Utvärdering av den Svenska cykelhjälmslagen

I en licentiatuppsats har Carl Bonander, doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads Universitet utvärderat den Svenska cykelhjälmslagen:

"Den segmenterade regressionsanalysen visade att samtidigt som cykelhjälmslagen infördes skedde en signifikant skillnad i regressionslinjens nivå bland pojkar under 15 år (-4,5 % [95 % CI: -7,7 % till -1,3 %], p = 0,01) och en signifikant skillnad i regressionslinjens riktning bland kvinnor i åldersgruppen 30-54 år (-1,6 % [95 % CI: -2,9 % till -0,2 %], p = 0,025)."

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:655436/FULLTEXT01.pdf
 
Intressanta fynd som styrker att hjälmanvändning haft positiva effekter.

Också intressant att yngre kvinnor använder hjälm mindre än äldre kvinnor och att det också resulterar i flera huvudskador.

"Resultatet visade även tecken på att det finns en genusaspekt som kan vara av intresse för vidare forskning, då andelen huvudskador var högst bland kvinnliga cyklister i åldersgruppen 15-29 år under hela perioden. År 2011 var den 39 %, vilket är betydligt högre än vad den var i åldersgruppen 30-54 år samma år (18 %). En lika stor skillnad återfanns inte bland män. Detta kan vara ett tecken på att yngre kvinnor väljer att inte använda cykelhjälm, men att de i större grad i vuxen ålder ”växer ifrån” detta beteende. Framtida forskning bör undersöka giltigheten av detta påstående."

Min lite provokativa fundering: Fåfänga och större omsorg om frisyren än hjärnan???

Thure
 
En mer relevant studie tycker jag borde väl vara att jämföra skadors allvarlighet i gruppen skadade hjälmbärare jämfört med gruppen skadade utan hjälm - svagheten i detta är att småskador som eliminerades av hjälmen förvinner ur jämförelsen.
Att bara titta på skadeutfallet före och efter ger ingen indikation på om det cyklas mer eller mindre totalt sett under de jämförda perioderna.
Hur mycket ökade hjälmanvändningen egentligen pga lagen? Många barn hade hjälm utan lagtvång före och alla barn har inte alltid hjälm trots lagtvång.

Kör man vårdslösare med hjälm eftersom man känner sig säkrare?

Statistik är alltid statistik!

/Patrik, som bara läst abstract
 
Min lite provokativa fundering: Fåfänga och större omsorg om frisyren än hjärnan???

Thure
Som en kvinna som började använda hjälm i 30-årsåldern... Jag började använda den av två skäl:
1. eftersom jag lämnade ungdomsårens överygelse om min egen osårbarhet (jo, denna drabbar även kvinnor).
2. därför att jag fick barn och mitt liv inte längre bara var av betydelse för mig själv.
 
Jag tvivlar på att särskilt många kvinnor skippar hjälm av omsorg om frisyren, är den så känslig överlever den nog knappast en cykeltur, däremot är grupptillhörigheten extremt viktig både för unga män och kvinnor. Att vara den ohippa personen som har hjälm när ingen annan har det kräver en hel del av personen i fråga.
 
@tango

Kan rekommendera att läsa även resterande delar av studien. Bl a bra och lättläst litteraturgenomgång.

Thure
 
Att några kvinnor undviker att bära hjälm just av omsorg om frisyren har jag hör från dem själva. Men ditt skäl att ändra dig Ayrin är förstås helt OK.

Thure
 
Att några kvinnor undviker att bära hjälm just av omsorg om frisyren har jag hör från dem själva.

Thure
Säkerligen finns även de. Vad är grabbarnas ursäkt?

Jag måste erkänna mig innerligt less på den koppling vissa människor gör mellan unga kvinnor, påstådd fåfänga och dumhet.
 
Verkar som om jag missat något finns det en lag om cykelhjälm nu?
Får nog ta och googla på det.

Njaa, det finns en lag om att barn upp till 15 år ska bära hjälm. Märkligt nog ingen lag för vuxna.

...eftersom barn står under uppsikt av vuxna som kan bestämma att de ska bära hjälm, vore det kanske mer logiskt att lagstiftaren införde en lag för oss som inte längre står under något annat inflytande än oss själva ;)...

//J
 
Säkerligen finns även de. Vad är grabbarnas ursäkt?

Jag måste erkänna mig innerligt less på den koppling vissa människor gör mellan unga kvinnor, påstådd fåfänga och dumhet.

Självklart finns det dumma och fåfänga kvinnor även över 30.

För att inte tala om karlar.

Bra att du reagerar. Och bär hjälm.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...