Varför försvinner ejder?

Paddlade i helgen i södra Stockholms skärgård och paddlade även för en 10 dagar sedan runt Runmarö. Såg inte en enda ejder vilket inte var helt oväntat med tanke på att dålig ejderhäckning har rapporterats i media senaste åren.

Men vad beror det på? Har födan dvs t ex blåmusslor minskat i Östersjön? I Halland där jag brukar snorkla på somrarna har mängden blåmusslor på botten vid stranden minskat mycket kraftigt under sista 15 åren men där finns fortfarande en hel del ejder.
Har samma sak beträffande blåmusslor skett i Östersjön och vet man något om varför?

Thure
 
Det kanske har att göra med både bristande mat, och ökande antal fiender. Jag vet att ut mot Torö, Landsort var fullt med ejder för 15 år sedan. Finns fortfarande relativt mycket, men de har minskat kraftigt. Samtidigt har trut och mink ökat kraftigt.

Raskesven
 
Tack...

Sjukt fin tur och väder i förra veckan...har börjat köra med SPOT som drar mindre batterier än att ha en GPS snurrande och som skickar upp positionen var 10:e minut vilket duger till att visa var man varit. Everytrail känns som en bra site lite dålig upplösning i videon från youtube...
Videon tog 3 minuter att dra ihop med Windows Live Movie Maker Beta

Hittade detta att ejdern numera är rödlistad
https://docs.google.com/viewer?url=http://www.artdata.slu.se/rodlista/filer/exempelart2010-ejder.pdf

09.13.2010-15.15.18.png
 
Ejder och populationsmninskning

Hej
ja att ejdern minskat kraftigt är tyvärr lätt att kontrollera. Tydligen är orsakerna inte helt klara ännu men det verkar luta åt, som du var inne på, ngt att göra med sviktande födounderlag. Huvudspåren man letar efter orsaker i är dels tillgången till lämpliga musslor, dels kvaliten (teori om thiamin brist hos ejder).

Ejder är numera rödlistad eftersom prognosen för tillfället ser ngt mörk ut med tanke på nuvarande minskningstakt

Mer om bl.a. ejdern och dess populationsminskning finns att läsa om på artdatabankens websida http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/SpeciesInformationDocument/Somateria_Mollissima_102935.pdf

Mvh
Jonas
 
Artikeln från Stockholms Universitet

http://www.stockholm.se/Global/Stads...rist_ejder.pdf är läsvärd.

Det verkar som halterna av thiamin var lägre närmare Stockholm än längre ut i skärgården vid provtagningen på ejderungar 2005 och 2006.

Analogier dras till laxdöden M74 till död hos gråtrut samt till minskning av gädda gös och aborre i Stockholms skärgård.

Mycket frågetecken finns givetvis. Varför har laxdöden kommit tidigare än ejderproblemen? Varför varierar laxdöden så mycket år från år?

Man kan fråga sig om thiaminbristen hos ejder beror på en miljöfaktor som kommer från centrala Stockholm. Någon kemisk substans som ökat på senare år borde misstänkas. Eftersom jag är lungläkare funderar jag på läkemedel t ex cellgifter men det är i så fall underligt att laxdöden varit så varierande från år till år.

När ejderpopulationen minskat har skarvpopulationen ökat. Finns det något samband där? Borde kunna finnas både på födonivå både fisk och plankton och kanske någon parasit?

Är det allvarligt?Jag tycker att det är adekvat att vara orolig. Ekosystemen i Östersjön är ömtåliga då många arter lever på gränsen av sina fysiologiska begränsningar med hänsyn till föda och salthalt.

Om detta beror på en kemisk substans kommer förhoppningsvis fortsatt forskaning att kunna klarlägga mekanismerna så att substansen och liknande substanser kan förbjudas.

Thure
 
Beträffande laxen så är det riktigt att M74-frekvensen går upp och ned en del. Men vi har ju inte sett några stora utbrott sedan 90-talet. Öringen är också drabbad, men mycket mindre än laxen. Öring drabbades främst av M74 vid utbrottet på 90-talet. Det tyder på att M74 hos de båda arterna kanske har likartade orsaker. Nu är det ju så att laxen växer upp ute till havs i södra Östersjön medan öringen vanligen går och skrotar i strandkanten inom 20 mil från hemälven. Eftersom öringen alltså inte verkar drabbas nu fast det finns några stammar som delvis växer upp i samma kustområden som ejder, så kan man misstänka att de är beroende av olika födovävar till den grad att de tydligen kan drabbas av tiaminbrist vid olika tidpunkter. Det bör ju också innebära att tiaminbrist inte nödvändigtvis präglar hela ekosystemet i ett område samtidigt. Men det är mest en hypotes.

Lars K
 
I senaste numret av Forskning och Framsteg finns en artikel av Tomas Hansson som redovisar att B1brist dvs tiaminbrist är ett vittspritt problem som varierar över tid och plats på norra halvklotet. Länk till artikel i Nature https://www.nature.com/articles/srep38821

Bilden från artikeln i Forskning och Framsteg. Vad B1-bristen beror på är fortfarande okänt.

Thure
 

Bilagor

  • 2017-08-19 14.32.05.jpg
    2017-08-19 14.32.05.jpg
    134.1 KB · Visningar: 490
Min observation efter sommaren är att det inte på många år varit så många och stora ejderkullar i blekingeskärgården.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...