Gryyymt cardiopass

Hej allihopa, är inte proffsbouldrare men har klättrat aktivt i snart två år och har den senaste månaden börjat bryta igenom till "nästa nivå". Har gjort detta relativt snabbt och tricket har varit ett riktigt grymt cardiopass som min bror tipsade mig om.
Ni som finns på detta forum är säkerligen duktiga på träning och så men jag tänkte ändå tipsa om detta cardiopass, det är det absolut i särklass bästa jag kört!
Jag kör det direkt efter jag har bouldrat. Passet kommer garanterat öka er core-styrka och gynna er klättring.
Till passet behöver ni en 10kg vikt och två 5kg vikter (kan ökas eller minskas efter behov)..
Passet består av 11olika övningar vilka görs på tid. 1min på varje övning, 15s vila mellan varje övning och efter sista övningen vila 2min repetera sedan 2ggr.
Alltså totalt tre varv. Lägg till situps i ett sista set annars missar ni mycket bålstyrka eftersom det inte står med i länken.

För att underlätta och att se hela passet så följ länken.

http://www.menshealth.com/spartacus/workouts/goblet.php

Efter cardiopass eller innan (jag föredrar innan) så gör jag alltid finger pullups på campusbrädan 3ggr så många jag klarar av. Inte 3x15 eller 3x10 utan 3xMAX. Riktigt skönt. För er som är nybörjare med campus och klättring ha fötterna i backen när ni gör fingerhävningarna. gå från open hand crimp till closed hand crimp.
Jag brukar avsluta allting med breda chins 3ggr max antal vila ca 1min mellan varje set.

Allt detta tar ungefär 50min om man gör det effektivt. Det är helt klockrent och det KOMMER kännas :)

Hoppas någon provar! Lycka till
 
Du bör vara medveten att många av de övningar som visas kräver mycket aktivitet från bålen redan. Ingen av övningarna är klättringsspecifika men det behöver nödvändigtvis vara en dålig sak då många klättrare är väldigt ensidigt tränade med dålig grundhållning. Finns också alltid en risk med träning på tid om man inte är en van utövare, tekniken brister ofta med högre risker för skador. Men om du gillar det så kör på, tänk på hur det utförs bara.

Ett tips för mer specifik träning är att försöka bryta ut vissa moment i klättringen och översätta det till styrketräning. Det kan va allt från chins med olika höjd och bredd på händerna till bålböjningar med belastning.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...