Diskmedel inte längre Svanenmärkt

Nu är det flera år sen jag hade Yes, jag bytte till Grumme handdisk och har varit nöjd med det. Det är Svanen-märkt. (Iaf ännu...)

Och ja, jag avskyr verkligen såna där billiga utspädda diskmedel som antingen inte gör rent, eller som man behöver massor av. Grumme är också drygt, tycker jag.
 
Läste detta i Metro:

I ett mail till Metro skriver P&G:s varumärkesansvarige Linn Gustafsson:

"Vi erbjuder en effektiv produkt, med säker miljöprofil, som lever upp till Yes motto ”en droppe räcker”. Den nya märkningen avser en varning för vilken effekt oavsiktliga utsläpp av en större mängd outspätt diskmedel (till exempel vid transportolyckor) kan ha för miljön och alltså inte när produkten används som avsett."

http://www.metro.se/nyheter/diskmed...appar-svanen-markningen/EVHphD!MvuQJyX5YWe2w/

Det låter som att det är farligt om en tankbil med Yes välter och rinner ut i diket.

Skulle också vilja nämna att det i en del nationalparker, tex Garphyttans, är förbjudet att riva upp mossa och lavar. Så det är nog bättre att ha med sig en diskborste.

Jag citerar dig, men jag tänker mer på det som P&G säger till Metro som du citerar.

En flaska YES på 1 liter och en droppe är 2 milliliter (P&G rekommendation per 5 liter vatten och mottot ”en droppe räcker”.)

1 liter / 0,002 = 500 droppar.
500 droppar / 2 diskningar per dag = 250 dagar

Säljer P&G en flaska YES per hushåll var åttonde månad (till de hushåll som köper YES)?

(En droppe räcker, till en diskomgång? Verkligen, P&G, går ni i vinst på att sälja YES diskmedel?)

Vi ger YES en marknadsandel på 25% (arbiträr siffra...) och en tankbil 32 000 liter (en mindre modell av tank)
25% av 4 500 000 hushåll i Sverige = 1 125 000 hushåll
1 125 000 hushåll * 2 diskningar per dag = 2 250 000 diskningar

2 250 000 diskningar * 0,002 liter = 4 500 liter
32 000 liter i en tankbil / 4 500 liter = 1 tankbil räcker 7 dagar.

I hela Sverige har då hällts ut 1 tankbil i avloppen var sjunde dag.

Jaja, dessa droppar går ju genom ett reningsverk till skillnad mot om tankbilen välter omkull bredvid en bäck i skogen eller nått.

Överdoseras det med två droppar, eller om kunderna diskar med tio liter vatten istället för fem, så blir det nästan var tredje dag.

På ett år så blir det drygt 50 tankbilar alt.100 tankbilar.

I en stad med 100 000 invånare ... 1 tankbil om året om dosering följs.

P&G tänker säkert på i sitt uttalande om att det är sällan/aldrig som en av deras tankbilar hamnar i en transportolycka ... i alla fall att det inte sker en om året än mindre 50st om året.

Tilläg: Givetvis så är det långtifrån alla hushåll som handdiskar.
 
Senast ändrad:
Tänk på att Yes finns i en ännu krutigare version - Yes platinum - grå flaska.Perfa för den kräsna som vill ha minimal vikt och effektivitet.

Att diska en tallrik med gröna Yes dödar 12km av en fjällbäck totalt.
Med Yes platinum ödelägger man hela 23km med samma diskmängd.

Om jag påstår att en dubbel/överdosering med vanliga yes, dödar 24 km av en fjällbäck alt. 46km och samtidigt påstår att det kan vara ganska vanligt med en ännu större överdosering.

Skulle det vara mer miljövänligt av P&G att minska koncentrationen så att det är lättare att dosera rätt i vardagen?
 
Jag tittade efter; På flaskan i pentryt på jobbet står det tydligt tryckt
"räcker upp till 21 veckor" dvs 147 dagar (säg 150 det är en jämnare siffra).
Rätt drygt skulle jag säga (dvs rätt docerat alltså). Samtidigt, det där billiga joxet
regeringen köper hem från Ö&B varar inte ens häften av det, och då diskar vi ändå
nästan allt i maskin här hemma. Jag föredrar definitivt den där droppen Yes
före matskeden noname-blask...

[Och parentetiskt ska jag villigt erkänna att jag aldrig är nöjd med asfaltlösnings-
förmågan hos de moderna "avfettningsmedlen" som finns på mackarna nuförtiden
- det blir intorkade asfaltprickar kvar på lacken efter tvätten! Det blev det aldrig förr,
då var bilen ren och man kunde köra igång vaxningen av lacken direkt...
Nu måste det daltas med asfaltstänken först... ]
 
Miljöavfettning är typ kaustiksodelösning.
Det är inte extremt fettössande utan tensider eller kolväten som tillsats

Köp diesel och häll i sprayflaska!
 
Nu är det flera år sen jag hade Yes, jag bytte till Grumme handdisk och har varit nöjd med det. Det är Svanen-märkt. (Iaf ännu...)

Nej, enligt deras hemsida är det märkt med Bra miljöval (duvan), inte Svanen.

Här finns en lista på vilka diskmedel som är svanenmärkta:
http://www.svanen.se/Hitta-produkter/Produktsok/?q=&categoryID=100000

Det man kan notera på listan är att många diskmedel där är så kallade EVM-produkter. Det är rätt dåligt med "märkesvaror".
 
Jaja, dessa droppar går ju genom ett reningsverk till skillnad mot om tankbilen välter omkull bredvid en bäck i skogen eller nått.

Det är inte det som det handlar om, det handlar om koncentrationen. I avloppet blir det utspätt.

Det är precis som natriumhydroxiden som nån nämnde. Högkoncentrerar NaOH fräter sönder dina händer, men häller du en flaska i en sjö så kan du bara i sjön utan problem.
 
Det är inte det som det handlar om, det handlar om koncentrationen. I avloppet blir det utspätt.

Det är precis som natriumhydroxiden som nån nämnde. Högkoncentrerar NaOH fräter sönder dina händer, men häller du en flaska i en sjö så kan du bara i sjön utan problem.

Är det inte det det handlar om? Nu känns det som att du anmärker på något för sakens skull.

Givetvis blir det utspätt och ju mindre som hälls i avloppet så blir det mer utspätt.

Och skulle koncentrationen från början vara mindre ... gissa vad som händer då.

Oavsett hur mycket det blir utspätt så blir det renat genom reningsverket jämfört med om det hölls ut bredvid. Eller menar du att det är fel att saker inte renas i reningsverken? Eller att om det är utspätt så renas det inte?

Många bäckar små ... det blir åtskilliga tankbilar och det är också andra tensider som som finns i andra *medel. Svanenmärkning gör att alla minskar miljöpåverkan, inte bara ett enskilt företag. Eller kan ett företag kompensera med sämre miljötänk för att ett annat har ett bättre miljötänk.

Om YES var den enda produkten som var dålig mot miljön så skulle vi ha mindre problem med miljön. Eller?

Blev det ok att hälla ut några tankbilars innehåll, en flaska i taget?

Vad är du ute efter? Det som går genom avloppet blir renat. Ja eller nej?

Du snålar själv, minskat förbrukningen, av diskmedel. Varför då för dyrt? Det späds ju ut i avloppet i alla fall.

Du köper P&Gs bortförklaring med hull och hår kanske, helt ok, jag gör det inte.
 
Senast ändrad:
Jag citerar dig, men jag tänker mer på det som P&G säger till Metro som du citerar.

En flaska YES på 1 liter och en droppe är 2 milliliter (P&G rekommendation per 5 liter vatten och mottot ”en droppe räcker”.)

1 liter / 0,002 = 500 droppar.
500 droppar / 2 diskningar per dag = 250 dagar

Säljer P&G en flaska YES per hushåll var åttonde månad (till de hushåll som köper YES)?

(En droppe räcker, till en diskomgång? Verkligen, P&G, går ni i vinst på att sälja YES diskmedel?)

Vi ger YES en marknadsandel på 25% (arbiträr siffra...) och en tankbil 32 000 liter (en mindre modell av tank)
25% av 4 500 000 hushåll i Sverige = 1 125 000 hushåll
1 125 000 hushåll * 2 diskningar per dag = 2 250 000 diskningar

2 250 000 diskningar * 0,002 liter = 4 500 liter
32 000 liter i en tankbil / 4 500 liter = 1 tankbil räcker 7 dagar.

I hela Sverige har då hällts ut 1 tankbil i avloppen var sjunde dag.

Jaja, dessa droppar går ju genom ett reningsverk till skillnad mot om tankbilen välter omkull bredvid en bäck i skogen eller nått.

Överdoseras det med två droppar, eller om kunderna diskar med tio liter vatten istället för fem, så blir det nästan var tredje dag.

På ett år så blir det drygt 50 tankbilar alt.100 tankbilar.

I en stad med 100 000 invånare ... 1 tankbil om året om dosering följs.

P&G tänker säkert på i sitt uttalande om att det är sällan/aldrig som en av deras tankbilar hamnar i en transportolycka ... i alla fall att det inte sker en om året än mindre 50st om året.

Tilläg: Givetvis så är det långtifrån alla hushåll som handdiskar.
Inte för att jag testat, men är verkligen en droppe Yes så stor som 2 milliliter? Rent spontant skulle jag gissa på en tiopotens lägre, men det kanske blir stora droppar av Yes.

Är du säker på den siffran?

Fan också. Nu kommer det gå minst en timme till droppvolymstudier i köket =D

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Inte för att jag testat, men är verkligen en droppe Yes så stor som 2 milliliter? Rent spontant skulle jag gissa på en tiopotens lägre, men det kanske blir stora droppar av Yes.

Är du säker på den siffran?

Fan också. Nu kommer det gå minst en timme till droppvolymstudier i köket =D

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jag tror också att en droppe är mindre.

Men enligt ett test från Råd och Rön så var rekommendationen enligt YES 2ml på fem liter vatten, då gjorde jag det enkelt eftersom YES säger "en droppe räcker" och satt en droppe till att vara 2ml.

Om droppen är mindre så blir antalet lastbilar mindre. Låt os säga att en droppe är 1ml då säljer P&G en flaska till dig varannat år, om den är 0,5ml så blir det var fjärde år o.s.v., om du följer deras rekommendationer. (Det orimliga i att de själva tror att kunderna följer rekommendationen om "en droppe räcker".)

Fast om du gör en empirisk undersökning i ditt kök, återkom gärna med resultatet. :D
Då kan vi ifrågasätta vad de menar med "en droppe".
 
Svanenmärkningen har en 31-sidor lång kravspec på handdiskmedel. Men hur Yes skiljer sig från de godkända produkterna framgår inte.

Ett par av kriterierna är att godkända medel skall vara dryga och att förpackningarna skall vara resurssnåla.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...