Kniv i lättpackarens utrustning

Det där med yxa på vandring har jag svårt att förstå. För att ha nåt att klyva måste man väl först ha sågat ett antal klabbar, för grova att elda som dom är? Eller?
Om man nu prompt måste elda verkar det mycket enklare och lättare att ha med en Bahco Laplander såg (210 g) och kapa lite klenare ved. Man måste ju inte ens såga igenom, halvvägs räcker och så tjonga i en sten. Eldas direkt utan klyvning.
Men jag har säkert missuppfattat nåt...

Har man bara ett lämpligt stöd så kan man utan problem klyva ganska grova stammar utan att kapa. Det går också att "batonga" dvs driva in huvudet med hjälp av en pinne och sedan bända isär vissa bitar. Däremot är det svårare att motivera yxan baserat på allemansrätten och det mesta går lika väl att fixa med kniv och/eller såg.
 
"Men det går att dela ganska grovar grenar med en hyfsat rejäl kniv - om man vet hur man gör. Se https://youtu.be/s22PwfzMArc - en film med en föga Rambo-liknande figur"

Men herregud, är det där på riktigt? På den tid han får till två vedträn har jag hunnit elda, grilla, käka upp korven och somna mätt och glad...
 
Kniv hänger ju ihop med eld, iallafall för mig. På fjället med gasbrännare klarar man sig ju med en pytteliten kniv för att skära mat m.m. Fast kan ju vara bra att ha en vanlig kniv ur säkerhetssynpunkt om man skulle hanmna i en överlevnadssituation (tex tappa sin packning och villa bort sig på fjället och behöva gå ner i fjällskogen och bygga ett eldborrs-kit och ett gransris-skydd ;) detta är säkert mycket bökigare med ett 40mm fällknivsblad, men finns ju dom som övar på detta utan någon kniv alls.

I skogen brukar jag alltid elda sålänge det inte är eldningsförbud och då är kniven bra. Jag tycker man klarar sig ganska bra utan att batonga eller klyva eller såga ved... det är ju lätt att bara bryta av snustorra kvistar även upp till en 4-5 cm i diameter. Eller ännu grövre om man kilar fast dom mellan två träd och bänder av dom. Mycket lättare än att såga och klyva dessutom. Större vedbitar kan man ju helt enkelt elda i ändarna bara, t ex tre stycken som ligger med ändarna utåt åt var sitt håll som man bara drar närmare in mot brasans mitt allt eftersom de brinner upp. Förutsätter ju att det finns tillräckligt med småved så man får igång brasan men i skogen har jag aldrig varit med om att det saknats.

Yxa eller storkniv i skogen är väl mest om man vill bygga skydd eller försöka komma åt torr ved inuti torraka om det ösregnat en vecka. Fjäderstickor går väl bra att göra med vanlig kniv även med litet blad.
 
Fast kan ju vara bra att ha en vanlig kniv ur säkerhetssynpunkt om man skulle hanmna i en överlevnadssituation (tex tappa sin packning och villa bort sig på fjället och behöva gå ner i fjällskogen och bygga ett eldborrs-kit och ett gransris-skydd ;)

Jo, det brukar vara det klassiska argumentet, men nödsituationen kan ju lika gärna vara att man har tappat packningen och kniven.

Har man kollat lite på Ed Stafford eller Primitive Technology på Youtube så inser man att kniven kanske inte är så jätteviktig ändå för att klara sig i nödsituationer.

Det är nog snäppet bättre att försöka lära sig att improvisera även en kniv.
 
En enkel fråga vilka överlevnadssituationer med enbart kniv har du övat på?
Uppe på kalfjället, nere i skogen?
För utan träning och övning kommer det inte att fungera.

Micrans kniv räcker till mycket och den sorglustiga huggaren, https://www.youtube.com/watch?v=s22PwfzMArc&feature=youtu.be, i en torr gren borde lära sig makeld så att han kan ägna sig åt att elda istället för kapa.
Såg är vida ändamålsenligare.

go tur
 
"Men det går att dela ganska grovar grenar med en hyfsat rejäl kniv - om man vet hur man gör. Se https://youtu.be/s22PwfzMArc - en film med en föga Rambo-liknande figur"

Men herregud, är det där på riktigt? På den tid han får till två vedträn har jag hunnit elda, grilla, käka upp korven och somna mätt och glad...

Det är oftast inte nödvändigt med grova grenar... men det går, om man vill. Vissa knivar är gjorda för att kunna klara detta slags jobb.
 
Det där med yxa på vandring har jag svårt att förstå. För att ha nåt att klyva måste man väl först ha sågat ett antal klabbar, för grova att elda som dom är? Eller?
Om man nu prompt måste elda verkar det mycket enklare och lättare att ha med en Bahco Laplander såg (210 g) och kapa lite klenare ved. Man måste ju inte ens såga igenom, halvvägs räcker och så tjonga i en sten. Eldas direkt utan klyvning.
Men jag har säkert missuppfattat nåt...

På en del ställen finns ved utlagd och då är en yxa användbar för klyva. Vidare brukar jag vid regnväder starta elden med tjärrot och då är det väldigt praktiskt med yxa.
 
På en del ställen finns ved utlagd och då är en yxa användbar för klyva. Vidare brukar jag vid regnväder starta elden med tjärrot och då är det väldigt praktiskt med yxa.
Håller med om att just när det är ved utlagd är en liten yxa väldigt praktisk att ha med. När jag är på sådana ställen har jag vanligen lite mindre i ryggan i övrigt så den blir ändå inte jättetung.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.