider och startnummer ordnad av mig bara för att det ger något att träna för och prata om för hela byn. Ta efter mitt exempel, ordna något i hemtrakten.

Roland
 
På lördag går starten för "Mör i Mörön". En triathlon i familjetempo. Cykling en mil, löpning/promenad 2,5km och avslutning i hamnen med en vattenuppgift. Första start var år 2000. Yngsta deltagare då var 6år och äldsta runt 50. Det årets segrare var Fredrik från Östersund. Året efter var det dubbelt så många startande och loppet vanns av en man från tyskland. Sedan har det varit tävlingsvila något år tills nu alltså. Ingen startavgift, ingen anmälan och inga priser annat än rätten att håna de som inte ställde upp. På kvällen samlas de som vill i hamnen kring grillen. En tävling helt utan tider och startnummer ordnad av mig bara för att det ger något att träna för och prata om för hela byn. Ta efter mitt exempel, ordna något i hemtrakten.

Roland

Mörön som i utanför Luleå? I så fall låter det som något jag och barnen kan dyka upp på. Eller är det bara för de i byn? Lite mer info vore intressant. Kollade på din webbplats men hittade inget.
 
Visst är det Mörön som i Mörön utanför Luleå. Att det inte finns info på nätet beror på att det är jag som arrangerar och jag har inte lagt ut det någon annan stans än här... Jag förlitar mig på djungeltrummans verkan. Alla är välkomna, bybor likväl som andra bor. Alla som vill ta sig en utmaning. Start sker lördag kl14.00 nere vid hamnen, säljaktsmuseet, och målgången är också där. Första etappen är cykling ca 10km efter asfalterad trafikerad väg, det vi kallar "stora rundan". .Andra etappen är till fots. Springa eller lunka eller gå "lilla rundan". 2,5km i byn och även det på asfalt. Sista etappen är i vattnet vid badstranden och vad den består i avslöjas inför starten men räkna med att bli blöt i någon omfattning. Alla etapper startar och avslutas i hamnen. Ingen tidtagning inga startlistor eller resultatlistor. På kvällen möts de som vill vid grillen i hamnen och äter dricker eget material.

Jag ordnar detta som en kul grej och för att jag behöver en morot för min egen träning.

Vi ses på lördag

Roland
 
Mörön som i utanför Luleå? I så fall låter det som något jag och barnen kan dyka upp på. Eller är det bara för de i byn? Lite mer info vore intressant. Kollade på din webbplats men hittade inget.

Tjenare.
Starten och målgången är avklarade nu, saknade er på linjen. Förhoppningsvis kommer en artikel i kuriren i veckan. Men det blir ny chans nästa sommar.

Roland
 
Tjenare.
Starten och målgången är avklarade nu, saknade er på linjen. Förhoppningsvis kommer en artikel i kuriren i veckan. Men det blir ny chans nästa sommar.

Roland

Tyvärr hade vi inget sätt att transportera cyklarna till Mörön (har inte krok på bilen och inget takräcke heller), lite långt för barnen att cykla :-(
 
Det är ju förvisso ett problem men inte olösligt. Kanske nästa år... Jag lär väl slänga ut en krok via forumet.

Roland
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...