Gasåtgång vid vattenkoknig

Pulsjet är ju en av de enklaste varianterna att bygga.

Och Svarthålets "jetskoter" har en pulsjetmotor som är ungefär samma dimension som den som satt på V1.

Det här klippet är från fjolåret
https://www.youtube.com/watch?v=dyXSGbTAqOk

(Jag står nånstans i publikvimlet där vid starten.)

I år tror jag de kommer med ännu bättre film, de hade flera mikrofoner och kameror monterade på skotern, kan nog ha filmats från drönare också (vi var bara där på fredan, inte på lördan när de körde sitt snabbaste åk).

(Svarthålet började sin bana med den där sparken som sagt var.)
 
För att återgå till frågan Gasåtgång vid vattenkoknig

Mina erfarenheter är att minsta gasförbrukning blir med ca 25-50% pådrag.
Det går bra att kolla förbrukningen med en hushållsvåg före och efter uppkok av samma mängd vatten vid samma förhållanden men olika pådrag. Men det viktigaste för att minska förbrukningen är bra vindskydd.
 
Kastrull är viktigt!

Jag har gjort lite gämförelser mellan de kastruller jag har och det är stor skillnad om den har flensar/ värmeväxlare eller inte.
Likaså har jag länge funderat på en titankastrull för att spara några gram, men vilket skräp och nerköp.
Det är testat hemma i rumstemperatur och helt vindstilla och min brännare är den här
Min Firemaple med flensar förbrukar ca 5 gram för att koka 6 dl vatten.
Samma mängd vatten drar 9 gram förbrukning i en aluminium kastrull från Biltema.
Toaks Titan kastrull hamnade även den på ca 9 gram för ett uppkok.

Använder jag köket ett antal gånger per dag på tur så är vinsten av några gram lättare kastrull snart uppäten av högre bränslevikt.
 
Trangia 27 med GB74-bännar med 500 gram vatten ligger mellan 6 och 7 gram från 10 grader till uppkok om man ligger på sweetspot i pådraget (lågslut ca 1 cm från grytkanten när man låter grytan hållas vågrätt och vila lätt på förgasarröret när man provar in det utan övre halvan påmonterad ).

har man kraftigt drag från en fläkt rakt i sidan och med öppningarna vänd mot vinden (trangia) - ca 9-10 gram.

Kan man inte få till nästan helt vindstilla när man eldar så är bra vindskydd väldigt avgörande för att hålla ned bränsleförbrukningen, troligen mer betydelse än om grytan är flänsad eller inte.

---

Har man mf-kök med koppbrännare så är det enorm svårt att få förbrukningen under 10 gram (+ förvärmning och urbränning av slang) för halvliter vatten nästan oavsett vad man gör - både i trangia med inmonterad optimus nova/omnilite eller med omnifuel i sin egen grytstöd, och dessvärre verkar inte en större grytbotten i diameter göra någon större skillnad heller...
 
Meta 50, Svea Jägarköket, Trangia och dess kloner vindskyddar kastrullerna väl och ger korta uppkokstider.

Halvvindskydd är just det.

Ett textilvindskydd på tre sidor eller en snönisch har stor betydelse för att värmen skall hamna på kokkärlet och inte blåsa bort.

go tur
 
Bra vindskydd har tex:

Primus Lite o Lite xl,
Trangia 25 o 27,
MSR Windburner o Windboiler o Reactor.

Jag har inte hunnit prova Primus Essential o Primetech i blåsväder ännu.
De Jetboil (PCS o Al Sol) jag provat har varit sämre ur vindkänslighetssynpunkt.

Många kök mer än fördubblar koktiden och gasåtgången redan vid måttlig vind
säg 3 m/s. Köken med bra vindskydd märker inte av så liten vind. I varje fall inte så jag kan mäta det.

Det är inte helt lätt att få till ett bra vindskydd.

/John
 
Bra vindskydd har tex:



Primus Lite o Lite xl,

Trangia 25 o 27,

MSR Windburner o Windboiler o Reactor.



Jag har inte hunnit prova Primus Essential o Primetech i blåsväder ännu.

De Jetboil (PCS o Al Sol) jag provat har varit sämre ur vindkänslighetssynpunkt.



Många kök mer än fördubblar koktiden och gasåtgången redan vid måttlig vind

säg 3 m/s. Köken med bra vindskydd märker inte av så liten vind. I varje fall inte så jag kan mäta det.



Det är inte helt lätt att få till ett bra vindskydd.



/John


Jetboil MiniMo är säkert bra också, men i min bok vinner Trangia över dem alla när man ser till helheten; prestanda/pris & möjligheten att köra på valfritt bränsle. Personligen är gas inget för mig då jag måste väga kartuscher, ev. ha reservkartusch, dyrast & dånar kanske mer än mitt Omnilite Ti med Silencer i Trangian.

Men visst, mitt i sommaren med en toppmonterad gasbrännare, 100gr kartusch, Trangia 27-kastrull & lock av folie, men så var det där med vinden & tillklippta vindskydd/lock i folie funkar inte bra för mig, så min lösning blir tyngre, Trangia 28 Mini med en extra 27-kastrull utanpå för då kan jag använda 27-kastrullen som ett stående vindskydd mha termosen, eller koka mat i den ena & sedan kaffe i den andra medan jag äter min mat som senast. Bilden är från frukosten i Årsunda på lördagen. IMG_0813.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...