Rudtjärnsgrottan

Tja!
Är det någon som har lite mer information om denna grotta, belägen någonstans mellan Skinnskatteberg och Ramnäs i Västmanland?? T ex någon enklare skiss o s v...

Mvh/Mathias
 
Nu är inte jag någon speolog...

... men som gammal västeråsare har jag ändå varit där några gånger.

Bästa vägen dit från Västerås var (är?) åka väg 66 till Ramnäs och där svänga västerut på väg 233 mot Gunnilbo. Sedan tar man norrut in på skogsvägen strax efter Knäppmorasjön. Vägen följs till T-korset där man svänger österut och parkerar vid vägslutet. Sedan går man genom skogen.

Grottan ligger söder om Rudtjärnen och syns som ett blockstensområde.

En alternativ väg är att från väg 66 svänga öster in på skogsvägen precis i höjd med Virsbo tills den tar slut och sedan promenera över mossarna.

Det var nu ett bra tag sedan jag var där och min karta är till åren kommen. Ändringar kan ha skett sedan dess.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Uffe
 
Finns det några mer uppgifter om grottan, tex. hur stor är den?

Jag sitter och funderar på vilka grottor jag ska besöka i år så det vore kul att veta om den här är värd ett besök.
 
Jag besökte Rudtjärnsgrottan för några dagar sedan och den är absolut värd ett besök. Fick leta lite innan vi hittade från parkeringen till grottan dock. Till slut hittade vi i vart fall rätt väg.

Följ vägbeskrivningen i inlägget ovan till parkeringen. Det kan dock vara värt att ha en karta med för att hitta bland skogsvägarna. Från parkeringen följer man sedan en tydlig traktorväg österut några hundra meter till en lite otydlig stig på vänster sida precis invid en tall med vit reservatsmarkering. Snart kommer man ut på ett igenvuxet och hygge ytterligare ett traktorspår som följs cirka 150 meter till vänster till en stor tall där en mycket svårupptäckt stig leder in till höger. På andra sidan hygget kommer man upp till en mycket fin lägerplats med eldstad och bra tältplatser ovanför tjärnen. Härifrån leder en stig österut till en mindre lägerplats och grottan. Grottan ligger uppe i bland de stora blocken och har flera ingångar. Den ingång som är lättast att hitta är har ett blått rep knutet runt ett block som hjälp att komma ner eller upp ur hålet. Väl nere i grottan är det draget ett snöre som man kan följa runt de olika gångarna och salarna tills man kommer ut i andra änden. Det finns även några mindre grottor att upptäcka bland blocken

Grottan är ungefär 160 meter lång och bitvis ordentligt trång. Ett par passager var även rätt fuktiga vid vårt besök trots allmän torka i skogen. Ordentliga kläder, knäskydd, och hjälm rekommenderas.

Vid grottan finns även en geocache gömd och kordinaterna till den finns här.
http://www.plattformen.se/cgi-bin/cachedb_listforcommune.pl?communeid=1904
 
En karta över Rudtjärnsgrottan finns i boken ”Svenska grottor, del 1” av Sveriges speleologförbund. Eller så kan du kontakt mig, så kan jag skicka en kartskiss, eftersom jag med några kompisar mätte upp grottan en gång i tiden. Grottan är rätt labyrintartad och delvis trång. Rätt rolig om man inte har klaustrofobi. Kan med fördel besökas vintertid, då den är mer torr. Möjligen finns mer gångar att hitta.
 
Senast besökt i helgen (4-5/10-08)

Grottan har vi besökt många gånger när jag och mina kompisar var aktiva i Friluftsungdomen. Vi åkte upp med familjerna och tänkte krypa lite. Klart kul och alltid intressant att hitta fram - Rätt ont i olika delar av kroppen efter att klämt sig igenom smala passager.

De abosolut tråkigaste är att se denna mängd skräp som ligger i detta fina naturområde. Flaskor, påsar med mera ute i skogen och fullt med PET och värmeljus inne i grottan. Ska det vara så svårt att ta med sig skräpet hem?

/G:son
 
Senast besökt i helgen (4-5/10-08)

Bra att du känner på detta sätt vad gäller skräpet. Varför inte ordna en städexpedition! Det skulle behövas liknande initiativ till många av våra mera besökta grottor – tyvärr! Grottstädning är sedan många år nästan en folkrörelse bland amerikanska grottisar. Kanske dags föra denna rörelse över hit!
/Rabbe
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...