Val av diaprojektor

Hej alla
Jag har suttit och läst lite av inläggen både på teknik och fotosidan. Jag förstår att det finns mycke kunskap , nu har jag en fråga som jag behöver hjälp med. Vet någon en bra diaprojektor som tar både småbild och mellanformat som både är bra och har vettigt pris.jag har en Hasselblad X-pan som jag uppskattar mycket men vill visa bilderna med andra jag har tagit. Finns det fler panoramafotografer där ute som kan svara mig.

Jan Stalfors
 
Hej Jan,
Tyvärr finns det inga projektorer för mellanformatet till vettigt pris. Så vitt jag vet tillverkas det idag endast en som klarar både småbild (5x5) och mellanformat (7x7), nämligen Rollei 66 Dual P. Ev kan man hitta en begagnad Rollei PII, som tillverkades på femtio- och sextiotalen. Problemet är väl att hitta passande lampa till den.
Ett annat problem är att för att få med hela bilden från X-pan behöver du ramar och projektor för 8,5x8,5 cm. Utbudet av projektorer i det formatet är mycket litet och ramarna är mycket dyra. Dessutom finns det nog ingen som klarar även småbild.
Gepe tillverkar ramar för X-pan i 8,5x8,5 formatet, men även ramar för panorama i 7x7 om du är beredd att kapa 1 cm av bilden.

Mvh Olle
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.