vattentät kompaktkamera?

Hej! Jag är ute efter en vattentät kompaktkamera att ha på däck när jag paddlar. Det missas många fototillfällen när man sitter i kajaken och inte vill/vågar plocka fram systemkameran då det är stor risk för vattenstänk. Är det någon som har erfarenheter från några kompaktkameror som ger ett tillfredsställande resultat för detta ändamål.

Peter
 
Mer på önskelistan ...

Bra fråga Peter!

Förutom att kameran ska vara
-- kompakt
-- vattentät
skulle jag också gärna ha följande egenskaper :)
-- zoom (åtminstone 2x)
-- bra ljusstyrka (trade-off mot optisk kvalitet och zoomfaktor)
-- högklassig optik
-- och allt naturligtvis till ett humant pris

Är det en tulipanaros? Vore kul höra folk ranka sina egna favoriter på dessa kriterier

Sven
 
Bra vattentätkompaktkamera

Jag har använt Canon AS-1 i flera år.Den fungerar
mycket bra i de svåraste exponerings situationer i
de ruskigaste väder.
Snygga solnedgångar blir inte alltid bra.pgr av
kamerans exponerings automatik.
 
Minolta Vectis Weathermatic

Jag har en Minolta Vectis Weathermatic (APS-kompakt)
som är vattentät till 5 m och har 2x zoom.
Riktpris runt 3000, men jag hittade den på rea för
2000. Funkar OK.
Fast bra ljusstyrka på en kompakt...lycka till!

Se även recension under utrustning paddling.
 
Pentax vattentät kamera

På vildmarksmässan i Sollentuna hade Pentax 2 st olika vattentäta kompaktkameror, Espio 95 WR med brännvidden 38-95 mm för ca 2500 SEK och Espio 105 WR med brännvidden 38-105 mm för ca 3000 SEK. Har inte kollat in broschyren jag fick men kameran dom hade i montern låg och flöt i en skål med vatten. Kolla vidare på pentax.se eller pentax.com där finns det nog något att läsa.

/ Per Brune
 
Vattentätt!!

Jag har har en Pentax WR90 med brännvidd 38 -90 som jag flitigt användt i nästan 10 år med mycket gott resulat...den har under åren fått ta mycket stryk i blöta ryggsäckar, och dränkta vadarbyxor men alltid fungerat oklanderligt. Jag är mycket nöjd med den och kan rekommendera de nya varianterna Espio som är efterträdarna till min WR 90. Sen har de ju en hel del finesser som inte andra busväderskameror har. Fjärr, Bulbläge, dubbelexponering, rödaögonreducering, Macro, seriebildstagning, spotfocus, intervall mm.
Ett bra komplement när inte systemkameran pallar med elementen. Kameran är helt vattentät men ej för undervattensfotografering.

Rekommenderas!
Lycka till
 
WP = Weather resistant

Pentaxen är inte vattentät utan väderskyddad. Jag skulle inte lita på att man kan ha den på däck.

Canon AS1 verkar vara populär.

Annars kanske du kan hitta en "riktig dykkamera" begagnad till ett hyfsat pris, exv MotorMarineII. Denna har dock inte heller någon zoom. Det finns filter/objektiv till denna men de är gjorda för att skruvas på under vattnet, dvs med vatten emellan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.