Hur dåligt är det med billiga tält?

Vi ska på vår första fjällvandring i augusti i år. Eventuellt ska vi köpa tält. Såg att ÖB säljer nu för typ 129 kr, 2-manna. Funkar detta om man tänker att detta är en test-resa. Vad är det som kan vara sämre i så billiga tält? Kan det släppa igenom vind? Svårt att fästa i marken? Hållbarheten bryr jag mig inte om.

Mvh/Martin
 
Risken är stor att det släpper igenom vatten och blåser ner om det blir lite starkare vindar. Man måste inte ha det värsta tältet som finns men ett hyffsat bra tält krävs för fjället.

Jag skulle satsa på att hyra ett tält istället.
 
Risken om ni åker iväg med ett dåligt tält på er första fjällvandring, är att ni blir avskräckta från all fjällvandring framöver sedan... det är ingen rolig upplevelse med ett tält som blåser sönder, tar in vatten, är svårt att sätta upp i blåst osv osv.

Håller med föregående talare, hyr ett tält istället, det gör mkt för hela vandringen om man har ett reko boende som står pall fjällvädret som bekant inte alltid är guld o gröna skogar....
 
Har ni "frälsta kamrater" fråga om ni får låna för er pröva-på-tur. Billiga tält tycker jag generellt har blivit bättra med åren, finns säkert undantag. Men även sommarfjäll kan bjuda 4 årstider för oss från slätten.....Dålig sömn, våta prylar är inget drömläge för nybörjare.....
Det värsta svaret ni kan få är nej. Vi fick det inte i ungdommen.
Go tur!
 
Skall ni tälta

på kalfjället så behövs lite bättre kvalitet än 129 kr kan erbjuda.

Tältar ni nere i skogen kan ni klara er med ett billigare tält men vilket?

Thure
 
Hehe, intressant fråga! Men ärligt talat, vad får man för 129:-? Materialet måste vara allra billigast tänkbara. Folk går i fjällen med jeans och jympaskor, inga problem. Men för att sova behöver man ett tält som stoppar regn och som står kvar om det blåser lite, det skulle jag inte räkna med för det här tältet. Regn och vind är normalt på fjället, sen kan man ha tur med vädret, och då kommer det att funka, och ni kommer att kunna säga "tält för 129:- funkar hur bra som helst"!
 
Tält för 100-200 kronor på ÖB, Rusta och liknande brukar vara 2 meter långa kupoler utan innertält. Det går inte att ligga i dem utan att slå i väggarna om man inte är barn. Men för barn i trädgården är de utmärkta. Ser också att folk betalar flera hundra för dem på Tradera. Ajaj.
 
Hyra

Håller med föregående skulle aldrig gå upp på fjället med ett dåligt dält det är för stor säkerhetsrisk. Vad gäller hyra kolla med fjällstationen i närheten av starten. Annars om man är medlem i Friluftsfrämjandet på orten kanske de har tält för uthyrning.
 
129:- ?
Skulle nog lägga runt 300:- på tex ett beg ryggåstält från något något känt fabrikat,
än köpa det allra billigaste man kan hitta på lågprisbutiken.
Dvs ett tält som från början var avsett för att tåla lite blåst och regn, men tappat
värdet pga att det inte är "hippt" längre.

Själv skulle jag nog våga tälta i ett 129:- kronors på fjället om sommaren, men
risken är väl att min sambo skulle få spel om det regnade in eller inte höll i hårt väder.
 
Jag hade ett tält för 129 kronor eftersom det är lätt (1,6 kilo), självstagande och ruskigt enkelt att sätta upp.

Jag är 167 cm lång och jag fick ligga lite på snedden för att kunna sträcka ut med ordentligt i sovsäcken, och dessutom tålde inte tältet regn. Men utöver det var jag faktiskt rätt nöjd med tältet och använder det på 4 vandringar innan det plockades sönder för att använda pinnarna.
 
Billiga tält kan funka om man vet vad man pysslar med och kan avgöra om egenskaperna räcker för det man skall ha det till. Men som nybörjare bör man nog gå upp lite grann i pris. Men det finns vettiga tält runt tusenlappen i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guck Stormmattor/snökjol. bra eller dåligt året om? Bo och sova 6
afulm Hur dåligt kan Julas tält vara? Bo och sova 25
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
3338 Dåligt pumpat Downmat Bo och sova 9
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Roberth Endukstält bra eller dåligt Bo och sova 71
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Kupoltältets stängerna glider dåligt i regnvädret. Bo och sova 1
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
Staffan Andersson Billiga sommarsäckar testade Bo och sova 3
David_L Billiga liggunderlag/sovsäckar... Bo och sova 11
GustavOh DN testar billiga sovsäckar Bo och sova 12
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
Mathew Haglöfs billiga sovsäckar Bo och sova 16
flundval Billiga vintersovsäckar! Bo och sova 0
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
eh billiga liggunderlag Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...