flyg med film

jag ska ut på långresa och undrar vad som rekommenderas för all min film

Är oexponerad, exponerad eller framkallad film känsligast för röntgenstrålning på flygplatser? (jag förutsätter alltså att den kommer scannas- dvs worst case scenario)

Vilket är känsligast för fukt/värme- oexponerad, exponerad eller framkallad film ?

Nåt annat att tänka på? (förutom att hålla filmen sval, ha några påsar m Sica-Gel i kameraväskan och inte framkalla all film på samma ställe/plats)

/elsa
 
film

frankjallad film är inte någon fara vad jag vte. Men exp. och oexp. kan vara kännsliga. speciellt om du åker till lite mindre länder elle flygplatser. Det finns flera tester jag läst med varierande resultat.

Min variant är var tidigt (när det är lite folk) vid handbagagechek. Ha filmerna i hansden i en genomskinlig plastpåse, se trevlig ut och be dem kontollera den manuellt. Brukar oftast gå bra.

Pelle
 
Jag rekomenderar absolut röntgensäker påse för filmen,
har man glömt, gå vid sidan om röntgen och be att få kontrollerat filmerna manuelt utan röntgen.Jag har kommit på flygplatser där det står en liten skylt att handbagage röntgen inte är säker för film.Jag tror det var i Moskva,det är inte alltid man tänker på denna lilla skylt.
 
Ju högre ASA tal desto

känsligare? Jag har för mig det iallafall. Packa filmen i genomskinlig påse utan förpackning och ta den bredvid, brukar vara rekommendationen.

/david
 
Förvara inte oframkallad film i det incheckade bagaget! Många flyplatser använder numera en ny typ av röntgenutrustning för incheckat bagage som kan förstöra film. För handbagaget är nog risken liten att filmen förstörs för annat än upprepade röngenkontroller av högkänslig film.
 
Framkallad film

Förvara inte heller framkallad film (negativen eller dia), i incheckat bagage. Om flybolaget slarvar bort bagaget är ersättningen baserad på vikt. Framkallad film är oersättlig, i synnerhet om man rest ensam eller om man varit ensam att fotografera på resan.

Per Brune
 
tackar

för tips.

att ta en röntgensäker påse är inte så lyckat har jag hört-

"passnubbe ser plötsligt ingenting på sin lilla skärm å krämar på maxstyrka "- resultatet blir väl detsamma. .. jag kör med genomskinlig påse för oexponerad å exponerad film å behåller den framkallade i handbagaget.

Vad tror ni om att skicka hem framkallad film (kommer nog ändå vara tvungen att skicka hem en väska m prylar efter ett par månader)?

jag har ingen koll på vilka temperaturer den kan utsättas för beroende på transportsätt och hur det isf kan påverka neg/dia
 
Åtminstone på Arlanda är det så att bakgrundsstrålningen du utsätts för uppe i flygplanet är mycket högre än den i handbagageröntgen. Kan inte tala för andra flygplatser dock.
 
?

"bakgrundsstrålningen" i flygplanet?

jag är ingen kärnfysiker -utveckla gärna lite (på svenska...)
 
Strålningen som alltid finns i atmosfären blir mycket starkare när du befinner dig 1 mil närmare "rymden"...

MVH

Peter, inte heller kärnfysiker :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...