Surfski el havskajak

Hej
Ska paddla ÅEC (delvis forspaddling) och är helt grön. Valet står mellan surfski och havskajak. Min fråga är om man nu väljer att paddla en stabil surfski är/upplevs den då mycket rankare än en stabil havskajak? (Kanske helt ute och cyklar men tanken är att slippa paddla in till kanten och tömma havskajaken om man slår runt och på så sätt tjäna tid.). Tips någon?
 
Kan inte ge dig råd angående paddlingen just i HÅEC, men rent allmänt.

Jag bytte nyligen från en havskajak till en epic v10sport och den är betydligt rankare även om det är en stabil surfski. Å andra sidan är det vansinningt lätt att komma upp.

Mitt råd: Kolla in Honcho Guru eller Epic v8 som är c:a 55 cm breda. De borde vara stabila nog för en nybörjare, men änmdå hyggligt snabba och lätta att komma upp i
 
Definitivt surfski!

Jag håller med Heah. En surfski med en bredd på typ 55 cm är en mycket stabil kajak som passar utmärkt i Åre. De flesta människor är nog snabbast genom forsen med en sådan kajak, inte bara nybörjare. Det finns en begagnad V8 på surfski.nu, tror jag. Även Point65 har en 55 cm surfski. Om du faller ur en surfski så är du uppe igen på ca 10-15 sekunder. Ännu snabbre med lite träning. Jag har haft mycket träning, så jag vet. :)
 
Glöm inte att du måste ha ett släproder på surfskin om ska ge dig ut i forsen. Det vanliga underliggande rodret som de flesta surfskis har som standard lär inte överleva länge...
 
Prova så märker du

Det är individuellt hur svårt olika personer upplever att paddla en stadig surfski. Bäst är att prova att paddla en stadig surfski och se hur bra/dåligt det går. Vissa klarar det nästan direkt medans andra välter vid bryggan.

Fungerar det inte alls så så skaffa en snabb havskajak eller något annat som är stadigare.
 
Jag hade också velat ha lite råd, jag vill gärna ha en Epic V12, men då tröttnar man väl om man ska trilla i hela tiden. Är lärningskurvan väldigt svår ? Jag är hyffsad vältränad, med ok kondis. 184 på 85 kg. Jag är intresserad av en Honcho Guru eller Epic V8, men är rädd man tröttnar och vill ha snabbare.
Egot som sagt säger Epic V12, men man kanske ska lämna det hemma ? Som när man gick till gymmmet och hade ångest för man inte klarar 100 kg i bänk första gången :)
 
Surfskis :)

Eftersom jag paddlat och paddlar alla tre... är min helt egna uppfattning följande.

Är du havskajakist som vill surfa i precis alla väder är det V8 som gäller.

Aningen mer plattvattenfart får du med V10 Sport, den är nog en rimligt spännande utmaning om du endast paddlat havskajak tidigare.

V12 är rankare än V10 Sport och den är naturligtvis ännu snabbare, men om man är osäker är den initialrank på vågiga vatten. Sekundärstabiliteten kommer när man lutar den men om man är ovan är det oftast för sent.
Sedan har de ju alla mjuka rundade sargkanter och är fina att komma upp i.

Även om surfskis går fint att paddla på plattvatten, de känns som cabrioleer :) är det medsjö de är byggda för.
Sitter man inte tryggt i sin båt spelar det ingen roll hur snabb båten är, det är paddlaren som driver den framåt.

Hör av dig om du bor nära Göteborg så kan du få provpaddla Epic-båtarna.

Anders
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...