Säkrare kvar i kajaken

Nu när kylan och mörkret tränger sig på och svepskälet läckande jacka fixats, så har jag ägnat mig en del åt att träna för att slippa gå ur kajaken om jag välter.
Så skruvroll som slutar över akterdäck och höga stöd som börjar med rygg o nacke i vattnet och sen avslutas på samma sätt som rollen, fungerar bättre.
Vad är nästa färdighet som skulle minska badrisken?

Kanske träna på att gå ner för ett högt stöd fast sen ändra uppsättning under vattnet och rolla upp på andra sidan?

Skulle vilja lära mig vänta lite liggandes upp och ned för att möjligen omstädigheterna ska förbättras något om det är stökigt i vattnet. Men när vattnet rinner in i näsan är det svårt med tålamod. Lite åt "waterboarding".
 
Nu när kylan och mörkret tränger sig på och svepskälet läckande jacka fixats, så har jag ägnat mig en del åt att träna för att slippa gå ur kajaken om jag välter.
Så skruvroll som slutar över akterdäck och höga stöd som börjar med rygg o nacke i vattnet och sen avslutas på samma sätt som rollen, fungerar bättre.
Vad är nästa färdighet som skulle minska badrisken?

Kanske träna på att gå ner för ett högt stöd fast sen ändra uppsättning under vattnet och rolla upp på andra sidan?

Skulle vilja lära mig vänta lite liggandes upp och ned för att möjligen omstädigheterna ska förbättras något om det är stökigt i vattnet. Men när vattnet rinner in i näsan är det svårt med tålamod. Lite åt "waterboarding".

Sculling (ryggflyt med sveptag fram o åter)? Enklare för mej med grönlandspaddel än euro, tar dej till ytan och ger tid till eftertanke innan man sveper upp. Men det beror också på din kajak och paddel. Sculling kan rädda en missad roll.
 
En färdighet kan vara att hantera flottörer och stabilisatorer på ett sätt så man inte kapsejsar. Kanske inte ett tips som TS är ute efter, men jag tycker det är synd att säkerhet i kajaker så gott som alltid går ut på att man ska träna på hur man ska ta sig upp när man har kapsejsat. Jag tränar hellre på att inte kapsejsa.
 
Jag tror helt klart att övning på höga och låga stöd helt klart rätt väg att gå. Att förlita sig på teknisk utrustning som exempelvis pontoner skapar garanterat inte en tryggare och säkrare paddlare i min bok iallafall.

MVH
Pelle
 
"Men när vattnet rinner in i näsan är det svårt med tålamod"
GertF du är väl helt rätt ute, jag önskar jag vore flitigare med de övningarna. Men en näsklämma underlättar väldigt mycket, då kan man hålla på ett tag.
 
Sculling (ryggflyt med sveptag fram o åter)? Enklare för mej med grönlandspaddel än euro, tar dej till ytan och ger tid till eftertanke innan man sveper upp. Men det beror också på din kajak och paddel. Sculling kan rädda en missad roll.
Detta tror jag är jättebra och har tränat på det förr, då behöver ju aldrig paddeln sjunka och man har fortsatt stöd tills man är uppe.
Jo jag paddlar nu med euro-paddel för styrtagen och med långsmalt blad för att ändå inte inte bli så påverkad av vinden. O kajaken är en Nordkapp och faktiskt med tung last och flytväst kan man ligga med ryggen i vattnet o andas utan att knappt behöva sculla alls, utan grönlandspaddel. De höga stävarna håller nog emot.

Jag är nog ute efter färdigheter som skulle hjälpa en om man skulle hamna i extrema sjötillstånd då det inte alltid räcker med en roll som skulle varit bombsäker under de flesta omständigheter. Nått att ha med sig om man blir överraskad av vädret eller om man skulle söka sig till nån kurs i Wales.
 
"Men när vattnet rinner in i näsan är det svårt med tålamod"
GertF du är väl helt rätt ute, jag önskar jag vore flitigare med de övningarna. Men en näsklämma underlättar väldigt mycket, då kan man hålla på ett tag.

Har folk med sig klämma på turen, jag har hittills inte lyckats med en re-entry o roll utan. Kanske borde satsa på en bra klämma fastsatt på flytvästen. Men det bruka vara svårt att få den att sitta om man är våt redan.
Jag vet att om jag rollar i skarpt läge så tänker jag inte på vatten i näsan, men har inte varit tvungen till re-entry nån gång.
 
En färdighet kan vara att hantera flottörer och stabilisatorer på ett sätt så man inte kapsejsar. Kanske inte ett tips som TS är ute efter, men jag tycker det är synd att säkerhet i kajaker så gott som alltid går ut på att man ska träna på hur man ska ta sig upp när man har kapsejsat. Jag tränar hellre på att inte kapsejsa.
Det är härligt att vara på vattnet utan motorer och det ska inte behöva vara farligt, jag applåderar alla sätt som man uppnår det på.

Själv älskar jag att leka med vågor, även små, paddlar en engelsk kajak med skädda som går att styra mycket med kroppsvikten då funkar det inte med stabilisering. Jag har en flottör som jag lärde mig rolla med.

För mig var det först när jag lärt mig rolla som jag verkligen vågade utforska hur man kan hantera kajaken utan kapsejsa. Man slipper ju simma när man missar.
 
Har folk med sig klämma på turen, jag har hittills inte lyckats med en re-entry o roll utan. Kanske borde satsa på en bra klämma fastsatt på flytvästen. Men det bruka vara svårt att få den att sitta om man är våt redan.
Jag vet att om jag rollar i skarpt läge så tänker jag inte på vatten i näsan, men har inte varit tvungen till re-entry nån gång.

Om inget annat så kan det vara ett bra "tillbehör" när man tränar, för att orka med att träna.
 
Om inget annat så kan det vara ett bra "tillbehör" när man tränar, för att orka med att träna.
Jo det är lättare att utmana med näsan tät. Med cyklop är det ändå lättare tycker jag att använda kajaken som en stor badanka o testa hur långt stödtagen fungerar o kolla vad man kan göra sedan.
Kan dock inte förmå mig på träning att göra en re-entry eller bara ligga kvar tills luften börjar tryta, upp och ned utan nått som tätar näsan. Vet inte om det skulle fungera om jag måste.
 
Cyklop är ett bra mellansteg vid övningar men jag tycker det blir mera realistiskt med näsklämma. Bra att testa ute i sjögång också. Jag har en näsklämma permanent på en av mina flytvästar men den är för närvarande på landet.

Nån av er som vet var man kan få tag på bra näsklämmor i Stockholmstrakten?

Thure
 
Finns nog på de flesta kajakbutikerna. Addnature hade också förut iaf. Har en från NRS som funkar fint. Inget avancerat men duger bra.Har den alltid lättillgänglig för rollövningar. Skarpt läge så är de ju bara att glömma, men skarpa lägen lyser med sin frånvaro om man är på sin vakt.

Torrdräkt ska man naturligtvis ha den här årstiden, även om man bara söndagspaddlar utan blöta övningar. Eller en tuliq om man har en 100%-ig roll
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
9331 2 veckor kvar till Stockholm Kanotmaraton den 14 sept Paddling allmänt 1
Kanoter kvar att hyra NU !!! Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...