Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nej, jag har inte läst alla inlägg på samtliga 107 sidor.
Det är väll förbjudet att cykla på motorväg.
Är det flera cyklister i bredd så tillkommer ju vingelmån för var ytterligare cyklist.

Precis, det är förbjudet att cykla på motorväg - då kan vi avskriva den olägenhet som det gör att man cyklar i bredd på motorväg va? Jag tycker man även kan avskriva en del andra vägtyper som även om man rent juridiskt kanske får cykla på dem så gör man inte det ändå (hit räknas 2+1-vägar, och vägar med fullbredds väggren i den mån några andra än motorvägar finns kvar).

Poängen är att en normal väg där man rimligen cyklar på innebär vingelmånen för en cykel att du som bilist måste över och inkräkta i mötande körfält vilket gör att du inte kan köra om en cyklist när det kommer mötande trafik. Att du behöver extra vingelmån för två cyklister blir då ringa olägenhet. Det enda fallet som har kommit fram som riktigt håller som mer än bara gnäll är fallet där man har mötande cyklist (kan man köra om två cyklister i bredd så skall man ju kunna köra om en cyklist trots mötande cyklist, men ytterligare en cyklist kan förhindra omkörning).
 
Tyvärr

Tyvärr kan vi inte avskriva cyklister på motorväg då jag senast idag hörde det varnas på radion för just cyklister på R40 vid Mölnlycke, som ju är just motorväg. Det känns som att cyklismen på vägarna häromkring som är kurviga och utan vägren har ökat. Tyvärr.
 
Corona drog med sig något positivt då jag har märkt en markant minskning av ovana åkare, mycket på grund av inställda lopp förmodar jag.
 
Trådstartaren skapade någonting...jag har inte läst allt. Jag anser att det är sunt förnuft som ska råda när man cyklar i klunga. Då jag cyklar ensam eller med en kompis så är jag väldigt tydlig med vad jag avser att göra eller gör när jag cyklar på 70/80/90 väg. Ibland är det läskigt, och då försöker jag minimera tiden på dessa vägar. De vägar som är 2-1-vägar med räcke på höger sida är läskiga när långtradare passerar...

Cykla försiktigt...Vi är mjuka...bilar är hårda.
 
  • Gilla
Reactions: 7S
Har hoppat över några sidor här men... Man pratar om tävlingscyklister som träningscyklar i klunga. Det är ju klart olämpligt att de cyklar på cykelbanan. Den är oftast smal, dåligt underhållen och ska oftast delas med fotgängare. En grupp snabba cyklister är rent farligt där.

Tycker för övrigt inte bredden på klungor är så stort problem. Det är däremot det korta avstånden mellan cyklisterna i färdriktningen, om det är en stor grupp. Mycket bättre att klungan är bred än att den är lååång. Det hela går väl ut på att få draghjälp och då kan de inte ligga för långt ifrån varandra. 20 pers på rad med litet avstånd emellan tror jag är en större risk. Lång omkörninssträcka utan möjlighet för bilisten att gå in till vägkanten om det kommer ett oväntat möte. Det går fortare att köra om en klunga än samma antal cyklister på led viket minskar risken för möte.
 
Har hoppat över några sidor här men... Man pratar om tävlingscyklister som träningscyklar i klunga. Det är ju klart olämpligt att de cyklar på cykelbanan. Den är oftast smal, dåligt underhållen och ska oftast delas med fotgängare. En grupp snabba cyklister är rent farligt där.

Tycker för övrigt inte bredden på klungor är så stort problem. Det är däremot det korta avstånden mellan cyklisterna i färdriktningen, om det är en stor grupp. Mycket bättre att klungan är bred än att den är lååång. Det hela går väl ut på att få draghjälp och då kan de inte ligga för långt ifrån varandra. 20 pers på rad med litet avstånd emellan tror jag är en större risk. Lång omkörninssträcka utan möjlighet för bilisten att gå in till vägkanten om det kommer ett oväntat möte. Det går fortare att köra om en klunga än samma antal cyklister på led viket minskar risken för möte.
Inlägget fick mig att minnas tiden då vi hade ett värnpliktsförsvar och man ibland hamnade bakom en massa grönklädda repgubbar (!) som tolkade efter en valp eller lastbil. Inte helt lätt att köra om (och vägarna generellt var smalare då).
 
Det enda rimliga om en bilist hinner upp en eller flera cyklister är att tänka på att du i trafiken huvudsakligen har skyldigheter, inte rättigheter. Det är ingen rättighet att hålla 70 på en 70-väg, däremot en skyldighet att visa andra trafikanter vederbörlig hänsyn. Något annat, t.ex. att cyklister bör vara någon annanstans, behöver du inte tänka på. Visa bara hänsyn.
 
Det enda rimliga om en bilist hinner upp en eller flera cyklister är att tänka på att du i trafiken huvudsakligen har skyldigheter, inte rättigheter. Det är ingen rättighet att hålla 70 på en 70-väg, däremot en skyldighet att visa andra trafikanter vederbörlig hänsyn. Något annat, t.ex. att cyklister bör vara någon annanstans, behöver du inte tänka på. Visa bara hänsyn.

Drar denna tråd igång igen, så kan jag försöka summera det lite kort:
Det finns klungcyklister som tycker att det är lättare för bilister att köra om i fall de håller ihopa, kör nära varandra och i bredd och blir omkörda alla på en gång.
Sen finns det andra (inkl undertecknad) som inte håller med och tycker att det är bättre med cykling enligt trafikförordningen, "Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd." samt " Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas. "

En annan vinkel är snabbcyklare på cykelbana, numera får cyklsiter ju välja att cykla på cykelbana eller inte om hastighetsbegränsningen är 50km/h eller lägre. Snabbcyklare tycker det är farligt med långsammare cyklister eller gående på cykelbana medan andra tycker det är farligt på samma sätt med cyklister bland bilar, där det finns cykelbana.

En ny regel som få verkar känna till (där jag cyklar och går) är att gående på kombinerad gång- och cykelbana måste hålla till vänster.

Tror få i tråden ändrat åsikt om klungcyklings lämplighet på landsväg under diskusionen. Skulle bli överraskad om det framkommer nya argument, efter över 1200 inlägg, men det var ändå en tråd som klarade sig bra utan starka personangrepp.

/Patrik, gång-, cykel- och bil-trafikant, dock inte samtidigt :cool:
 
Vad menar du att jag inte fattar?

Det är i mina ögon helt solklart att:

Cykel skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Moped skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Fordon som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Att "hålla ut" från kanten bryter solklart mot denna regel. Om du inte tror mig så lär du kunna fråga valfri polis om det.
Ok, gammalt inlägg, men kanske aktuellt ändå.

Nu vet inte jag om det där är klippt och inklistrat från nån trafikförordning, men om det är det så lämnar det ju utrymme för egna tolkningar. Vad som är "så nära som möjligt" är inte nåt specifikt avstånd, utan låter mer som att man själv där och då får avgöra vad som är "så nära som möjligt". Nån cyklist kanske tycker det är 1,5 m, en annan 0,5 m och en bilist 1 dm. Själv tycker jag nog att 1 m är så nära som möjligt om det saknas vägren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...