Vägra använda stativ

brukar jag göra. När ljuset dessutom saknas i mörka skogen och man inte blir kompis med blixten krävs det snabbare film-
jag vill alltså ha tips på filmer på 400 och snabbare. Om de funkar att pressa så är det ett plus. Helst dia men även färgneg är av intresse. Provia 400F gillar jag inte. Lite tryck i färgerna är också ett plus.
 
get used to it...

för det första tycker jag inte att man kan kompensera avsaknad av stativ genom att använda blixt. Den har en högst begränsad räckvidd, exponeringen blir ojämn i bilden samt i vissa fall tycker jag blixt ger ett konstlat ljus.

I mitt tycke är naturfoto liktydigt med stativfoto. Om du fotar saker som inte rör på sig, får du tid att fundera över komposition, bildvinkel etc. när du sätter upp stativet. Du kan dessutom ta ett par steg tillbaka och studera din uppsättning. Utnyttjar jag ljuset på bästa sätt, är vinkeln rätt, kommer objektet att synas som jag vill? Stativfoto är också bekvämt, när man väl har satt upp sina prylar så är det bara till att blåsa på. Vill man kan man sätta sig ned och sköta fotandet med en fjärrutlösare när de rätta lägena infinner sig.

Vad gäller filmer, snabba diafilmer är väl sällan någon hit, kornigheten tar ofta kål på även de bästa bilder.

Om jag vore du skulle jag:

1. Köpa ett stativ och börja använda andra filmer.

2. Bli vän med blixten.

3. Gå över till negativ färgfilm.

Mvh.
Magnus.
 
äventyrsfoto

Hade jag velat ha tips om naturfoto så hade jag väl frågat på det forat ;)

jag är smärtsamt medveten om min blixts begränsade användningsområde- men en del av mitt plåtande är av objekt som befinner sig inom blixtens räckvidd. Håller med om att det inte alls blir samma sak som naturligt ljus.

Stativ ville jag ju inte använda- det är helt enkelt inte möjligt att kombinera med mitt fotograferande (därav mitt inlägg).

Att dia inte funkar så där jättebra m snabbare filmer börjar jag komma till insikt om (det var därför jag ville ha tips om ngn ev film som var "bättre" än andra).

Jag kanske inte var tydlig nog i min fråga- jag provar en omformulering:
Kan någon tipsa om filmer (400 och snabbare) ,dia alt färgneg, som inte är alltför neutrala i färgerna och kanske t.o.m går att pressa ett steg eller två med acceptabelt resultat?

tack på förhand

/erik
 
Diafilm

Testa Fuji Provia diafilmer.

Dom finns som 100, 400, 1600.
100, 400 finns även som 100F, 400F vilka skall vara mer finkorniga.

Jag har använt 100 och 400 till skidfoto, segling mm.
De fungerar utmärkt tycker jag.

Kanske lite dyra, men filmen är viktig.
(Jämför priser på internet och o affärer.)


// Matte
 
Pressfilmer

Både Kodak och Fuji gör bra pressfimer med 800 ASA (press=negativ film avsedd för dagstidningar). Fuji leder utveklingen just nu, prova den! Den klara ganska stora förstoringar.
 
testar

jag har köpt ett par rullar fuji superia 800 och kodak royal gold 1000. jag återkommer med en amatörrecension när jag har lite mer info om resultatet.

det finns många recensioner av filmer, utrustning mm på http://www.photozone.de om det är nån som är intresserad.
 
Varför inte Provia F 400?

Vad jag hört är Provia 400F den mest finkorniga diafilmen med denna ljusstyrka.Den ska dessutom vara pressbar 2 steg.


Jag har inte själv provat den, bara 100F pressad till 400 (ASA320) vilket funkade ok.

Är intreserad av att höra varför du inte gillade 400F!
 
Missförstådd!

Jag tycker inte det är något fel på 100F eller 400F.
Snarare tvärtom. Dom är superbra!

Numera fotar jag oftast med dom.
Vilken av Provia-filmerna det blir beror oftast på
vilken jag kan köpa billigast och på vilken fotoaffären har hemma.

// mattias
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...