Utvärdering av den Svenska cykelhjälmslagen

Jag är mer trött på dom som alltid tycks hitta en koppling mellan kvinnor som är korkade och männen som ser och påtalar det.
Så du anser inte att det finns en samhällelig bild av att unga kvinnor, särskilt sådana som bryr sig om sitt utseende, är lite dumma? Jag tycker det är en olycklig nidbild, som är accepterad, särskilt i film, och väljer att reagera när jag ser den behandlas som en sanning.

När ska kvinnors dumhet kunna bära sig själv och stå på egna ben (som alla andras) utan att den som belyser den ska behöva skärskådas?
Eh? "Kvinnor" är hälften av världens befolkning, det är näppeligen en homogen grupp, och det är knappast rimligt att tala om ett "alla andra" som exkluderar den.

Dessutom är ofta (riktiga) kvinnors frisyrer lite mer komplicerade än genomsnitts mannens, så väninnorna till den du citerade belyser uppenbarligen något dom upplever som ett problem.
Vem som är en "riktig kvinna" är ungefär lika meningsfullt som att diskutera vem som är en "riktig man".
 
Cyklister liksom bilister måste anpassa fart efter förhållanden. Ännu är det ett lagbrott att som cyklist inte cykla på cykelbanan (nu närmar vi oss den långa tråden om klungcykling) även om det kommit förslag att låta vuxna välja om de vill cykla på cykelbana eller körbana för bilar. Barn under 15 föreslås inte få välja utan måste som idag välja cykelbana då sådan finns.

Men samma logik som ovan skulle jag då jag är bilist kunna köra bil på cykelbanan om det är trafikstockning eller många som gör farliga omkörningar på bilvägen eller?

Jag hävdar att separerad trafik är säkrast för alla. Men vi är på väg att lämna ämnet om cykelhjälmar igen.

/Patrik, som gärna slipper bilar i min körbana då jag cyklar

Nu är du allt ute och cyklar Patrik. Jag väljer bilväg och en alternativ rutt helt enkelt framför en farlig cykelbana. Cykelbanor finns ju bara här och där om man cyklar i andra riktningar är utmed stora leder.

På min pendlingsrutt så kommer det cykelbanor parallellt på några ställen. Vissa använder jag andra måste jag cykla en omväg för att komma in på, och det behöver jag som jag tolkar vägtrafikförordningen inte göra.

Ett annat exempel
Cykelbanor innebär ofta skymd sikt vid t ex korsningar. Det är då en ökad risk för kollision med motordrivna fordon att cykla på cykelbanan jämfört med att cykla i bilkörfältet. Det är aningen svårt för mig att acceptera att jag skall ta större risk genom att cykla på cykelbanor som korsar ologiskt fram och tillbaka över en bred väg där det finns gott om plats för mig som cyklist och för bilar och bussar.

Som bilist så är det väldigt ofta oklart hur man skall bete sig vid en korsande cykelöverfart. Mkt enklare att ta hänsyn till cyklister som följer samma spår som motorcyklar och bilar i en korsning.

Cykelbanor ökar måhända framkomligheten något för bilar men som det ser ut i Stockholmstrafiken så är det få cykelbanor som ger ökad säkerhet för cyklister.

Thure
 
Nu är du allt ute och cyklar Patrik. Jag väljer bilväg och en alternativ rutt helt enkelt framför en farlig cykelbana. Cykelbanor finns ju bara här och där om man cyklar i andra riktningar är utmed stora leder.

På min pendlingsrutt så kommer det cykelbanor parallellt på några ställen. Vissa använder jag andra måste jag cykla en omväg för att komma in på, och det behöver jag som jag tolkar vägtrafikförordningen inte göra.

Ett annat exempel
Cykelbanor innebär ofta skymd sikt vid t ex korsningar. Det är då en ökad risk för kollision med motordrivna fordon att cykla på cykelbanan jämfört med att cykla i bilkörfältet. Det är aningen svårt för mig att acceptera att jag skall ta större risk genom att cykla på cykelbanor som korsar ologiskt fram och tillbaka över en bred väg där det finns gott om plats för mig som cyklist och för bilar och bussar.

Som bilist så är det väldigt ofta oklart hur man skall bete sig vid en korsande cykelöverfart. Mkt enklare att ta hänsyn till cyklister som följer samma spår som motorcyklar och bilar i en korsning.

Cykelbanor ökar måhända framkomligheten något för bilar men som det ser ut i Stockholmstrafiken så är det få cykelbanor som ger ökad säkerhet för cyklister.

Thure

Helt rätt Ture: Jag är ofta ute och cyklar - vanligtvis 3-4 dagar i veckan på väg till och från jobbet, knappa milen enkel resa, med cykelbana nästan hela vägen. :) Cykelbana är jag glad för och 3 större vägkorsningar längs vägen då jag är beredd att stanna då det finns lämna företräde- skyltar minst en av dem.

Du använder skymd sikt och många korsningar som argument för att cykla på bilvägen. Jag hävdar inte att en felbyggd cykelbana rättfärdigar cyklande på bilväg.

Kan en bilist välja att köra på cykelbanan om det är gott om skymd sikt på bilvägen och många korsningar?

Det gläder mig att du läser lagen och trafikförordningen - som jag tolkar det.
Min tolkning av det i media uppmärksammade rättsfallet i Lund (om jag minns rätt) där en cyklist valde att cykla bland bilarna (valde bort cykelbanan) och blev påkörd av en buss. Bussföraren hävdade att cyklisten undlåtit att använda cykelbana medan cyklisten anförde att han "valt lämpligaste vägen för fortsatt färd". Båda utsagorna ges stöd i trafikförordningen: 3 kap §6 skriver bland annat "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns." och längre fram "Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, "
För den som vill läsa själv:
https://lagen.nu/1998:1276
Då det finns öppet för motsägelser inom samma lag för väl domstolar skapa praxis.


Min gissning är att lagstiftaren mening inte var att cyklister väljer själva var de vill cykla utan att man kortare sträckor t ex vid vänstersväng i korsning ska kunna välja bilvägens fil för vänstersväng om det saknas korsande cykelväg. Någon som är bättre på att läsa juridisk text för gärna länka till förarbeten och ev remissinstansers svar då lagen skrevs.

Vill minnas att cyklisten i Lund fick rätt och sedan var det någon politiker som skrev förlaget om att cyklister över 15 ska undantas från tvånget att välja cykelbana då sådan finns. Som ni förstår sympatiserar jag inte med detta förslag, varken som cyklist eller bilist.

Effekten att flera gör som du och cyklar bland bilarna kanske leder till bättre cykelbanor (hopaps det inte krävs olyckor för att uppnå detta) men själv skulle jag vara rädd för att stångas med bilar då mitt skydd är cykelhjälm och ett tunt lager tyg. Skönare då att bara möta/köra om cyklister som håller min hastighet +- 20 km/h jämfört med bilar som håller +65km/h relativt min hastighet.

Jag kan nästan sticka ut hakan och tycka mig se en liknelse i den debatt som handlar om det så kallade "raggar-paragrafen" - som säger att man inte får köra med överdrivet långsam hastighet utan skäl, 3 kap §16 : "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning. "


Den § har tolkats av gasglada bilister som att om man kör 87 på 90väg så ska man ut på vägrenen då den gasglade vill köra förbi men lagstiftarens mening mer handlar mer om att inte köra 40 km/h på motorväg då övriga kör omkring 100 km/h.

Har cyklister rätt att köra högsta möjliga genom att välja bort cykelbanan?

Hur fungerar denna paragraf om en cyklist väljer att cykla i 30 på en 70väg där det samtidigt finns cykelbana?

Hur gäller denna cyklister på cykelbana sinsemellan? Vad är rimlig cykelfart?

/Patrik, cykelbane-kramare
 
Så du anser inte att det finns en samhällelig bild av att unga kvinnor, särskilt sådana som bryr sig om sitt utseende, är lite dumma? Jag tycker det är en olycklig nidbild, som är accepterad, särskilt i film, och väljer att reagera när jag ser den behandlas som en sanning.


Eh? "Kvinnor" är hälften av världens befolkning, det är näppeligen en homogen grupp, och det är knappast rimligt att tala om ett "alla andra" som exkluderar den.


Vem som är en "riktig kvinna" är ungefär lika meningsfullt som att diskutera vem som är en "riktig man".

Mig veterligen är Thure en hygglig familjefar som verkar ha synnerligen vettiga värderingar, av vad som framkommer i hans texter. Jag tror knappast att han ligger och ruvar på en snedvriden kvinnosyn och är i behov av någon uppsträckning på den fronten. Dessutom skrev han ordagrant att det var kvinnorna själva i hans omgivning som sagt att dom inte vill bära hjälm pga frisyren. Det var inte hans egna åsikt.

Det här är en sajt för friluftsintresserade och ämnet gäller cykelhjälmar, sen är Sverige just nu i behov av enande krafter och ökad gemenskap, att hata på nätet och idissla massa gammal obefogad smörja känns bara jävligt muggigt, instängt och numera ganska konstigt.

Eller så får du väl starta en feministisk friluftssajt och tillsammans med likasinnade rota i varenda liten mening och stavelse för att fortsätta hitta strukturer, normer och hela samhällen tillverkade av HALM.

Bara ni gör det för er själva för vi andra, som är engagerade i samhällsdebatten, är ungefär lika trötta på det tjatet som vi är att 24/7 bli multikulti och homo-bi hjärntvättade.

Det finns liksom fler problem och andra som har det svårt också i ett samhälle.
 
@fritänkare
Jo, det känns ju som att du är "jäkligt trött på tjafset" när du väljer att skriva en massa insinuant skit om en gammal diskussion, som om du läser resten av tråden, slutar i att jag och Thure båda artigt avslutar diskussionen. Läs mitt inlägg 2015-06-05, 10:03, till exempel, där jag tackar Thure för ett artigt svar på mitt, i eget tycke, lite väl hårdhänta inlägg.
 
Bra inlägg #63 där Tango även om vi inte är helt överens.

Ett problem med cykelbanorna på många ställen i Stockholm är att de inte är gjorda respektive inte kan utnyttjas för normala pendlingscyklister med hastigheter kring 25-30 km/h. Detta beroende på att det är dåligt underhåll, smalt, skymd sikt, virriga gångtrafikanter, hundrastare med s k flexikoppel, uppställda bilar byggmaterial osv.

Såna passager undviker jag om möjligt genom att välja en omväg på parallella gator. Men på min pendlingssträcka är det främst snabbaste och i andra hand säkraste vägen jag väljer. Jag tolkar säkert vägtrafikförordningen litet annorlunda än du gör.

Respekt för att du låter mig tolka annorlunda!

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...