Tuiliq

Ni som har tips och erfarenheter av att paddla med Tuiliq får gärna höra av er. Funderar på att investera i en sådan. Hur varma är dom..? funkar dom året runt.? etc...hur täta.?
 
Ni som har tips och erfarenheter av att paddla med Tuiliq får gärna höra av er. Funderar på att investera i en sådan. Hur varma är dom..? funkar dom året runt.? etc...hur täta.?

Jag har en Reed Chillcheater Tuiliq sedan några år.

Den är ganska varm - trivs inte i den om omgivande temperatur är över 15 °C. Kan således inte användas året runt - jag upplever den som ett ganska utpreglat höst-vinter-vår-plagg. (Kyligare sommardagar kan den duga också, men varma sommardagar får den vila. Visst gillar jag bastu, men inte medan jag paddlar :).

Tätar bra kring handleder. Hur bra den tätar kring ansiktet beror på när jag klippte skägget senast (är man slätrakad antar jag att tätningen kring ansiktet kan vara ganska nära 100 %). Kring sittrbrunssargen tätar den som andra kapell.
 
Kul att höra hur den funkar för dej. Har du Neopren eller annat material? Hur gör du med flytväst ? Utanpå eller... En del använder tydligen bara tuiliq utan väst för den anses vara så bärande.
 
Min Tuiliq är av Aquaterm.

Hur jag gör med flytväst varierar. Flytväst utanpå gör det lättare att komma åt fickor, flytväst under är lite luftigare och behagligare. Kräver dock att flytvästen inte är för tjock, annars ryms den inte under.

Jag tycker inte tuliqen ensam ger så mycket flytkraft att jag skulle lämna bort flytvästen helt.
 
Det blir varmt på sommaren. Jag gillar den också som dåligtväderjacka eftersom den också går att dra över huvudet vid regn och man fortfarande hör bra. (vindbrus försvinner). Jag har en som också passar min Atlantic.
Huva nere blir lite luftigare. Jämfört med kapell och regnjacka blir man mindre svett kring midjan tycker jag. Flytväst utanpå brukar det blir för fickor och dricka.
Har från Reed Chillcheater. Den ger ingen flytkraft själv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...