Sigmaobjektiv?

Hej!
Jag kan inget om kameror. Men vill nu köpa en systemkamera så att jag kan ta bra bilder på min hund. Jag tror att det blir en canon EOS 300 som jag har hört ska vara bra. Den jag funderar på att köpa hade ett sigma-linsobejktiv med. Jag har läst lite varierade kommentarer om sigma linser. Är de bra eller helt värdelösa? Ska jag köpa kameran?
Tacksam för snabba svar
[Ändrat av svejsann 2001-04-11 kl 20:29]
 
tvist

många tvistar om detta.

ngt som de flesta är överens om är att det är mkt viktigare att ha bra optik än ett bra hus. Man brukar kunna hitta bra grejer begagnat för samma pris som man skulle få ge för nya "dåliga" grejer.

Om jag var dig skulle jag leta runt lite på begagnat marknaderna ( finns bla här på utsidan och på http://www.cyberphoto.se ) och försöka hitta kanske en begagnad Canon Eos50 eller Eos 500 och ett Canon 28-105 USM objektiv- jag är inte säker på priserna men jag tror du kan hitta de begagnat för vad de andra skulle kosta i nypris.

Glöm inte bort att film är förhållandevis billigt (och viktig- köp inte bensinmacksfilm och liknande)- plåta på så mkt du kan.
 
hej !

Sigma brukar att tillverkar bra objektiv, särskilt den så kallade "EX" serie (t.ex 2,8/105 EX Makro). Mycket bra optisk kvalitet och bra mekanisk kvalitet.
Objektiv som tillhör inte "EX" serien har i allmänhet bra optisk kvalitet men mekanisk är dom ingen höjdare.
För allmänsbruk är dom dock tillräcklig. Det har varit lite allmänt om Sigma.
Jag rekommendera att inte köper en Zoom objektiv. Objektiv med fast brännvid har alltid bättre kvalitet/prestanda.
Om man köper begagnat ska man köper med garanti.
Det är bättre att investera lite mer i en bra objektiv och sparar lite på kamerahuset. Objektivet göra bildet, inte kamerahuset.
 
EX serien

Hej!

Jag köpte ett Sigma 70-200/2.8 EX objektiv och är mycket nöjd med prestandan OCH kvalitén. Denna serie är dock dyrare och till en 300 kamera är det kanske inte aktuellt.

Sigma har sämre kvalité men (eller just därför) är den billigare. Vad man ska välja beror på plånbok och hur/var man ska använda den.

Fotar man några gånger om året på fester och högtider räcker det med Sigma. Jag köpte tex ett Cosina vidvinkelobjektiv då jag inte använder vidvinkel så ofta. Kvaliten är inte som ett Canon orginal men det funkar för mig.
 
De enklare sigmaobjektiven är de som varit mest problem med har jag för mig. Jag har två, ett 400HSm nånting och ett 28-70/2,8 EX DF till en canon och har inte upplevt några problem, optiken är helt godtagbar...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...