Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det?

Nja, tanken är ju att jag inte ska använda just det medlet. Det går att köpa i Norge, till exempel. Så det är inte svårt att få tag på.

Eftersom skogsmumrikar från hela landet samlas här hoppades jag att några hade bättre förslag än "ha långärmat och håll käft". :) Kanske något hemgjort recept på bra medel, vad vet jag.

Jag har använt myggspiraler och Thermacell med lagom bra effekt. Men det är ju en extra mojäng att bära på. Förhoppningen var att hitta förslag på något man kan sätta på kläderna/tältet innan man ger sig ut. Typ som den där miljöfarliga sprayen, fast mindre miljöfarlig.
 
Myggjox

Permethrin och Insectshield används ju för att impregnera kläder och liknande i Amerika, en kompis köpte en grov stickad nättröja som jag tror var dränkt i DEET eller nått annat läskigt som funkade bra men jag undviker själv helst likande produkter.
 
Jag har använt myggspiraler och Thermacell med lagom bra effekt. Men det är ju en extra mojäng att bära på. Förhoppningen var att hitta förslag på något man kan sätta på kläderna/tältet innan man ger sig ut. Typ som den där miljöfarliga sprayen, fast mindre miljöfarlig.

Om du använt både Thermacell och myggmedel på samma gång och ändå inte blivit nöjd, ja då vet jag inte vad du ska ta dig till.

Att "miljöfarliga sprayer" funkar bra beror i regel på att de är just miljöfarliga. Oftast är det permethrin eller andra pyretroider som är den aktiva beståndsdelen.


Om du går in på typ granngården och köper en flaska Absorbine UltraShield så får du det du letar efter.
Det innehåller bla permetrin som dödar de insekter som landar på dig. Det sitter kvar i ett par veckor.
Det är ett gift som helst inte ska komma ut i avloppet eller direkt ut i vattendrag, så tvätt eller hällregn i närheten av vattendrag är inte bra.

Produkten används på hästar, men funkar såklart på dig också (även om den garanterat inte är godkänd för det).

Jag hade tänkt mig noga för var och hur jag använder det. Dels för att det är onyttigt, dels för att det är miljöfarligt.
 
Det kan ju påpekas också att myggmedel kan innehålla olika mängd DEET. I Sverige säljs inte myggmedel med mer än 20% DEET. Själv beställde jag för några år sedan myggmedel med 50% DEET från Storbrittanien. Det tycker jag har bra effekt. Förmodligen kan du applicera det på kläderna lika bra som på din egen hud.
 
Det kan ju påpekas också att myggmedel kan innehålla olika mängd DEET. I Sverige säljs inte myggmedel med mer än 20% DEET. Själv beställde jag för några år sedan myggmedel med 50% DEET från Storbrittanien. Det tycker jag har bra effekt. Förmodligen kan du applicera det på kläderna lika bra som på din egen hud.


Från och med i år verkar det vara tillåtet med 40%.
 
Det kan ju påpekas också att myggmedel kan innehålla olika mängd DEET.
I Sverige säljs inte myggmedel med mer än 20% DEET. Själv beställde jag för några år sedan
myggmedel med 50% DEET från Storbritannien. Det tycker jag har bra effekt. …
Jag köpte några 100ml-flaskor med Lifesystems "Expedition Plus 100+" i pumpspray. Också från Storholmen...
De innehåller 95% DEET. :) Nästan ren DEET alltså - avsedd för f.d. kolonierna i tropikerna antar jag...

Men den som försökte köpa samma sak från samma leverantör några dagar senare blev nekad leverans till Sverige...
 
Nja, tanken är ju att jag inte ska använda just det medlet. Det går att köpa i Norge, till exempel. Så det är inte svårt att få tag på.

Eftersom skogsmumrikar från hela landet samlas här hoppades jag att några hade bättre förslag än "ha långärmat och håll käft". :) Kanske något hemgjort recept på bra medel, vad vet jag.

Jag har använt myggspiraler och Thermacell med lagom bra effekt. Men det är ju en extra mojäng att bära på. Förhoppningen var att hitta förslag på något man kan sätta på kläderna/tältet innan man ger sig ut. Typ som den där miljöfarliga sprayen, fast mindre miljöfarlig.

Jag skrev tidigt i tråden om beck. Blanda 1 droppe varmt flytande beck och en halv deciliter varm vegetabilisk olja så har du en beckolja som funkar bra. Om du är hyffsat stationär och det är stiltje funkar det hyffsat med att låta kaffe ligga o pyra.
 
Permetrin är en väldigt stabil variant av syntetiska pyretriner vilket gör att den är giftig fortfarande när det hamnar på oönskade ställen som avskavda partiklar och urtvättning, i jord etc. - lite som DDT som försvinner väldigt långsamt...

Därav den restriktiva användningen i Sverige - kort sagt används så lite som möjligt och bara när det är motiverat gentemot den skadliga påverkan det kan resultera i.

Syntetiska pyretriner som använd i myggplattor och likväl naturlig pyretium från Jätteprästkragen bryts ned snabbt av solljus och därför är det färre restriktioner och friare användning av det - men även med dessa så är de rätt svårnedbrytbara i jord och det tar tid på sig och i vatten synnerligen giftigt för vattenlevande insekter och fiskar.

Med andra ord inga förbrukade myggplattor slängda i vattendrag från Thermacell om man är rädd om fisken i dessa - ta med dem tillbaka eller bränn dessa på kontrollerat sätt en bit från vattendragen.

En sak att vara medvetenhet är att det finns mygg och andra insekter mm. som har höjd tolerans för pyretriner och en del av det kommer från tiden med stor använding av DDT då verkansvägen är samma för pyretriner och DDT

Nu är inte problemet så stor i norden men myckna användandet av DDT i varmare delar av världen har gjort att man selekterat fram mer resistenta varianter av de oönskade insekterna och selektionstrycket fortsätter med dagens stora användande av pyretriner - som Permetrin...
 
Det kan ju påpekas också att myggmedel kan innehålla olika mängd DEET. I Sverige säljs inte myggmedel med mer än 20% DEET. Själv beställde jag för några år sedan myggmedel med 50% DEET från Storbrittanien. Det tycker jag har bra effekt. Förmodligen kan du applicera det på kläderna lika bra som på din egen hud.

Haken är att DEET är rejält taskigt mot syntetmaterial, löser färger m.m

Så man skall inte dränka kläder i starkdeet om det inte är bomull.

Iaf inte regelbundet och tvätta kläderna efteråt.

50% är en bra komrpomiss och 80-100 för dom jävliga ställena.

Testat 100% med rehält sprayade bomullkläder och man kan stå i helvettet utan att få knappt nått bett - både mygg och knott samtdigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
GlennQuagmire Impregnera G1000-Light? Kläder 4
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Peran Impregnera polyester brallor? Kläder 7
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...