Filter och film

Hej.
Har ett visst intrese av fotografiering men är inte så hemma på det ännu. Nu undrar jag vad jag ska köpa för filter?
Jag fotar mest i fjällen under vintern och i skärgården både sommar och vinter. Vilka filter ska man då använda för att slippa bleka bilder. Alltså vilka filter ska jag först satsa på till utrustningen.
Min kamera är en Canon EOS 500 med Sigma objektiv 28-80 och 100-300.

Sen detta med val av film. Jag har förstått att man soliga dagar ska använda 100 asa är det rätt?

Robert
 
Om filter står det en massa under inlägget "Filter". För övrigt behövs inte filter för att slippa bleka bilder.

Det stämmer att 100 asa fungerar bra i solsken, men om man även vill fota utan blixt i lite sämre ljus kan en 400-film vara bättre. Den fungerar också i solsken.

Det hela handlar dels om vilken kombination av slutartid/bländare man vill fota med och dels om hur resultatet blir med olika filmtyper. Normalt är en 100-film både skarpare och har bättre färgåtergivning. Det beror dock på hur man använder filmen. En 100-film blir ju t ex inte skarp om inte ljuset räcker för tillräckligt kort slutartid (med kameran på fri hand).
 
Filter

Filter är ett mkt bra komplement till sin utrustning. Dock bör man innan man använder filter förstå ljusmätning samt lite kring färgtempraturer för att kunna utnyttja filters enorma möjligheter.
Filter jag själv använder mkt är polfilter och ett (eller flera) filter för färgkorrektion som ex 81A.
Polfilter skapar fina blå färger på en himmel, färgkorrektionsfiltret kan skapa otroligt fina och varma färger i tex en solnedgång i gnistrande snö.

Tänk också på att filter "stjäl" ljus vilket gör att du måste kompensera för detta.

Tänk också på att ett vinterlandskap utan filter kan ge otroligt vackra bilder men jobba då med överexponera för att skapa riktigt vita landskap ca +1,5

Lycka till
Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.