Höga kusten med barn

Planerar att vandra längs höga kusten med barnen under en vecka i sommar. Barnen är 6 och 9 och är väl egentligen inga vana vandrare. Därför söker jag tips på relativt enkla rundturer, men som bjuder på upplevelser. Tanken är att vi ställer bilen på lämpliga platser och tältar på platser med tillgång till dricksvatten.

Skuleberget och Skuleskogens naturreservat samt någon av öarna är väl platser som vi vill uppleva. Men har ni andra bra tips på etapper som lämpar sig för barn och som har fina tältplatser? Tänker mig att vi kanske inte tar oss längre än 7-8 km på en dag om det fortfarande ska vara roligt för dem.

Andra generella tips om att introducera vandring för barn?
 
Kälsviken vid skuleskogen passar bra för tältning med barn, bara en kort bit att gå , sandstrand, dass. Slåttdalsberget gillade min dotter att klättra/gå upp på, grotta vid slåttdalsskrevan. Tärnettholmarna är fina att tälta på ( det finns även övernattningstugor där men de kan vara fulla under högsäsong).
 
Tyvärr missar nästan alla den finaste platsen i hela Höga Kusten, Trysunda.
Dit kan ni bland annat åka med M/F Ulvön från Köpmanholmen.
http://www.mfulvon.se/turlistor
En magiskt vacker ö att vandra runt.
Rekommenderas starkt.

Med vänlig hälsning,
Kristoffer.
 
Källviken och Trysunda hade vi i planen. Känns bra att få dessa bekräftade. Toppen med alla andra tips!
Vandringen till Balesudden och Slåttdalsskrevan beskrivs i vandringsguiden som medel/svår. Har ni någon uppfattning om hur det skulle funka med barn som inte har någon direkt vandringsvana? Är ju lite avhängt på att det är tältförbud i naturreservatet. Blir alltså lite in and out där.
 
Källviken och Trysunda hade vi i planen. Känns bra att få dessa bekräftade. Toppen med alla andra tips!
Vandringen till Balesudden och Slåttdalsskrevan beskrivs i vandringsguiden som medel/svår. Har ni någon uppfattning om hur det skulle funka med barn som inte har någon direkt vandringsvana? Är ju lite avhängt på att det är tältförbud i naturreservatet. Blir alltså lite in and out där.

Hej!

Jag var där i fjol med min då 7-åriga dotter, min kompis och hans 7-årige son. Barnen har ingen direkt vandringsvana även om de inte är surfplattebarn. Vi tältade vid Kälaviken som är en underbar tältplats för familjer. Långgrund sandstrand, fina platser för tältet och som sagt dass. Premium! Från Entré Syd är det 5-700 meter till stranden (gissar jag).

Promenaden upp till skrevan är inte lång men brant och på knaggliga stigar, kan den vara 3 km? Vi hade förberett oss på pauser och "styrketårar" i form av nötter, choklad och russin. I praktiken gick jag och min kompis långt efter våra barn som skuttade uppför stigen. Vi joggade i kapp dem för att tanka vatten och choklad :) På nervägen kunde vi spåra lite trötthet, kanske på grund av varmt väder och för lite vätska, men den var som bortblåst när det var dags för bad igen.

Ett bra tips är att ta med lunch så man kan äta på toppen. Utsikten från Slåttedalsberget är löjligt vacker.

Man brukar kunna fylla vatten i bäcken man passerar på vandringen.

Man får tälta i nationalparken men då på anvisade platser, som t ex Kälaviken.

Med det sagt, du känner dina barn bäst.

Go tur!
Anders
 
Källviken och Trysunda hade vi i planen. Känns bra att få dessa bekräftade. Toppen med alla andra tips!
Vandringen till Balesudden och Slåttdalsskrevan beskrivs i vandringsguiden som medel/svår. Har ni någon uppfattning om hur det skulle funka med barn som inte har någon direkt vandringsvana? Är ju lite avhängt på att det är tältförbud i naturreservatet. Blir alltså lite in and out där.
Vi var där med barn förra året och gick upp på slåttdalsberget och därifrån ner till slåtdalsskrevan. Vandringen är i stort relativt lätt men sträckan ner från slåttdalsberget till skrevan innehåller några svårare partier. Jag tror dock att barn i den åldern klarar det och det kan säkert vara en kul utmaning. Vi hade med oss en 4a åring som mest bars i bärstol men vi klara oss ned där ändå.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Och "tältförbudet" i Skuleskogen betyder ju att du bara får tälta på angivna platser (typ vid övernattningsstugorna, eller på Tärnättholmarna eller Kälsviken). Så om stugorna ni passerar är lediga får ni ju det jättemysigt därinne, men ni kan ta tält med er och tälta i anslutning till stugorna utifall att.
 
Vill bara sammanfatta våra upplevelser från i somras med att Höga Kusten var helt fantastiskt vackert och att vi helt klart kommer tillbaka.

Höjdpunkterna var nog Trysunda och vandringen från Sandplågan till Balesudden. Gissar att det var lyckosamt att förlägga besöket relativt tidigt på sommaren, då vi hade hela stränder för oss själva.

Enligt guideboken var södra stranden markerad som tältplats, vilket vi förlitade oss på. Slog upp tältet alldeles invid leden på en plats som jag gissar har stått en vindskydd på. Vandringen var relativt kort men men med branta stigningar men som också löpte längs vattnet och genom sagolika skogar. Väl framme knatar man upp till Balestjärn för att svalka sig i kristallklart vatten. Inga som helst problem att vandra med ungarna, även om det som bekant var väldigt varmt denna sommar. Och detta var väl det lite mer knepiga då det kommer till tillgång till färskvatten. Många bäckar var uttorkade, men det fanns vatten att till från en stockränna i sluttningen ner mot Balesudden.

Turen ut till Trysunda från Köpmanholmen var även den en fullträff. Ön i sig är mycket lättvandrad. Ön är liten till ytan men bjuder på många olika, helt underbara stränder och skogar. Den fina sandstranden på norrsidan lockar många badgäster som kommer in med båtar. Men stranden är bred och framåt kvällningen var man helt ensam på Bockviken.

Generellt är det mycket välordnade naturreservat, med fina torrdass vid de rekommenderade tältplatserna.

Två starka rekommendationer alltså. Men Höga Kusten är stort och man för lätt mersmak. För oss blir det självklart att styra uppåt nästa år också.

Och om du frågar kidsen så hänger de självklart på. Som ni som kommenterat tidigare i denna tråd säger: barn klarar mer än man tror. Det handlar bara om motivation och att lägga sig på en lagom och rolig nivå.
Nu fick jag å andra sidan ett antal extra kilon på ryggen, då vi inte förlitade oss på att hitta färskvatten överallt, vilket du gör i fjällen. Men det var å andra sidan bra, vilket höll ner mitt tempo...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
lfro Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018 Vandringsleder 41
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
100826 Hög-Kusten leden?? Vandringsleder 2
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
HanSolo Roslagsleden med barn Vandringsleder 1
Stig B. Led med barn Vandringsleder 2
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Dalu0700 Tälta med barn Vandringsleder 3
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
ClaesSu Med barn på Gästrikeleden? Vandringsleder 3
pallella tips när man vandrar med barn? Vandringsleder 1
Skipper_ Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs! Vandringsleder 9
tröttast 2 vuxna,2 barn, stadsbor o amatörer, ska vandra m en övernattn nära Stockh Vandringsleder 3
Jessica72 Vandring med mindre barn Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...