SE HIT!! >>>>KAMERAVAL<<<< SE HIT!!!

Tjenis alla kamera freaks!!

Tänker kanske byta upp mig. Har ett par tankar och
frågar kring system o kompakt och hoppas att ngn kan svara mig.

För tillfället kör jag med en kompaktkamera á la Canon Prima Zoom 85, en kamera vars funktioner fungerat prima:) Som ni säkert alla vet är kompaktkameran utmärkt att fotografera på studentskivan stranden bla bla bla....etc

Även om kompakten fungerat bra känner jag ändå att jag vill höja min fotograferingskvalitet med lite mer finesser med tex: utbytbara objektiv, möjlighet att fotografera i mörker mm.

Som ni säkert ser är det en systemkamera jag behöver, men då har vi också kommit till mitt lilla problem.

För en glad amatör som jag, som kanske skjuter av ett par rullar årligen är det nödvändigt för mig att byta upp mig?

Minoltor sägs vara bra att börja med. Själv är jag lite intresserad av Minolta 505 si super. Blev årets kamera -98 bla. Har följt prisutvecklingen och sett till min förvåning att priserna för 505:an inte sjunkit med många hundralappar. Kostar idag tex på scandinavianphoto 5 laxar. Tillbehör då är två objektiv (28-80 / 75-300)


Ge gärna dina synpunkter!

MVH

Ludde - en glad amatör
 
Inget fel på Minolta men...

undvik den i första hand och titta lite närmare på Canon och Nikons kameror.
Nikon kan en av dessa fungera utmärkt:
---F65--- ca 4000kr.
---F80--- ca 5800kr.

Canon har dessa:
---Eos 300--- ca 3700 kr.
---Eos 30---- ca 7400 kr.

Jag har själv haft en Minolta och tycker att den var bra, i början i allafall. Sedan pajade den och jag fick köpa nytt. Men glöm inte att minoltan ligger några hundralappar under Canon och Nikon vilket gör att du kan få ett extra objektiv till minoltan jämfört med de andra.
Köper du en av ovanstående kameror får du en kamera som du kommer att ha nytta av i framtiden. Gå med i en klubb om du inte är det redan för där kan du lära dig att använda din utrustning och få tipps.
Smaken är som baken...
Dan
 
Torpeden

Fördelen med Nikon är att gamla Nikon objektiv passar nya kameror så du har möjlighet att komma över massor av begagnat.
 
CANON

Hej!

Du efterlyser tips på en bra kamera. Jag kan varmt rekomendera CANOM EOS 5. Jag köpte en själv för en tid sedan. Den brukar säljas i paket med ett 28-105 USM objektiv.

Nypriset på paketet är ca 13000:-. Eftersom modellen kom 1993 går det att pressa priset. jag köpte min för 8000:-

anser att det var ett riktigt kap.

Mattias
 
prova dem

Som någon redan skrivit. Kolla Canon och Nikon. Men PROVA dem först.

Ligger den bra i din hand. Kommer du åt reglagen på ett bra sätt utan att behöva titta på dem (svårt att titta i sökaren samtidigt som man tittar på knapparna ovanpå kameran).

Vilken man sedan väljer är nog en del religion, för en del, men jag valde Nikon för att den passade mig väldigt bra.
 
Nikons kompatibilitet

Inge Jonsson skriver at det gør at anvende gamle MF (manuelt fokuserede) objektiver med Nikon. Det er sandt at de fleste MF går at montere men en räkke af de "nye" kameraer (F-401 serien, F60, F65, F80) kobler tyvär ikke umiddelbart lysmåleren med objektivet, og man mister dermed lymåling helt! Man kan dog få modificeret de gamle objektiver ved at få indsat en chip (http://rolland.homestead.com/). Lås mere om Nikons målerkoplingssytemer igennem tiderne @ http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/indexing.htm
 
Nikons kompatibilitet

Hej!
Det var ju intressant med chipet,har du själv provat
eller,finns det ingen i Sverige som monterar dit chipet.
 
Chip fit

Hej Inge!
Nej jeg har ikke selv prövet (har bare "gamle" MF kameror) men jeg kender Rolland Elliot, som vist er den eneste som udförer nummeret. Der findes en del feedback og links til en photo.net tråd på hans site @ http://rolland.homestead.com/ . Den norske naturfotgraf Björn Rörslett (http://foto.no/nikon/) har også fået monteret chips af Rolland.
Mvh. Lars
 
kameraval

Hej

Jag skulle välja minolta systemen som första system för att kamerorna är billiga och bra. Dessutom finns ett relativt stort utbud av amatör använda objektiv.
Som första kamera skulle jag dock allra först vilja rekomendera en manuell system kamera för att verligen få grunderna. Det finns ett hel drös men billiga kamerasystem från förr och du kan få kamera+3 objektiv för ynka 1000-1500 spänn. Kamerorna är ofta i metall och håller mycket bättre är dagens plastkameror och eftersom du inte betalt så mycket för utrustningen behöver du inte behandla den som en juvel, vilket kan vara skänt ute i det fria.
H// Sami
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...