Film från Tyskland?

Jag var i Tyskland (Dresden) nyligen, och slogs av hur billig diafilmen var. I ett vanligt varuhus (av den typ som åtminstone i Sverige brukar vara relativt dyra) kostade ett 6-pack kodachrome elite 100 eller elite 100XC 45 mark, dvs ca 34 SEK / rulle. Hur billigt det EGENTLIGEN var insåg jag inte förrän i kassan, där man dessutom fick framkallningskuponger, för framkallnng ÖVER NATT!
Märkligt nog tjänar man alltså slantar jämfört med Svenska postorderfirmor, även om man kastar bort framkallningskupongerna, och köper nya påsar i Sverige. Kunde man dessutom istället skicka filmerna för framkallning...

Så nu undrar jag om någon sytematiskt brukar beställa film från tyskland? Butikspriser ligger ju dessutom, åtminstone i Sverige, rejält över postorderfirmornas priser på film, så det borde ju finnas pengar att spara?
 
Menar du att man fick både film och framkallning för 34 kr/rulle eller var det bara en rabattkupong till framkallningen?
Annars var det ju ruskigt bra och man funderar lite på vad de svenska företagen håller på med.

Men 34 kr för kodak x-color är ju bra bara det. Sitter och läser i en katalog där det står att den kostar 490kr / 10 st
 
just det.

Jo just, 34 pix inklusive framkallning. Och andra filmer låg väl i motsvarande klass, undantaget kodachrome 64, som kostar ungefär som här. (Agfachrome precisa kostar i stort sett ingenting, men det är ju ändå ett överpris för den filmen...)

Så man kan som sagt undra vad svenska företag pysslar med, för att inte nämna foto-butiker (läs: 'Expert') som tar omkring 70 kronor för kodachrome 100XC, utan framkallning!

/Per
 
Skicka till Tyskland

Hej!
Jag är inte speciellt fotointresserad och följer egentligen inte detta forum. Vad jag är desto mer intresserad av är handel. När det nu visar sig vara oerhört mycket billigare att köpa och framkalla sin diafilm i Tyskland, varför då inte helt enkelt skicka den dit.
I andra sammanhang köper man ju prylar från andra länder över nätet, så finns det några fototekniska (förstörs i posthantering mm.) hinder från att skicka film fram och tillbaka mellan Sverige och Tyskland. Jag förstår att det blir dyrt med porto mm., men fotointresserade personer knäpper väl tillräckligt många rullar för att det ska löna sig.
Lite utländsk konkurrens skulle nog göra susen här i vårt dyra land.

Joakim Ekendahl
 
Det heter inte kodachrome..Kodak Elitechrome med eller utan Extra color..Kodachrome är en helt egen film..bara så att det blir rätt..
Elite filmen går alldeles utmärkt att köpa i sverige för 35-39 :-/rullen i 10 pack..
Den lilla prisskillnaden äts förmodligen upp av fraktkostnaden..
mvh/gunte..
 
Visst är film billig i Tyskland

Vi har i vår fotoklubb flera gånger tagit hem film från Tyskland. Ofta hittar man erbjudanden och då blir filmen billigare än i Sverige även om man inkluderar fraktkostnaden. Eftersom Tyskland ligger i EU så tillkommer ingen Svensk moms på priserna, bara Tysklads egen moms. Givetvis krävs det att man köper ganska mycket på en gång, så frakten blir mindre per rulle.
Men det är väl värt ett försök att studera de tyska fotofirmornas priser.
Om jag har för mig rätt så köpte vi för ett tag sedan kodak elite extra color för 27 kr rullen inklusive frakt. Jämför med Guntes uppgift: 35-39 kr rullen.

Normalprisen kanske inte är något billigare, men håll utkik efter extraerbjudanden. Glöm inte bort även annan kamerautrustning som också kan vara billig.
 
www.ny-camera.com

Vi köpte kamerautrustning i från det tyska företaget (med det konstiga namnet) "NY camera". Viss kamerautrustning var MYCKET billigare och jag slogs även av hur billiga filmpriserna var.

Men som någon sa, fraktpriserna äter upp en del av vinsten. Går man ihop (och dessutom köper kamerautrustning) så kan man göra riktiga klipp!
 
Chopping

Är det några som tänker choppa kamerautrustning från Tyskland så kan jag vara intreserad. Om det går att ordna på nåé smidigt sätt med tanke på att vi bor i ett avlångt land.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.