Ang kängor

Jag har tänkt skaffa mig ett par kängor för en tur i fjällen runt midvinter, och behöver därför något ganska seriöst. När jag sitter och kollat runt efter något lämpligt så börjar jag tänka att kanske jag kan göra ett kombinerat köp.

Jag har funderingar på att börja med alpinism, men får se hur det blir med det. I vilket fall skulle jag vilja köpa ett par kängor som klarar att man vandrar lite längre sträckor i dem i ned till runt -40, samtidigt som de även fungerar för klättring/vandring upp mot 7000m(6000m är väl också ok) som inte är särskilt teknisk.

Någon som har några tips vad gäller detta?
 
Om du skall till fjällen runt "midvinter", så skall du väl åka skidor?

Kanske. Jag kan ha möjlighet att låna ett par Tegsnäs, men jag har också ett par 28" snöskor. Jag får se hur det blir.
Jag tar i vilket fall med glädje emot alla former utav tips, oavsett ifall direkt länkade till min ursprungliga fråga eller inte.
 
Storskor har ju styv sula och pjäxkänsla. Inget som är skoj att vandra i. Om du ska på turer med stegjärn eller klättra och behöver storskor är ändå det bästa om det går å prova innan köp. Dyra å viktigt att de passar din fot :) inget förslag på modell men alla stora märken på storskor har väl modeller för hög höjd
 
Storskor har ju styv sula och pjäxkänsla. Inget som är skoj att vandra i. Om du ska på turer med stegjärn eller klättra och behöver storskor är ändå det bästa om det går å prova innan köp. Dyra å viktigt att de passar din fot :) inget förslag på modell men alla stora märken på storskor har väl modeller för hög höjd

Kollade på Sportivas modell Batura lite tidigare, och rent instinktivt ser de som du säger inte så lockande ut att vandra nån vecka i (De skulle väl dock bli fint ingångna!). Vet inte heller om de ens är tillräckligt varma.
Jag får helt enkelt läsa runt och se vad jag hittar, men i slutändan blir det väl antagligen lämpligast att bara skaffa ett par mer traditionella vinterkängor.
 
Det är väldigt få som har så varma (6000m skor) storskor för vinterklättring i Sverige och Norge. De är för klumpiga. Tex scarpa phantom guide och la sportiva nepal evo är vanliga. Jag använder mest kayland m11+, samma värme i dem. Dock klättrar folk inte i -40 häromkring. Var är det normalt med den temperaturen?
 
Stegjärnsfasta storskor vill du nog vare sig gå på snöskor eller skida med. Sulorna är så styva som behövs för vertikal isklättring.
Kängor för vintervandring och skidåkning isolerar du bäst med socklager.
Gå till en bra friluftsaffär och bestäm dig sen.

go tur
 
Var är det normalt med den temperaturen?

Jag vet inte om det är en vanligt förekommande temperatur för klättring, vare sig i Sverige eller mer internationellt. Temperatursmåttet jag angav var tänkt som i relation till att jag skulle velat ha dem till att vandra i uppe i nordligaste fjällen under mitten av Januari och att de därför skulle behöva klara ned till -40 då jag inte vill chansa på temperaturer på -25/-30 och det sedan kommer en riktig köldknäpp och jag potentiellt inte kan röra mig någonstans.

Kängor för vintervandring och skidåkning isolerar du bäst med socklager

Menar du isf att jag ska satsa på bara vanliga kängor med socklager, eller vinterkängor med socklager? Jag var uppe i vintras under tidig/mitten december, och hade då ett par Lundhags Alaska i vilka jag hade tunna ull liners, sen försvarets grå, sen försvarets vita. Då det blev -25 var detta relativt kallt då jag inte rörde på mig och en gång började jag tappa känsel i högra stortån då höll på ta ned tältet (har tänkt jag i framtiden ska se till att få igång cirkulationen innan sätter på mig kängorna...). Jag antar att du menar att vid behov isolera vinterkängor med fler sockor? Lust ge något tips på vinterkängor du gillar?
Ser nu ut som det blir att försöka få tag i ett par Hoffman winter pacs av lämplig modell.

Att kombinera detta köp känns orealistiskt efter svar, så tackar för input.
 
Det finns många trådar här om varma skodon, i princip är det skodon med löstagbart yllefoder som gäller om det skall klara riktigt kallt väder.
 
Tillräckligt rymliga Jörn antifrys eller Alaska brukar fungera väl för de flesta. Är det riktigt kallt ute, gå inte in i skidbindningen förrän du är färdig att åka. Metall drar ut värmen från foten.

Det måste finnas rymd i kängan för den luft som skall isolera.

go tur
 
Jag var uppe i vintras under tidig/mitten december, och hade då ett par Lundhags Alaska i vilka jag hade tunna ull liners, sen försvarets grå, sen försvarets vita. Då det blev -25 var detta relativt kallt då jag inte rörde på mig och en gång började jag tappa känsel i högra stortån då höll på ta ned tältet (har tänkt jag i framtiden ska se till att få igång cirkulationen innan sätter på mig kängorna...).

Lundhags Alaska har stålgelänk vilket inte är en optimal egenskap i sträng kyla.

Jag har Jörns Antifrys och tycker de fungerat bra i temperaturer mellan -20 och -40. Man får skifta mellan olika tjocklek på sockar och använda fuktspärr. De är lite för varma för intensiv vandring i -20 och för kalla att sitta still med i -40, men med ett så stort temperaturspann blir det alltid kompromisser. Om jag skulle vara ute i sträng kyla idag så skulle jag komplettera med ett par riktigt feta lägerskor i dun.
 
Läste om hur svåra de verkar vara att få tag i bara sådär, men lyckades till min förvåning hitta ett par Antifrys i rätt storlek, för omgående leverans. En del pengar det rör sig om dock. Köpa vinterkängor för 3300 mitt i sommaren... Men ja, de verkar rätt optimala för den fjälltur jag tänkt mig. Blir till att grunna på det.
Ska definitivt införskaffa fuktspärr strumpor dock.

Tackar åter för diverse input.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...