Vilket kök vid elavbrott?

Som sagt vilket kök fabrikat, typ, bränsle är bäst att ha hemma ifall strömmen ryker en längre tid så jag kan laga mat och få mitt dagliga kaffe?

Det är alltså inte viktigt att det är lätt eller tar liten plats utan det ska bara stå i beredskap och när det behövs ska det vara enkelt och säkert att använda, men jag är inte bra på detta ämne har bara haft gasolkök i olika båtar som ju funkat bra men är det något även för detta eller finns det bättre?

Gärna för/nackdelar med de olika bränslena och andra nyttiga tips, alla tips mottages tacksamt.
 
Ska det vara nån form av nödkök för krissituationer så skulle jag sikta på nåt med multifuelbrännare så man kan köra på både bensin och fotogen.

Gasolkök är ju beroende av en fungerande gasoldistribution eller att man har ett stor lager med flaskor.

Men ska det bara funka vid lokala strömavbrott på upp till en vecka så funkar ju de flesta former av gasolkök.
 
Det är tänkt för kortare tid för att klara de 72 timmar som MSB rekommenderar så att jag kan värma lite konserv mat och få kaffe så det rä inte för långtidsbruk som ju så klart kräver mera bränsle på lager.

Den där "kokplattan" såg smidig ut och med några flaskor på lager till den borde jag väl klara mig eller?

Den som satt direkt på den 2kg gasolflaskan liknar den jag har ute i stugan och den har jag även en lamptillsats till men det kan ju vara lite overkill med dagens LED lampor och ett gäng batterier.

Så hur länge kan gas flaskor lagras utan att vara anslutna innan de är körda pga bäst före datum eller finns inte sånt på dessa jag har inte så bra koll som Ni märker ;-)

Vore smidigt om det gick att använda inomhus också annars får jag hålla till på balkongen och det funkar ju också, vad att tänka på om man använder inomhus förutsatt att det är godkänt för det alltså?

Bensin och fotogen låter i mina öron mera riskfyllt än gasol och ev sprit men kan ha fel men jag har på nära håll upplevt resultatet av en explosion i en bensin behållare och det var inget jag vill vara med om igen ;-(
 
En sånn om du vill att gasen ska räcka länge:
http://fogas.se/shop/3853---campingkoek/

Eller en sånn om du inte är beroende av ren propan som räcker länge:
http://fogas.se/shop/3814---gasolkoek-med-inbyggd-flaska/

Den sista ovanstående har tändsäkring, vilket inte varianterna som biltema och Jula säljer har.

För båtbruk/husvagnsbruk är tändsäkring motiverat då luftvolymerna i husvagn/båt och kabyss är små, hemma i lägenhet har man så stora volymer luft i kök mm. att det kommer aldrig uppnå några större volymer brännbar gas kring köket hur mycket det än pyser otänt ur brännaren och flaskan tar också slut inom rimlig tid.

Samma resonemang kan man göra med översta köket också trots att den inte har tändsäkring och har större flaska (blå P2012 "fotbollen")

Det finns anledning varför 2 kg gasoltuber får användas och förvaras inomhus (även i hyreslägenheter) medans större flaskor skall vara utomhus (i välventilerad skydd/bur) eller på balkong med lågtrycksystem (30 mBar) indraget in i huset/lägenheten om man har gasolspis/wok-brännare - flödet på trycksänkningsregulatorerna är begränsat (typ 1 kg gasol i timmen) så det kan pysa ur den otända brännaren obegränsad tid utan att volymen med brännbar luft/gasolblandning blir så stor att det utgör explosionsfara och allmänfarlighet utanför lägenheten/huset - och det kommer att stinka outhärdigt illa av luktmedlet i gasolen långt, långt innan dess.


Man får förvara 2 st 2 kg gasolflaskor (P2012) inomhus/lägenhet (en som används och en som är i reserv) - det får inte förvaras i källare/vind, förråd utanför lägenhet eller (kall)garage - varför då just förvaring _I_ lägenhet/inomhus där man bor? - det är för att man skall ha uppsikt över dem och veta var dom är!!

Har man små campingasolflaskor så är riktlinjen max 10 liter behållarinnervolym tillsammans (för all gasol sammanräknat i lägenheten ) vilket motsvara lika många 450 grams campingflaskor (dom är på 1 liter styck) eller max 20 st 223 grams flaskor (0.5 liter styck). en P2012 tar 5 liter innervolym, dvs. har man 1 st P2012 så får man alltså bara ha 5 st 450 grams campingasolflaskor tillsammans med propantuben.

för flytbränslen är det samma sak - max 10 liter totalt - bensin och fotogen ihopräknat och förstås i orginalförpackning, godkänd bensindunk eller hellre i säkerhetsflaskor.
 
Senast ändrad:
Beror väl rätt mycket på omständigheterna - hur många som ska nyttja köket, var/hur man bor, vad man kan tänka sig äta osv.

Bor man i någon form av större tätort är sannolikheten att man skulle bli av med strömmen i tre dygn försvinnande liten och därmed kan man anse det omotiverat att lägga ner alltför mycket tid/pengar/tankemöda på något som troligen/förhoppningsvis aldrig kommer behövas.
För egen del (singelhushåll i medelstor stad) innebär det att jag anser mina vandringsgrejer med en enkel gasolbrännare, trangiagryta, 230 g gasolbehållare och lite torrvaror/konserver kommer hålla mig vid liv ett par dygn. Det blir inga sjurättersmiddagar eller extravaganser men jag klarar mig fint. Och det är som sagt rätt osannolikt att det behövs.

Bor man en familj om åtta isolerad tre mil ut i skogen i norrbottniska inlandet med en luftledning in till huset så är det naturligtvis en helt annan pilsner. Då är det mycket mer motiverat att ha större kapacitet vad gäller bränsle, brännare, alla upptänkliga temperaturer osv
 
Vad som helst som duger för friluftsbruk duger väll för att klara matförsörjningen i tre dygn hemma också, bara man ser till att ha bränsle hemma? Och det blir ju inga speciella mängder för så kort tid.

Själv kör jag på Idun No1 och runt 5m3 ved i lager. Börjar veden tryta så finns det mer i skogen, eller så får jag ta fram trangiat.
 
Jag skulle välja ett gas-trangia, det kommer du ha glädje av till annat också. Även om vikt och plats inte är avgörande är det nog skönt om köket går in i ett skåp man lätt kommer åt. Lika så att bränslet och tub inte väger bly. En "stor" gas på 450g räcker en vecka och tar jämfört med flergångstuber ingen plats alls i skåpet.

Skulle bara välja en annan lösning för torp utan el, husvagn eller båt. Alternativt om det var fler än 4 som skulle dela på köket. En annan lösning kan också vara värd att överväga om du också ska använda köket att värma upp bostaden tillfälligt, då skulle det gå åt ganska mycket gas även om trangiat utan problem kan värma ett mindre rum.

Ett gas-trangia kokar upp 1.5l vatten snabbare än moderna el-spisar och är väldigt bränslesnålt.

/G
 
Nästan vad som helst utom T-spritbrännare säger jag

T-sprit är hemsk i dom temperaturer som är vanliga inomhus även i strömavbrottstider.

dvs. att gasen ovanför ytan och hela volymen i behållaren är explosiv från ca 8 grader C till över 35 grader C. - bensin måste ned till typ -30 grader C innan den blir explosiv på samma sätt (dvs kan brinna inne i en dunk)

med andra ord T-sprit i säkerhetsflaskor eller låt bli helt om man är ens i närheten av risken med en öppen låga eller riskera att spill finns kvar efter hanteringen när man tänder en låga.

En sak till - använd inte kylflänsade grytor inomhus - dom ger mycket CO (Kolmonoxid) medans planbottnade grytor klarar sig bättre då lågan under hinner brinna ut mer fullständigt innan de kyls ned för mycket för att kvarvarande CO skall kunna brinna/oxideras. Elda man mer än för 1 liter vattenuppkok [~5 minuter] eller långkokar så bör man se till och ha bra ventilation eller vädra ofta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...