Vattentät 50-liters lättrygga (DIY)

Jag är bara lite fundersam över hur toppstramarna fungerar när det i princip bara är den uppstickande delen av ramen som håller amot där. Jag hade nog velat ha en rem som går runt säcken där för att toppstramarna verkligen skall fungera. Fast remmarna på sidorna kanske räcker? (Men jag tycker att på den sista bildens böjs ramen oroväckande mycket.)
Ramen är förböjd så där mycket - se bilden på bara ramen.
Toppstramarna är bara åtdragna så pass att säcken fixeras mot ryggen - inga stora påfrestningar alls mao.
Jag var mer orolig att vertikala kompressionsremmen (den röda) skulle påfresta tyget (det är bara tyg och en kantrem) mellan toppstramarna, men våldar man inte igen den remmen är det ingen fara.

Men jag måste bara klargöra varför jag föredrar vadderat ryggstycke+aluram framför bara vadderat ryggstycke + ev plastplatta som det är på många lättsäckar.
Hoppas Joakim att det är ok att jag använder din bild på Vapor som illustration?

d49bf23e206bfd7b587de4a84440de88.jpg

Med bara vadderat ryggstycke formas ryggan lätt till en cylinder som strävar bakåt/utåt som på bilden ovan.
Hade jag haft en bild på min Haglöfs LIM 45 1:a gen hade jag använt den, för den säcken vill gärna tippa bakåt.

http://farm2.static.flickr.com/1251/1173773800_c1b9b06af8.jpg?v=0
Med aluram formad efter ryggen tvingas säcken mer att följa ryggen - man slipper bakåtvikten.

Nu har ju Joakim tyngre packning i sin säck så skillnaden blir markant men ni förstår säkert vart jag vill komma.
 
...Ok, nu kommer sidospåret:
...
1. Men en alltför enkel ryggsäck har jag svårt för. Visst är onödigt lull lull bara ivägen, men väl anpassade ytterfickor och avdelningsfack är guld värda när man vill komma åt saker i busväder. Om jag vandrar i dagsregn är min högsta prioritering att se till att det som ännu är torrt förblir torrt tills jag slagit läger. Matsäck, fuktiga kläder, bränsle etc, Sådant vill jag absolut kunna plocka upp och ned utan att blöta ned sovsäcken och varma tröjan.

2. När det gäller vattentätheten, så måste en viktangivelse (i min mening) alltid gälla ryggsäck inklusive tillräckligt regnskydd. Att jämföra vikten på en ryggsäck som inte klarar regn som den är, med en som är vattentät eller har inbyggt regnskydd är nästan som att jämföra med en ryggsäck utan bärremmar :)

1. Det är individuellt det där hur mycket "anpassade ytterfickor och avdelningsfack" man anser sig behöva - jag klarar mig helt utan medan min sambo gärna packar som du.
Att packa ur ryggsäcken i regn är inget problem fast man bara har ett fack - jag står lutad över säcköppningen och fungerar som regnskydd:)
Sovsäck/extrakläder packas i vattentät påse så det "gör" ingenting om det skulle komma in lite vatten i säcken vid ett sådant tillfälle.

2. Right on :)
 
Ramen är förböjd så där mycket - se bilden på bara ramen.
Toppstramarna är bara åtdragna så pass att säcken fixeras mot ryggen - inga stora påfrestningar alls mao.

Då använder du alltså inte toppstramarna på samma sätt som jag.

Jag använder toppstramarna för att lasta av axlarna.

Bär man säcken med enbart midjebätet tippar den bakåt. Alltså spänner jag axelremmarna och toppstramarna så att de drar säcken framåt mot min rygg. Ovanpå axlarna brukar jag alltså ha ett hålrum stor nog att stoppa in ett ägg i. Igen last alls ovanpå axlarna, bara lätt tryck frampå och på bröstet.

Anledningen till att jag gör detta är att mina axlar ömmar väldigt lätt (eftersom jag är rätt spinkig så har jag liksom ingen inbyggd vaddering utan det är mest skinn och ben där).
 
Kul projekt

och snygga bilder även om det vore ännu bättre om du bifogade bilderna i inlägget.

Vilka erfarenheter har du gjort av säcken i bruk?

Flyttar sig påsen något i remmmarna under användande av säcken?

Vad är ditt allmänna intryck av bärsystemet hur mycket last pallar det respektive du med?

Thure
 
1. ... vore ännu bättre om du bifogade bilderna i inlägget.
2. Vilka erfarenheter har du gjort av säcken i bruk?
3. Flyttar sig påsen något i remmmarna under användande av säcken?
4. Vad är ditt allmänna intryck av bärsystemet hur mycket last pallar det respektive du med?
Thure

1. Försökte med [ img ][ /img ] men det funkade inte?

2. Inga hittills:) Den blev klar i helgen.

3. Kan inte se att den skulle kunna det, men det får tiden utvisa.

4. Som Jocke skrev så är rek last 20lbs från Crux sida, men med tanke på att tex Virgas rek.vikt är 9 kg med bara en rem till höftbälte så förväntar jag mig att den klarar mer om det skulle behövas.
Lim45:an jag har klarar 10kg med neoprenhöftbälte/liggunderlagsrygg.
Pallar den med 15kg, vilket jag tror, är jag mycket nöjd. Eftersom det är aluram behöver man nog inte vara rädd att den skall säcka ihop som ett enklare bärsystem vid tyngre packningar.

Hur mycket last jag pallar med?
Som lättpackare i spe (2-barnsfar) där jag senaste fjällturen bar styvt 35 kg (4 sovsäckar, 4 liggunderlag osv osv - sambon bar 2-åringen) i en Norröna ParaRanger så är allt under 20kg semester:)
 
Snyggt bygge!

Verkligen trevligt att se bilder på den här typen av säckar - särskilt som jag (inte Jörgen) har umgåtts med tanken att bygga nåt liknande i några år.
Mitt ombygge tappade fart halvvägs, i och med att jag köpte en Granite Gear.
 
Då tar jag mig friheten att lägga in bilderna
"Knepet" är att ta bort ?v=0 Vad ?v=0 gör för nytta är dock utanför min vetskap.
Per Brune

Jaha, det var så enkelt - synd att det inte går att redigera inlägg sent i efterhand...

Sprang in på Naturkompaniet Luleå igår för att leta påse till DIY kompaktkameraväskan jag skrivit om i annan tråd och hittade då även SeaToSummits större silnylonpåsar, så det blev till att shoppa en 70liters påse oxå...
Uppmätt vikt 100 gram - så då kan jag köra 70 vattentäta litrar vikt 919 gram med aluram eller 839 gram utan aluram:)
Återkommer med bilder på ryggan med den påsen.
 
Kvarnträsk;316453 sa:
Jaha, det var så enkelt - synd att det inte går att redigera inlägg sent i efterhand...

Sprang in på Naturkompaniet Luleå igår för att leta påse till DIY kompaktkameraväskan jag skrivit om i annan tråd och hittade då även SeaToSummits större silnylonpåsar, så det blev till att shoppa en 70liters påse oxå...
Uppmätt vikt 100 gram - så då kan jag köra 70 vattentäta litrar vikt 919 gram med aluram eller 839 gram utan aluram:)
Återkommer med bilder på ryggan med den påsen.

Testa gärna att fylla silnylonpåsen med vatten och låta den hänga en stund. Det är inte alltid de klarar det utan läckage. Mina hemsydda har inte gjort det. Det finns en del tester som pekar åt att silnylon inte är tillräckligt tätt för den typen av användningsområden.

Jörgen
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...