Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl.

Förra sommaren köpte jag ett par Haglöfs Grym Hi inför att jag skulle upp på Kilimanjaro. Underbara stabila kängor som jag använde ganska mycket, och som både höll mig varm och torr under älgjakten och tog mig upp på Kili utan minsta problem. Aldrig en antydan till skavsår eller problem med skorna. Med andra ord jättenöjd - tills nyss... Då sprack dom i skarven ner mot sulan, och samtidigt såg jag en spricka i materialet 2-3 cm över sulan. Troligen en torkspricka i "plastmaterialet" Fortfarande sköna kängor, men knappast vattentäta längre. ( Fick tillbaka pengarna från Haglöfs, så inget ont skall falla på deras reklamationshantering ) Skulle gärna köpa ett par nya, men tvekar lite för vill inte stå där igen med samma problem. Letade liknande kängor, och fastnade för ett par Meindl Dovre Extreme GTX, en liknande känga som lovordas av flera användare, men flera forum på nätet nämner problem med sulor som smulats sönder och varit fullständigt utslitna efter en säsong.

Vad har ni för erfarenheter av dessa 2 kängor, ni som gått några mil i dom och använt dom "lite mer än 2 tillfällen"? Känner ni igen er, eller hade jag och några andra otur? Liknande goretex-kängor med högt/halvhögt skaft att föreslå?

//Johan
 
Jag har ett par Meindl Island Pro som jag slitit på under 5-6 år, inte minst långa vandringar i svenska och norska fjällen med allt från blöta till stenkravel. Trots ganska hård användning uppvisar sulorna och kängorna ganska lite slitage, och det enda som hänt är att gummikanten släppt lite på sidan av tån på högra kängan, något som jag snabbt lagade med Liquisole. Gummit i sulorna är dock ganska hårt för ökad slitstyrka, men kan samtidigt tyvärr bli halt på stenar vid väta.

Min dotter som jag ofta vandrar ihop med har ett par Haglöfs Lupis Q (äldre modell från ca 2008), och även dessa har hållit bra.

Båda kängorna har yttersulor från Vibram.
 
Kolla sulan

Förra sommaren köpte jag ett par Haglöfs Grym Hi inför att jag skulle upp på Kilimanjaro. Underbara stabila kängor som jag använde ganska mycket, och som både höll mig varm och torr under älgjakten och tog mig upp på Kili utan minsta problem. Aldrig en antydan till skavsår eller problem med skorna. Med andra ord jättenöjd - tills nyss... Då sprack dom i skarven ner mot sulan, och samtidigt såg jag en spricka i materialet 2-3 cm över sulan. Troligen en torkspricka i "plastmaterialet" Fortfarande sköna kängor, men knappast vattentäta längre. ( Fick tillbaka pengarna från Haglöfs, så inget ont skall falla på deras reklamationshantering ) Skulle gärna köpa ett par nya, men tvekar lite för vill inte stå där igen med samma problem. Letade liknande kängor, och fastnade för ett par Meindl Dovre Extreme GTX, en liknande känga som lovordas av flera användare, men flera forum på nätet nämner problem med sulor som smulats sönder och varit fullständigt utslitna efter en säsong.

Vad har ni för erfarenheter av dessa 2 kängor, ni som gått några mil i dom och använt dom "lite mer än 2 tillfällen"? Känner ni igen er, eller hade jag och några andra otur? Liknande goretex-kängor med högt/halvhögt skaft att föreslå?

//Johan

Jag har en kompis som köpte ett par nya Meindl-kängor som efter en kebnekaisetur(3dagar) var märkbart slitna i sulan. Fick pengarna tillbaka av butiken då Meindl tyckte det var normalt slitage(de kanske inte förstod hur få dagar de var använda). Sulan måste matcha underlaget du ska gå mest på! Stenskravel sliter mycket och kräver hårda sulor. Har själv ett par Meindl Air och de ser knappt nötta ut alls efter många steniga toppturer...

Bye the way har jag ett par låga trekkingskor från Haglöfs som inte har pallat med invändigt i tyget...allt för svag väv.
 
Jag har nötit på mina Haglöfs Solid i 6 år och dom har fått utstå mycket. Sulan är dock en mjuk vibramsula så stenig terräng är inte det bästa underlaget för dessa.
Meindl har jag ingen erfarenhet av men Haglöfs håller enligt mig en hög kvalitet och jag har 3 olika par.
*Kängan enl ovan
*GTX låg sko
*Lätta löparskor för blött/mjukt underlag (Asicssula)
och är nöjd med alla exemplaren.
Lycka till!


..sent using tapatalk
 
Jag tycker det är alltför dålig kvalitet på Meindl, speciellt med tanke på priserna. Har haft två par, Performance och Dovre Extreme. Båda har hållit ca 100 mil i huvudsakligen skogsterräng. (Jobbar med skogsinventering) Lite enkel räkning ger att det blir ca 30 kr/mil, dyrare än att köra bil...

Helt nyligen var jag in på en butik där de sade att de slutat med Meindl pga deras dåliga kvalitet.

Lundhags då? Tja, de Park som jag nu använt ca två år har varit in på reparation tre gånger. Först lossnade sulorna, sedan var det sömmar som gick upp och sönderslitet läder. Ett par Syncro som jag inte använt speciellt mycket har varit inne för omsulning. Kanske att Lundhags trots allt är något bättre än Meidl, när det gäller kvaliten. Sedan har de ju i mina ögon andra fördelar, såsom att de torkar relativt snabbt, vilket inte fodrade kängor gör. Att traska runt i Meindl med trasig goretex är inte trevligt, blött och tungt, och behövs flera dygn för att få dem torra.

Lundhags har numera sin produktion i Portugal.

Läste på produktrecensionerna här på forumet där det nyligen gavs både ris och ros till Lundhags. En var väldigt missnöjd med kvalitén. En annan var mycket nöjd med funktionen.

Haglöfs Grym har jag ingen erfarenhet av. Inte heller av Jörnkängan, dock hört goda betyg för dem, återstår att se, kanske blir sådana nästa kängköp. Inte helt lätt detta med kängor och dess uppenbart dåliga kvalitet.

Finns någon gammal tråd kring detta: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75774

/M
 
Hade en gång ett par Haglöfs kängor, minns ej namnet. De höll i ett par år men hade dom mest civilt. Utförde bara en enklare 4-mils vandring med dom och hade dom annars. Minns att jag var på en hästtävling med min syster när jag upptäckte att sulan hade vittrat sönder och höll på att lossna.

Haft ett par lågskor Meindl helt i skinn utan Gore-tex. De var väldigt sköna och sulorna sitter fortfarande fast men bara hälften av sömmarna finns kvar. Används nu som gå-ned-i-källaren-skor.

Syster min äger också ett par Meindl. Har alltid fått skavsår av dom och nu börjar dom tydligen gå sönder också.

Jag skulle inte köpa ett par Meindl eller Haglöfs igen förutom ett undantag och det är de randsydda modellerna, inte för jag vet om kvalitén är bättre och jag har egentligen ingen användning för dom men de är ju så satans snygga. Det kommer dock troligtvis inte hända då det alltid finns mer nödvändiga hål att fylla med pengar.

Mvh / Johannes
 
Jag har ett par Meindl Pro Island som jag använt under ca två år. Har blivit i regn, lera, grusvägar, snö, is, asfalt och även på Kungsleden. Har väl iofs bara blivit runt 35 - 40 mil med dem, men de ser ut och känns fortfarande som nya. Yttersulan ser fortfarande ny ut.

Jag har dessutom aldrig haft tillstymmelse till skav eller sår, jag använder aldrig tejp eller Compeed.
Jag använder två par merinoull, en tunn och en tjockare och fötterna blir minimalt fuktiga.

Jag kommer garanterat att köpa Meindl igen.
 
Hej "Grymkängan" håller väldigt dåligt det är vanligt att det uppstår sprickor i "plasten" vid snörningen. Jag har vandrat slut på tre par och inget har hållit längre än ca 100 mil, vibramsulan tar även den stryk när det blir lite tuffare underlag.
 
Meindel/Lundhsgs

Hade ett par Meindel Island pro. Vandrat i fjällen, klippklättrat, hoppat på stenblock och sprunget i skogen, sumpmark och vadat med dem. Aldrig hsft något problem förutom att dem läcker igenom vid längre kontakt med vatten (Hela kängan under vatten.) Nu efter 13 år har pappa fått ärva dem då dem är för små för mig. Köpte ett par Lundhags Prof high för 8 år sen. Lämnade nyligen in dem för att dem krympt och fick dem customised efter mina önskningar och ny sula för 900:- hos Lundhags. Kan varmt rekommendera skal istället för membran. (Mest för att jag blir varm som fan i membran och tycker det stänger inne foten flr myclet.) Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2
forslund Haglöfs barrier Kläder 4
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...