Vidvinkelobjektiv

Hej!

Jag är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv, med brännvidder runt 20mm, och har sett att Sigma kommit med ett nytt:AF 20/1,8 EX DG.
Är det någon som möjligtvis har fått testa detta objektiv? Skulle i så fall vara tacksam för lite omdömen om gluggen...
Har även funderat på Soligors och Cosinas 19-35 objektiv, men ljusvärdet (3,5-4,5)och närgränsen(runt en halvmeter) har gjort mig tveksam...

Hör gärna av er om ni har något vettigt att komma med!
Samuel
 
Vidvinkel

Jag tycker inte att man behöver stor bländare på vidvinklar, det är så sällan man behöver det där steget som mångdubblar priset. Brännvidden är så kort att man kan hålla ganska långa tider, och kort skärpedjup är sällan något man vill uppnå.

Kort närgräns däremot är ett stort plus.

Jag har Cosinazoomen du nämner. Helt klart väldigt prisvärd. Dock är den lite klen, dvs jag tror inte att den tål att åka i backen fastspänd på en tung kamera. Skärpan är bra med tanke på priset, men kontrasten är mindre bra, i motljus är det ganska dåligt. Det hade varit bra med bättre närgräns.

P.S. Objektivet är till salu, eftersom jag är i behov av respengar. Nikonfattning. bjorn@geologist.com D.S.
 
Vidvinkel

Hej!
Jag var uppe på fotomässan i Jönköping och tittade
på Sigmas nya objektiv bland annat 20 mm, och jag tror inte du kommer att ångra dig om du köper ett sådant Någon test har jag inte sett.Men dom har mycket bra objektiv idag.
Mvh:Inge
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkjoh Vidvinkelobjektiv Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.