Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma??

tack för alla förslag!

jag stod i valet mellan Norröna Hybrid och Lundhags akhe tillslut (ratade Rugged då dessa var alldeles för grova i tyget) men jag köpte ett par Lundhags Route Pro. Märk väl att priset visserligen hade att göra med valet - 600 kr...

Dessa är ett par toppenbrallor! Sydda i samma tyg som Traverse Pro. "Vattentäta" på knä och röv. Dessutom sitter benfickorna på rätt ställe dvs. på sidan om låren och inte på framsidan av låren. Saknar dock krokar till att fästa i kängorna, men det är ju enkelt fixat med nål och tråd.
 
tack för alla förslag!

jag stod i valet mellan Norröna Hybrid och Lundhags akhe tillslut (ratade Rugged då dessa var alldeles för grova i tyget) men jag köpte ett par Lundhags Route Pro. Märk väl att priset visserligen hade att göra med valet - 600 kr...

Dessa är ett par toppenbrallor! Sydda i samma tyg som Traverse Pro. "Vattentäta" på knä och röv. Dessutom sitter benfickorna på rätt ställe dvs. på sidan om låren och inte på framsidan av låren. Saknar dock krokar till att fästa i kängorna, men det är ju enkelt fixat med nål och tråd.

Har själv också spanat in Route Pro, men har varit lite osäker på materialet. Men efter ditt posetiva utlåtande så kanske man skulle slå till. Hur känns kvaliten överlag på byxan? Välsydd?
 
Senast ändrad:
Har själv också spanat in Route Pro, men har varit lite osäker på materialet. Men efter ditt posetiva utlåtande så kanske man skulle slå till. Hur känns kvaliten överlag på byxan? Välsydd?

Japp välsydd, lite trådar att klippa om man ska vara petig iofs. Materialet på insidan av de vattentäta detaljerna känns inte som regnbyxa ala gore-tex paclite utan är lite mjukt ruggad. Modellen på byxan är något vida över låren.
Polymixen som utgör större delen av byxan är tät och tunn. Fickorna är bra, något lågt placerade och tyvärr kardborre hela lockets längd, om man har handskar på sig kan de vara lite trixiga att öppna.
Handvärmarfickorna hade jag önskat vore s.k. franskmodell dock.
 
Äntligen kom nya katalogen ut.. Såg den tecknade katalogen och provklämde på makke för 6 veckor sen och vart såld på den direkt. Så nu kan jag äntligen sluta vänta och införskaffa dessa å ett par authentic till sambon min :)
 
Klättermusen Megin

Är det någon annan som har erfarenheter av K-M Megin som vandringsbyxor på sommarfjället?

Vet att det har diskuterats flera gånger att den inte finns en riktigt bra byxa för allt, men kan Megin vara tillräckligt nära?

Hur känns tyget mot benen?

Hur pass varma är dom?
 
Mailet studsade, Recipient address rejected: User unknown in virtual alias table, så här får du det i forum-form:

Jag har använt dem väldigt mycket och de är jäkligt stryktåliga. Jag tycker att de är helt OK att ha utan underställ men de är lite väl varma i sommarvärme. Hade 20 grader drygt förrförra sommaren i Sarek och inga shorts... Ventilationen i benen är inte så jäkla bra faktiskt jämfört med Gere vars ventilation pekar framåt och mer funkar som en spoiler. På Megin är det endast ett blixtlås bakom sidofickorna men man kan kanske "mickla" till något så öppningen hålls öppen ordentligt. De är lite stela nedanför knäet pga kevlartyget men det är inget jag reagerat negativt på.
Det är svårt just det där med sommarvärme och bara ha ett par med sig. Jag kommer nog faktiskt att köpa ett par svalare brallor, i stil med Haglöfs Fjell Light *om* stretchpartierna är myggsäkra och köra det plus regnbrallor ibland. Kommer från Luleå och mygtätt är absolut krav.
Ledsen om det blev mer confusion än hjälp. Kruxet är varma sommardagar. Jag har varit på flera vandringar med sommarvarmt och det blir lite väl varmt faktiskt. På vår, vinter och höst är de helt suveräna!

Är det någon annan som har erfarenheter av K-M Megin som vandringsbyxor på sommarfjället?

Vet att det har diskuterats flera gånger att den inte finns en riktigt bra byxa för allt, men kan Megin vara tillräckligt nära?

Hur känns tyget mot benen?

Hur pass varma är dom?
 
Tack för svaret!

Att slippa av och påklädnad av regnbyxor får väl fortsätta vara en dröm ett tag till..

Vet du om det är gamla eller 2.0 modellen du har? Tänkte om det är annorlunda ventilation nu för tiden. "Blixtlåsförsedda ventilationsöppningar i sidan. Klaffen är framåt för ökad ventilation"

Planerar för Gröna bandet nästa år, och känns som att jag vill göra allt så enkelt det bara går, så bara ett par tåliga byxor vore grymt.
 
Beställde ett par Megin 2.0 från fyndlistan hur som.

2.0an har ventileringen framåt som på Gere, hoppas det räcker. Provade Lundhags Rocketeer som verkade vara liknande, med de saknade myggnät i vid ventileringen så det gick bort direkt.
 
Jag satt med beställknappen framför mig på ett par Megin 2.0 idag också men beslutade mig för att vänta. Har vabbat halva månaden så ekonomin kanske inte är undra.

Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
 
Lundhags Antjah

Lundhags nya byxa Antjah är riktigt trevlig. Lättare än Ahke men känns lika tålig. Bra ventilation
 

Bilagor

  • 1114000_680_SS13_front_normal.jpg
    1114000_680_SS13_front_normal.jpg
    6.3 KB · Visningar: 1,951
Jag har den gamla varianten. Om/att de vänt ventilationen framåt låter som ett bra drag då 1.0 inte är helt optimal där. Lägg gärna upp en bild när du fått brallorna.

Vet du om det är gamla eller 2.0 modellen du har? Tänkte om det är annorlunda ventilation nu för tiden. "Blixtlåsförsedda ventilationsöppningar i sidan. Klaffen är framåt för ökad ventilation"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Hagge91 Tåliga Zip-off byxor Kläder 2
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
thomalin Tåliga byxor? Kläder 25
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.