Kanotförsäkring

Nja, håller inte med, här finns ju fria luncher för vissa...

Jag anger ju ett lösöresbelopp. I det kan kanot ingå - eller inte. Helt säkert kan det dock ingå exempelvis friluftsutrustning som jag inte har. Som andra har. I det avseendet kan man ju tycka attt det är gungor och karuseller. Fast det behöver man ju inte eftersom man alltid anger lösöresbelopp, och i det räknar man förstås in kanoten - eller paraglidern - eller dykartuberna, om man vill att den ska ingå i de försäkrade prylarna i garaget.
Det som möjligen komplicerar det hela är väl att det finns en slags "trafikförsäkring" som kan gälla för småbåtar, men inte för cyklar eller långfärdsskridskor. "Trafikförsäkringen" är dock inte obligatorisk och står väl för en mycket begränsad kostnad.
 
Som jag skrev tidigare, även Trygg-Hansa. Kollat med telefonsamtal. Så två "bra" försäkringsbolag finns det iaf. :)
Försäkringsbolag brukar vara bra så länge de inte krävs på ersättning. Ögnade lite hastigt i T-H's villkor och de känns inte helt övertygande. Jag skulle inte lita på vad en försäkringssäljare säger. När det är dags för ersättning sitter handläggaren bakom spakarna och då är det skrivna lag. Finns kryphål används de. Villkorsdokumentet gäller.
 
Som jag skrev tidigare, även Trygg-Hansa. Kollat med telefonsamtal. Så två "bra" försäkringsbolag finns det iaf. :)

Om jag kommer ihåg rätt från i vintras när vi skaffade försäkring för våra kajaker så fanns det någon gräns - kommer inte ihåg på vilket sätt - för vad som ingick i Trygg Hansas hemförsäkring gällande båtar.

Slutsatsen var i all fall att kajakerna krävde separat småbåtsförsäkring a 336 kr.
 
För säkring...

Hej, när jag skulle försäkra min 2 kajaker i "mitt" försäkringsbolag (Folksam) så fick jag först ett pris för småbåt på ca 500 kr/kajak (Prijon Touryak + Motion) och det var inget snack om att det skulle ingå i vare sig hem eller fritidhusförsäkringen. Dom bad mig bara ta reda på tilverkningsnr. Vilket jag ”lydigt” gjorde. När jag ringde igen så fick jag besked om att det gick att teckna ett tillägg till fritidshuset på ”småbåt” och då blev priset det halva ca 225 kr. Jag frågade speciellt om det inte ingick i ”hemmets” lösöre och fick till svar att ”båtar inte gör!
Man kanske skall ringa en gång till och få ned priset 50 % ytterligare.
Helt klart av denna diskussion och f-bolagen märkliga uppgifter så blir man som kund förvirrad och känner sig lite lurad. Förvirring lär inte upphöra vid stöld eller skadeanmälan.
Ang låsning så har jag gjort en enl mitt tycke väldige enkel lösning. Köpte Biltemas surrningsfäste i rostfritt som jag sedan borrade hål för i kajaken (enkelt på en plastjkajak) och fäste. Förstörde sedan gängorna så att det inte går att gänga loss fästet och har sedan en galvad kätting med ett bastant lås för låsning när kajaken är i hemmahamn (vid stugan eller utan för radhuset hemma). Vid paddelturer så har jag med mig ett billigt kabellås som är 1,8 m (400gr). Billiga lösningar (samtliga grejor inköpt på Biltema) men den håller tillfällighetsjuven borta och dom som är proffs lär nog fixa det mest avancerade lösningar.
//Omar
 
Försäkringsbolag brukar vara bra så länge de inte krävs på ersättning. Ögnade lite hastigt i T-H's villkor och de känns inte helt övertygande. Jag skulle inte lita på vad en försäkringssäljare säger. När det är dags för ersättning sitter handläggaren bakom spakarna och då är det skrivna lag. Finns kryphål används de. Villkorsdokumentet gäller.

Det blir helt enkelt att dubbelkolla. Tack!
 
Ändrade villkor hos If

Om jag fattar villkoren rätt i min hemförsäkring hos If så gäller försäkringen för egendom till ett värde på upp till 50 kSEK, för saker som man har på annan plats än i bostaden.

Vissa undantag (givetvis) bl.a max 8 kSEK för en cykel. (Ifjol var maxbeloppet för en cykel ännu löjligare, nämligen 5 kSEK).

Per


IF funkade väldigt bra, klart med en ny 18x efter tre dagar.

Det var på vanlig hemförsäkring


Då jag rätt så nyligen bytt försäkringsbolag på bilen så kollade jag återigen villkoren och premien för hemförsäkringen om jag skulle ta och byta bolag även där.

Nu har det hos If smugit in sig under ”stöld utanför bostaden” se Otur och under ”Otur” har ”kanot” tillkommit för det som försäkringen inte gäller för.

Försäkringsvillkoren för hemförsäkring hos det bolag jag valde på bilen är på 96 A5 sidor och dessa har jag inte kommit igen än, men jag är rätt så övertygad om att kajaken inte längre är försäkrad hos If p.g.a ändrade försäkringsvillkor.

Men det finns folk på försäkringsbolagen som har betalt för att svara på frågor och det är närma till telefonen.


Per
 
Men det finns folk på försäkringsbolagen som har betalt för att svara på frågor och det är närma till telefonen.


Per

Nu har jag pratat med en tjej på If.

Oj, det var i maj fjol som försäkringsvillkoren ”förbättrades”, men hon jag pratade med sa att en kajak aldrig ingått i hemförsäkringen, underförstått om man inte har den i bostaden.

Så jag tecknade ett småbåtstillägg. Kostar 270 kronor per år.

Hoppas jag nu är rätt försäkrad om något skulle hända.

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.