Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld.

Det är en jävla smäll för det är ingen poff utan en detonation med front som rör sig med farter på km per sekund i jmf mot en poff med lite butangas eller så

Nu är det ingen större risk med dessa påsar att råka ut för det men det kan ju vara värt och känna till om 10 pers sitter i en liten snöka och lagar mat så där oventilerat.
 
Frågan är väl snarare vilken reaktion som åstadkommer den efterfrågade värmen och som bi-produkt skapar vätgas, vilken i sin tur kan blanda sig med luftens syre till den oönskade knallgasen.

/Patrik

Det är väl ett par varianter med utgångspunkten är ofta magnesium/aluminiumlegering med kanske lite koppar eller järn i som startar upp korrosionen, varianter jag stött på har använt aluminumflingor med alkali av något slag då vätskan i påsen under och efter reaktionen kan kännas lite hal ((kaustik)soda ?)

Metallen som används måste vara så reaktiv (dvs. aluminium och magnesiummetaller) att det drar ur syret ur vatten och bildar hydroxider (det vita fluffet som bildas) av metallerna (H2O -> OH-grupper som binder sig med metallen och för varje vatten-molekyl blir det ett fritt väte-atom som sedan slår ihop sig till vätemolekyler och det blir fri vätgas) och då blir det en motsvarande mängd väte i överskott och avgår som gas.

Reaktionen har en fördel att den är självreglerande att det inte blir över 100 grader C då när det kokar torrt i massan så avstannar reaktionen.

Skulle det vara oxidativ reaktion med luftsyret så går det inte lika fort och sådana processer används i engångs värmepåsar för att värma fingrar/fötter mm. där innehållet till stor del består av järnfilspån - lite uppfuktad sågspån med någon hygroskopisk salt (kalciumklorid?) och även den blir självreglerande att när den blir för varm så torkas det ut och processen avstannar och vid svalare så går fukten in igen och ökar på oxidationen och värmebildningen ökar igen.

---

Alla dom här 'påsarna' visar en nackdel vid användande - eller snarare efter användande - dom tar rejält med plats då det sväller mycket under användandet, tunga av vatten (stor del som binds till hydoxider) och med sedvanlig etik när man är ute i naturen så skall man ta med tillbaka allt man släpar ut och redan efter några mål med dessa och inte kan slänga avfallet i naturen så blir avfallshanteringen bekymmersam, tung och bulkig om man har mer än en eller ett par måltider.

Militära organisationer etc. har alltid (borde i alla fall ha...) en organisation som tar hand om sådan avfall, men som vandrare har man inte denna facilitet utan man får vackert släpa på detta tills det kan tas hand om i sedvanlig avfallshantering.

Och nej - det vita fluffet i värmepåsen som bildas vid användning, bryts inte ned eller är brännbart, ens över tusentals år utan det är en mineral, förvisso fluffig men samma typ i malmerna som metallerna en gång utvinns ifrån gruvorna (bauxit mm.)
 
Är resterna mycket giftigare än tex krossat porslin ute i naturen.
Jag avser inte plasten, utan det som blir restprodukten av reaktionen.
/John
 
Knallgas

Jag jobbade kvällar och helger på bensinmack när jag gick i gymnasiet. På macken hade vi ett batteriladdningsskåp med plexiglasluckor och ventilator.

En dag small det, en rejäl smäll. En kund hade kopplat startkablar mellan skåpet och sitt bilbatteri, batteriet fortfarande i bilen. Och stängt till motorhuven.
Det gick bra i ca 15 minuter. Sen small det. Motorhuven flög loss, alla dörrar for upp, och bilen såg ut som om en jätte hade försökt att blåsa upp den som en ballong.
Glas överallt.
Inga personskador som tur var.
Bilen gick till skrotning.

/John
 
Ja batterier kan smälla , om en förbinding mellan cellplattorna brinner av ovanför syranivån under laddning...eller när man tar av klämmorna

Man skall koppla ur laddaren och sedan ta av klämmorna.
Är det frisyrabatteri skall lockena skruvas tillbaka innan.

Dock händer det sällan , vanligare är att batteriet gasar i ett hyfsat slutet utrymme - och det räcker med gnistor från statiskelectricitet för att initera smällen.Ni vet kombin syntetkläder med torr luft - man blixtrar ju omkring
som ett åskmoln.
 
När man laddar batteriet bildas vätgas. Därför hade laddskåpet ventilator.
Det är alltså meningen att man monterar ur batteriet ur bilen och ställer det i skåpet för laddning.
Vätgasen ansamlades i detta fall i motorutrymmet tills det blev explosivt.
Gnistan kan ha varit vad som helst. Startkablarna, nåt relä, klockan i bilen, ja vad som helst.
 
Batterriet laddades ju då också i motorutrymmet av generatorn?

Skillnaden var ju att knallgasen blåste ut när man körde.
 
Batterriet laddades ju då också i motorutrymmet av generatorn?

Skillnaden var ju att knallgasen blåste ut när man körde.

Moderna bilbatterier är väl helslutna och avger väl därmed inte någon vätgas vid laddning. Förr i tiden fyllde man ju på batterivatten i bilbatterier och det var väl detta vatten som vid laddning kunde brytas ner till vätgas och syrgas, enligt 2 H20 -> 2 H2 + O2

/Patrik
 
För många år sedan flyttade jag ett bilbatteri som stod dumt till i min verkstad. Det hade stått på arbetsbänken och blivit laddat.
Normal flyttade jag aldrig något men nu behövde jag utrymmet så batteriet bars bort i motsatta hörnet i lokalen, 5-6 meter ca.
Två plattjärn skulle MIG-svetsas ihop provisoriskt och var dåligt rostslipade så det hoppade några gnistor ikring.
Någon av dessa gnistor hoppade bort till där batteriet stod.
Jag tror ni kan föreställa er känslan när man står och är fokuserad på vad man gör och en bomb detonerar bakom en :)
Det blev en del sanerande efteråt.
Så kan det gå trots att man normalt är säkerhetsmedveten i överkant, när man "ska bara".
 
En annan nackdel med batterier är att är man lite oförsiktig så kan man snabburladda dem. Det gjorde en aspirantkamrat till mig, nykär och nyförlovad hade han förlovningsringen på sig vid en el lektion, praktisk, i motortjänst. Vi skulle avmontera stora plusledningen på startmotorreläet, efter det att vi avmonterat stora ledningshärvan från pluspolen.

Hans grupp delade upp arbetet i en över och en under, de jobbade på och plötsigt skrek han under till. Han hade anledning för hans förlovningsring hade brännt av hans ringfinger. Kortis innan huvudkabeln var avmonterad. Ringen var delvis nersmält, den fick avlägsnas på sjukhus operativt.

go tur
 
Senast ändrad:
Min beställning från friluftsmeny kom igår.
Jag tillagade(värmde) en våtkonserv "chicken massala with rice".
Riset var lite mosigt, som väntat. Annars var anrättningen en positiv överraskning. Bra tryck i smakerna. Bra konsistens på köttet.

Nu gäller det bara att lista ut ett smidigt sätt att göra kaffe med "flameless heater".
Kanske vakuumförpacka en isklump och lite kokmalet?

/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...