Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.84 i medelbetyg (37 röster). Visningsalternativ
Gammal 2018-06-18, 12:24
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sentient6 Visa inlägg
Men viktvinsten med enkellager försvinner väl om man måste hänga på en UQ istället för ett liggunderlag?
Lär ju visserligen ge ett större temperaturspann med UQ också, tänker jag.
Men alltså det går ju att ha liggunderlaget inne i mattan också även om det knölar till sig. Jag har ingen UQ.
Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 09:47

Jag har kört med Exped multimat utanpå mattan som UQ nu några nätter i sommar och det funkar rätt bra. Satt på 2 gummilinor i hörnen där längden går att regleras och som sen krokas över ridgelinen och karbinhaken.

Enda nackdelen är väl kortsidorna där det bli glipor som luft kommer in i eftersom mulitmattan är rektangulär, men med några klämmor så stänger man öppningarna.

Är väl mer av en sommar-UQ och knappast nåt man vill ha i svalare klimat.
Svara med citat
Gammal 2018-11-15, 21:51
Kastvind Kastvind är inte uppkopplad

Tack ska ni ha för en lång och bra tråd! Jag har läst alla 118 sidorna och har väl egentligen inga frågor kvar
Två hängmattenätter har det blivit i november än så länge, ska försöka få till ännu en innan månaden är slut.
För mig är hängmatta precis så snabbt och enkelt som jag hade hoppats, bättre än tält för jag har tak över altanen och bara hänger upp så är det klart. Jag försöker sova ute minst en natt per månad under ett år och varierar boendet lite. Ett polskt knäppetält, ett hilleberg och så min ticket to the moon.
Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 21:15

Idag beställde jag ett undertäcke. Det är -10 i november! Ska bli skoj att testa och uppleva skillnaden mot liggunderlag i hängmattan. Hoppas kylan håller i sig tills dhl har gjort sitt bara
Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 10:10

Vad rekommenderar ni för tarp?

Ticket to the moon kingsize har jag tänkt få plats med, åslina för myggnätets skull när oknytten kommer fram igen och inte alltför blåsiga ställen hoppas jag. Inte kalfjäll åtminstone
Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 13:29
statemachine statemachine är inte uppkopplad

Jag använder Hennes hammock hex fly till min tttm doubble.
Fungerar utmärkt.
Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 15:51

Jag har en Terra Nova competition. Den stora. Tror den är ca 260x300. Den är jag mycket nöjd med och väger bara 350g har jag för mig och tar väldigt lite plats.
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 13:19
Krisen Krisen är inte uppkopplad

Jag är väldigt sugen på att införskaffa mig en hammock.

Detta har säker med en ålderskris att göra, fly hemmet en gång då och då (från våren till hösten) för att landa i mig själv. Tänkte länge köpa ett tält men hammock känns smidigare och roligare samt att jag känner mig instängd i tält, har liksom inte koll på läget runt omkring.

Mitt problem är att det finns alltför många modeller att välja på, får smärre ångest av det.
Jag är 172cm, väger ca 70 kilo +/- några kilo.
Vill inte betala för mycket men vill samtidigt inte ha något som går sönder eller är obekvämt.
Myggnät
Tarp

Kan detta vara något? https://www.xxl.se/hennessy-ha ... gclsrc=aw.ds

vill gärna höra om tips och råd
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 14:01

Citat:
Ursprungligen postat av Krisen Visa inlägg
Jag är väldigt sugen på att införskaffa mig en hammock.

Detta har säker med en ålderskris att göra, fly hemmet en gång då och då (från våren till hösten) för att landa i mig själv. Tänkte länge köpa ett tält men hammock känns smidigare och roligare samt att jag känner mig instängd i tält, har liksom inte koll på läget runt omkring.

Mitt problem är att det finns alltför många modeller att välja på, får smärre ångest av det.
Jag är 172cm, väger ca 70 kilo +/- några kilo.
Vill inte betala för mycket men vill samtidigt inte ha något som går sönder eller är obekvämt.
Myggnät
Tarp

Kan detta vara något? https://www.xxl.se/hennessy-ha ... gclsrc=aw.ds

vill gärna höra om tips och råd
Jag har den.
Det enda jag inte gillar är tarpen, den har jag bytt ut mot Hex fly.
Ett tips är att köpa hammocken från Hennessys hemsida.
Där kan du välja vad du vill ha, dessutom skeppar de varorna från deras lager i England.
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 16:48

Citat:
Ursprungligen postat av statemachine Visa inlägg
Jag har den.
Det enda jag inte gillar är tarpen, den har jag bytt ut mot Hex fly.
Ett tips är att köpa hammocken från Hennessys hemsida.
Där kan du välja vad du vill ha, dessutom skeppar de varorna från deras lager i England.
Synd med tarpen, skulle gärna vilja kunna köpa ett färdigt paket så var det klart.
På hyskygard.se säljer de DD frontline med extra stort tarp. Är det en liknande hammock? Sämre?
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 17:01

Citat:
Ursprungligen postat av Krisen Visa inlägg
Synd med tarpen, skulle gärna vilja kunna köpa ett färdigt paket så var det klart.
På hyskygard.se säljer de DD frontline med extra stort tarp. Är det en liknande hammock? Sämre?
Inga problem.
Gå in här https://hennessyhammock.com/pr ... ion-asym-zip
Klicka på Customize och klicka fram det du vill ha, betala, veckan efter har du hammocken hos paketombudet.
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 22:41

Tack, kan mycket väl bli så lite längre fram. Ser att man ska välja löngt på straps? Vad rekommenderas?
”Select 42"(106cm) for trees up to 14"/36cm in diameter. Select 72"(183cm) for trees up to 24"/61cm in diameter. Select 96"(243cm) for trees up to 36"/91cm in diameter.”

En fråga till, hur förvarar ni era ryggsäckar? Under hammocken? I hammocken? På ett träd? Idiotisk fråga kanske?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.

Logga in