Merinoull - yeah, right

Ok, men är svaret egentligen, om jag bara höftar lite, att om det är någorlunda varmt, typ över 10 - 15 grader, så är det bara syntet som gäller, för merinoull blir för det mesta för varmt?
Så är merinoull bra för temperaturer 5 - 10 grader (eller 15 om det blåser), och under +5 har man normalt flera lager, varav merinoull kan vara det understa?

En tunn tröja i merinoull kan du nog ha oavsett temperatur, det är som du själv nämner flera lager som bestämmer slutresultatet. Själv uppskattar jag att ha merinoull som innersta lager när det är kallt, när det är varmare har jag en tunn tröja i merinoull och någon form av regnskydd. Allmänt reglerar jag sedan, alltså förutsatt rätt val i kläder, temperaturen med huvudbonad och handskar när så är möjligt. Jag klär mig hellre lite för svalt i början, men ska man gå långt kan det vara vanskligt. Gäller ju att reglera i tid.
 
Ull isolerar även när det är fuktigt då fibrerna innehåller en del luft medan bomull blir blötare och därför leder bort värmen. En bomulls t-shirt lär kyla t o m bättre än bar överkropp om den är genomvåt.

Polypropylen och polyesterunderkläder suger inte upp vatten och tar på det sättet inte tillvara vitsen med svettning dvs avdunstning och därmed avkylning av hud och via blodet kyla till hela kroppen.

Thure
 
Själva problemet är att pöbeln betalar mer för hittepåtermen merinoull när all ull man köper är just merino.

Ang. temp intervall så kan jag inte säga så mycket. Tycker folk är korkade som gnäller att de blir blöta av svett. Svetten har en funktion, att kyla av oss. Eftersom ull torkar långsamt så kyler det inte av oss lika effektivt som t.ex bomull. Så när det är varmt och man behöver fullt ställ på avkylningen funkar bomull o lin. När man klarar sig med mindre kylning funkar ull.

Syntet i form av vidriga polypropenställ har jag slutat med. För varmt för mig. Får panik i dem och sen blir de förbannat statiska.

"Jag vet, det där systemet som tagit evulotionen (eller herren) 3,8 miljarder år att utveckla, det är dumt, du kommer prestera bättre om du sätter på dig det här mirakelämnet som funnits i 68 år och som vi framställt av ett ämne vi grävt fram ur marken, då kommer svetten inte kyla av dig och du kommer prestera bättre!" Jomentjena

Jag hålla med om att ull är ett fantastiskt material, särskilt för får förstås som ju evolutionen handlar om, det är ju inte våra plagg som evolutionen skapat. Så där tycker jag ditt argument faller, även om jag inte tror att vi kan skapa något mycket bättre för fåren på 68 år.
Mycket som evolutionen tagit fram är inte ett dugg positivt för oss människor men vi har faktiskt tagit fram fantastiska "mirakelämnen" de senaste 68 åren, antibiotika och vacciner t.ex.även om vi fortfarande går en ojämn kamp mot evolutionens resistensutveckling.

Angående värme, svett och plagg så är ull alldeles för bra för mig, jag har lärt mig att vid bara tanken på aktivitet så svettas jag, och sedan är det mest snabbtorkande som fungerar bäst under aktiviteten (lite som att svettas med bar hud alltså). Det samma funkar också bäst i regn (i över 10 plusgrader i alla fall), dvs att bli blöt men bara mycket tunna snabbtorkande kläder som om regnet slutar torkar av kroppsvärmen som aktiviteten ger. Men någon timme senare när man slutat att svettas och är stilla så kan jag klara den allra tunnaste ull-t-shirten som luftar bra genom tyget.
Andra kan klara tjocka ullplagg och fleecetröjor, men det är väldigt olika på person och typ av aktivitet, så man måste helt enkelt lära sig vad som funkar för en själv. Det är lika stor skillnad på personer som på materialen.
 
Jag har gått ifrån att ha ullunderställ närmast kroppen. Har istället nätbrynje i synet och ett ullunderställ ovan på det vid behov.
Det skapar en luftspalt som reglerar värmen bra. Slipper samtidigt att ha en blött ulltröjan direkt mot kroppen vid hård ansträngning.
 
Vid ansträngning i värme vill jag ju bli av med kroppsvärme - inte behålla den som ullen gör. Funktionströjor reglerar detta mycket bättre. Under pauser och efter eftersvettningen kan det va skönt med nåt varmt på sig - de kommer ibland ullen fram.

Enda gångerna jag har ull vid fysisk ansträngning är under torrdräkten om jag paddlar vintertid. inte skönt då heller men nödvändigt om jag plurrar.

Jag antar att vi alla är olika och att en del som jag själv svettas bara man ser ett ullplagg. Jag sover dock ofta i merinoställ även sommartid, men har en tunn sommarsäck.
 
Jag fjällvandrar alltid i Aclimas långärmade tunna underställströja Lightwool, den på 140gr/m2. Tjockare än så skulle jag inte vilja gå i, det blir för varmt. Lightwool fungerar jättebra i alla väder för mig. Är det varmt dränker jag den bara i närmsta bäck. Den är då mitt främsta solskydd för överkroppen. Mygg räknar jag inte med att den ska stå emot. För det har jag istället en tunn vindjacka/blus.
Tvätt av ulltröjan är väldigt enkelt och det är något jag göra flertalet gånger under en vandring. Jag sköljer den i vatten bara. Möjligtvis lite punkttvätt med tvål efter flera dagar med svettig vandring.
Däremot torkar det inte särskilt snabbt som du märkt. Med en tunn tröja har det inte varit något problem för mig dock.
 
Men visst händer det ofta att man blir för varm i ylle. För att det är varma plagg, helt enkelt. Jag har några ylleskjortor att frilufsa i, har man något vind-/regntätt utanpå dem när man rör sig hyfsat intensivt och det inte är jättekallt ute, kan det absolut bli för varmt under skaljackan. Och nästan en speciell sorts "ullsvettning", plus att tyget luktar just... varm ull.

Just skjortorna tycker jag funkar bra som yttersta lager vid somrigare aktiviteter (tätare väv), medan tröjorna är luftigare (ofta glesare stickat än skjorttygen). Alltså nästan som en vindjacka.
 
Som jag förstått det kan merino absorbera några tiotals procent (?) vatten av sin vikt. Så länge man inte svettas för mycket blir understället bara fuktigt och då "ullen kan värma trots att det är fuktigt" (som man brukar säga) fungerar understället ganska bra. Svettas man mer än vad fibrerna kan absorbera (exempelvis på ryggen om man bär ryggsäck) blir plagget plaskvått och är egentligen inte bättre än bomull. Tunna underställ kan absorbera mindre vatten än tjocka och blir därför plaskvåta tidigare.

I min mening överanvänds merinoull och extremt tunna underställ tillvaratar inte merinoullens egenskaper. Plaggen är känsliga, tar tid att torka när de blivit fuktiga och vill man ha ull som är spårbart (för att driva en vettigare djurhållning) är merinounderställ ganska dyra.

För egen del använder jag syntetunderställ så långt det går men har några merinoplagg jag tar fram i undantagsfall.
 
Uppdatering: Nu har jag provat merinoullströjan i fjällen, lite mot bättre vetande.

Lukten: Merinoull kanske slutar lukta om det är torrt, men hur ofta är det det i fjällen? Jag hade en torr dag av sju, typ. Case in point: dagen då den var torr luktade den nästa morgon ändå, bara för att det var fuktigt ute.

Värmen: Tvärtemot reklamen så håller merinoullen dig kall om du är kall och varm om du är varm, helt enkelt för att den håller dig fuktig/blöt. Syntet/funktionsmaterialet är så tunt att den inte behåller någon fukt, vilket ullen gör.

Kort och gott, den lär få stanna hemma nästa gång.
 
Vi är såklart olika, vissa svettas alltid, andra fryser oavsett väder...
Jag har också upplevt nackdelarna med merinoull när man bär ryggsäck, men förutom ryggtavlan funkar tunn ull bra även sommartid, tycker jag, så jag kanske är åt "fryshållet" på skalan hellre än åt "svetthållet".
Jag tycker att ullbrynjetröjor har varit revolutionerande. Har använt Aclimas woolnet både vinter och sommar, funkar klockrent för mig. OK, lite svettig på ryggen sommartid med ryggsäck, men inte alls plaskblöt. Med en woolnettröja och en vindblus klarar men det mesta i väderväg förutom ösregn. Brynjetröjan torkar också lite snabbare än vanliga ulltröjor. Visst, det blir små revor och nåt hål i tröjan, men det är liksom inte ett problem på en brynjetröja ;)
 
De som fascinerar mig när jag läser den här tråden är ju hur i princip alla som lovordar merinoullen bara beskriver hur de upplever den, de skriver inget om hur den är i jämförelse med andra material.
 
Tycker snacket om att vara svettig och hur man hanterar det är fascinerande.

Ha ett bra klädsystem som fungerar utefter dina preferenser gällande värme/kyla/fukttransport, är något man kan komma fram till i högsta grad själv genom praktiska övningar. Bara att röra sig utomhus året runt och gå med eller utan ryggsäck i rask takt. Skulle säga att en ryggsäck på runt 15 kilo motsvarar att gå i ungefär 10 grader högre temperatur (för min egen del i.a.f)

Köpte nytt merino underställ i somras, vart förvånad över hur tjocka 200g varianterna från vissa märken var, läste runt en hel del här och många verkar ha just den tjockleken på fjälltur sommartid, för mig kändes det helt fel, kände direkt att det inte skulle fungera för mig med värmereglering, det hade blivit för varmt att röra sig i och kändes bättre lämpat för vinterturer där man kommer vara en del stationär.

Slutade med ett 140g tjockt, passade mig perfekt, tröjan satt på 6 vandringsdagar och kändes som ett andra skin, blir jag kall om jag står i vinden i 5 minuter efter svettning när det är 7 grader? Japp! Då tar jag på mig en mellanlagers jacka i syntet. Efter någon minut gång har jag fått upp tempen, tröjan torkar upp en del av kroppsvärmen, när jag börjar bli svettig då åker jackan av igen, så jobbar jag hela dagen, om det är 10 grader eller kallare. Mössan nära till hands, halsvärmare likaså.
Ull är inget under bland textil, finns massa bra syntetblandningar som har bra funktion. Har egen erfarenhet av mestadels ull i kallare temperaturer och är för min egen del väldigt funktionellt.
Men har helt klart haft underställ som inte presterat, men dom har varit av billig kvalitet. Skulle säga att ett tjockt billigt underställ i ull ger en riktigt dålig blöt känsla mot ryggen. Jag satsar på supertunna närmst kroppen.

Har inte provat syntet mer än när jag tränar, vilket för mig är samma sak som vandring med packning och upplever att funktionen är likvärdig gällande fukttransport, om inte något bättre. Men jag upplever att tunn syntet känns kall, mina vintertights däremot är ruskigt varma och gosiga, sköna att svettas i också. Skulle kunna tänka mig att ha med dom till nästa fjälltur som vandringsbyxor/förstärkning för kvällar om man får chansen att vara ute och spana. Men det är i princip nästan en 2 lagers byxa, insidan är lite borstad, känns som frotté

Summan av det hela, tror man måste prova sig fram som med det mesta här i livet, finns alltid metoder och produkter som lovordas. Men det kanske inte passar dig själv alls då vi har varierande krav och kriterier.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...