Kondens!!!!

Hej!

Jag undrar hur jag ska göra för att undvika kondens i kameran när man är ute och vandrar/tältar?
Nu i april var jag uppe i kebnekajseområdet med min
Nikon FM2:a. Det var ca -10 grader kallt och kameran fick kondens ganska snabbt innanför tältet. Sedan när jag gick utanför tältet omvandlades kondensen till is. Jag fick också isbildningar mellan linsen och filtret
Vad ska jag göra för att undvika detta?
Snälla ge mig tips!

Vato!
 
Kondens får du eftersom kameran är kallare än luften när du tar in den i ett varmt tält. En lösning är att lämna kameran i absiden.
En annan är att packa in kameran i en tät påse innan du tar in den i tältet. Låt den sedan värmas upp till omgivningens temperatur innan du packar upp den. Risken med det är att om det blir fuktigt i tältet så kommer du ändå få fukt på kameran som fryser när du tar ut den igen.
Själv brukar jag packa ned kameran i en väska och låta den ligga i absiden.
 
Platspåse och Silcagel

Jag har för mig att det bör funka bra om du stoppar kameran i en plastpåse, tar ut det mesta av luften och ev lägger ner SilcaGel (som drar till sig fukt). Detta trix funkar bra i djungel men vet inte hur SilcaGel funkar när det är kallt.

Genom att ha kameran i en påse så bör kondens kommma på utsidan av påsen.

Sakta uppvärmning och också viktigt.
 
Fundering...

Hej Vato!

Jag håller med i inläggen som skrivits till Dig ang. kondensproblemen som uppkommer när kall metall möter varmare luft.

Själv har jag vistas mycket i fjällen under vintrarna och haft med mig kameran vid samtliga tillfällen men inte stött på dessa problem något nämnvärt!

Jag förvarar kameran i en vadderad kameraväska i midjebältsmodell.

Kan det vara så att temperaturen planar ut jämnare i den och gör att dessa problem undviks!? Väskan är "nästan" vattentät bör tilläggas.

Att Du fått isbildning mellan linsen och filtret tyder på att Ni har haft "ganska" varm och fuktigt i tältet, och då kanske ingenting hjälper…

Lycka till /Lasse
 
Säkert sant

Jag tror helt klart att det är så att om uppvärmingen planas ut så uppstår inte kondensen lika lätt (finns säkert fysikalisk förklaring till detta).

Faran kan dock vara om man låter kameran ligga kvar i ryggsäck/väska men att temperaturskillnad ändå blir så stor att kondens uppstår, så kan kameran ligga väldigt fuktig i ryggsäcken. Har hänt mig.
 
Kondensen uppstår för att varm och fuktig luft kyls av. Kall luft kan inte innehålla lika mycket fukt som varm luft. Därmed kommer den nedkylda luften att avge vatten. Genom att ha en tät förpackning kommer inte kameran i kontakt med varmare luft och ingen kondens avges på kameran.

Om man packar ned kameran i en lufttät påse så bildas ingen kondens på kameran. Även om man skulle gå från minus 30 in i en bastu. Kondensen kommer att hamna på utsidan av påsen.
Lasse klarade nog sig tack vare en tät väska. I ditt fall kom det nog helt enkelt in lite varm luft till kameran och kondensen bildades.

Långsam uppvärming spelar ingen roll för kondensen om kameran ligger väl förpackad. Däremot kan andra saker kanske ta skada av hastig uppvärming (tex filmen?)

Nu är fysiklektionen slut. Lycka till!
 
Kondens

Hej alla igen!!!!

Jag måste tacka Er alla för dem fina tips jag fått.
Jag ska testa nästa gång jag beger mig upp till fjällen.

Tack. Vato!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.