Hur får man sitt kokkaffe godast?

Mezzner; sa:
Hur den kon med kaffe som bildas på vattenytan ser ut är ju inte en funktion av proportionerna mellan kaffemängd och vattenmängd?!

Konvinkeln är ju konstant och beror ju på kaffets beskaffenhet (närmast att betrakta som en materialkonstant). Vattendjupet har ingen inverkan.

(Jämför sandhögsanalogin inom hållfasthetsläran.)

Förvisso, åtminstone betraktat transient då kaffet ännu inte diffunderat, men med "vulkan" menas begreppet att man fyller hela vattenytans area med kaffe innan man börjar bygga på höjden. Jag trodde detta var klart som kaffespad, men det kanske beror på att de få vulkaner vi ser här uppe är de på korrekt doserade kaffekok?

/P
 
Jag fyller min skogspanna uteslutande en bra bit norr om polcirkeln, hur långt norrut gör du dina kaffeexperiment?

(Jag har hört talas om soppa på en spik, men kaffe med transienter är väl bara en variant på detta antar jag...)

Resonemanget met att vattenytans diameter ska styra kaffemängden fungerar ju bara om vattenytan ändras med volymen, de flesta pannor har ju relativt plan botten och sedan en mer eller mindre cylindrisk form att fylla. Förstår därför inte resonemanget riktigt.



[Ändrat av Mezzner 2005-02-25 kl 23:25]
 
Ja du Harald, det finns lika många tillvägagångssätt som kaffesorter, och inte tala om teorier... en är givetvis kallkällvatten, en annan är att det ska koka över tre ggr på en björkvedsbrasa, en annan är en kopparslant i kitteln, eller en nypa salt i kaffet. Som sagt.. det är upp till var och en ett tro på men jag anser att gott kaffe kräver många gångers experimenterande för att hitta det godaste resultatet. Så ta din kaffekärring och he dej ut och koka på i vintersolen och njut av en god kopp nykoke kaffe!!
Lycka till!
 
Tack för svaren. Jag får väl exprementera lite hemma. Rasksvens 1 st struket mått per dl + 1 för pannan får väl bli en bra utgångspunkt.
Jag provade varianten med alptopp. Det funkade skapligt i trangia kaffepannan men i den hederliga gamla blev det för svagt. Precis som någon skrev är det ju bara en relation mot arean inte volymen. Den stora kaffepannan hade en klart högre höjd.
Bara korta uppkok skriver ni. Blir det för mycket garvsyra annars eller är det överkokningsrisken som är problemet.
mvh
Harald
 

avslutad210712

Gäst
Braute; sa:
Raskesven; sa:
Rör duktigt (recept från gammal kokbok) (kräver en "röra-duktigt-pinne"), ge de tre nämnda uppkoken (bara precis så det kokar upp mellan varven), ta av pannan och låt sjunka. En brinnande töresticka som doppas i pannan är en annan variant att avsluta med.

Raskesven
+ Ha noen korn salt i kaffet, det gir god smak :)

Håller med men då med betoning på några.... Första gången jag testade med salt vart det nog lite för mycket för min far frågade "vad i h*lv*te är det med kaffet" *S*
 
bredviken; sa:
Bara korta uppkok skriver ni. Blir det för mycket garvsyra annars eller är det överkokningsrisken som är problemet?

Kaffet blir helt enkelt inte gott om det fått stå och koka :)
För att veta att kaffet är lagom gör du så här:
Häll upp en centimeter kaffe. Om du ser botten är det för svagt.
 
Viktiga punkter

Att koka kaffe över öppen eld vid fiske och annat friluftsliv är en kontemplativ syssla, handlaget bör imponera och blicken outgrundligt förlora sig i den fjärran terrängen eller forsens bakedor. Storlomens rop gör sig gott till kaffet, ugglors hoanden i vårvinternatten är också bra till kaffet.

Kaffekoket fodrar träning och förberedelser, vilka sker i hemlighet, här följer träningsråd och tips i punktform.

- mät hur mycket din kaffepanna rymmer
- mät upp erfoderligt antal kaffeskopor i din kupade hand kom ihåg hur stor högen är.
- öva på att applicera den högen i pannan, samt att sedan fylla på lite till, kom ihåg att det sista du har i handen skall åter i din kaffepåse
- kaffet skall ha ett uppkok och sedan dra, en del vänner hävdar att det skall småkoka en stund så att "styggskummet" försvinner, jag är skeptisk
- kom ihåg att det enda kaffe inte kan bli är för starkt
- öva att se oberörd ut när kaffet smakar en blandning av lut, beck och fatspån, samt dra en god historia om svagt kaffes fördärvlighet eller om den gången du drack starkt ! kaffe
 
[/QUOTE]
+ Ha noen korn salt i kaffet, det gir god smak :) [/QUOTE]

Det där är väl ett trix som skall kompensera bristen på mineralsalter i snö- smält- och fjällbäcksvatten.
Så korna på försiktigt.

Zoegas Presso är förövrigt ett utmärkt kaffe för sotpannan. Lagom mörkrost, finmalet nog för att ge mer putt i brygden än kokmalet, men grovt nog för att prydligt sjunka till botten. Efter de tre absolut nödvändiga uppkoken då förstås.
/mats
 
Re: Viktiga punkter

klippen; sa:
Att koka kaffe över öppen eld vid fiske och annat friluftsliv är en kontemplativ syssla, handlaget bör imponera...[/i]

Ett bra partytrick i sammanhanget (som ska göras i förbifarten) är att placera pannan i handflatan direkt när man tagit den från elden.

Det kan se naturligt ut när du lyft panna ur elden, med kaffepinnen, och placerar pannan i vänster hand för att dra pinnen ur handtaget. Sotet isolerar så att man inte bränner sig - så denna övning ska inte ske första gångerna man använder pannan.

Färghållning är som vanligt viktigt; skulle det i skarpt läge visa sig att det är nån fläck som är brännhet - för att sotlagret inte är tjockt nog - håller du färgen och ser oberörd ut på samma sätt som om kaffet skulle vara FÖR starkt. (Tyvärr känns det lite värre att misslyckas med just detta trick, jag skulle vilja jämföra severitetsgraden i ett misslyckande med att råka dricka för svagt kaffe.)

Håll DOCK aldrig färgen om du kokat för svagt kaffe; dels är det oerhört svårt - dels vittnar det om oerhört dålig smak.
 
Har skummat igenom svaren, kanske någon har kommit med detta råd redan.
Mitt råd är: Diska inte kaffepannan. På sin höjd en snabb utsköljning.
Det gäller även pannan hemma... för inte fan brygger ni väl kaffet eller ännu värre kör med näs-kaffe?

/Ulf
 
Re: Att ta kaffelagning på allvar

Tinydoh; sa:
Klara med muggen tre (3, "thou shalt count to three, and not to two unless thou proceed to three" etc.) gånger genom att fylla den och hälla tillbaka i pannan. På med locket och låt stå några minuter.

/P

Just detta fick jag lära mig av svärmormor i somras, har förut bara kokat upp 3ggr och sedan väntat några minuter på att kaffet ska sjunka.
Men denna tillbakahällning(3ggr.) gör att man kan dricka kaffet nästan på en gång, och tycker även det blir mindre sump kvar i pannan efteråt, varför vet jag inte men funkar gör det.
 
Re: Viktiga punkter

klippen; sa:
Att koka kaffe över öppen eld vid fiske och annat friluftsliv är en kontemplativ syssla, handlaget bör imponera och blicken outgrundligt förlora sig i den fjärran terrängen eller forsens bakedor. Storlomens rop gör sig gott till kaffet, ugglors hoanden i vårvinternatten är också bra till kaffet.

Kaffekoket fodrar träning och förberedelser, vilka sker i hemlighet, här följer träningsråd och tips i punktform.

- mät hur mycket din kaffepanna rymmer
- mät upp erfoderligt antal kaffeskopor i din kupade hand kom ihåg hur stor högen är.
- öva på att applicera den högen i pannan, samt att sedan fylla på lite till, kom ihåg att det sista du har i handen skall åter i din kaffepåse
- kaffet skall ha ett uppkok och sedan dra, en del vänner hävdar att det skall småkoka en stund så att "styggskummet" försvinner, jag är skeptisk
- kom ihåg att det enda kaffe inte kan bli är för starkt
- öva att se oberörd ut när kaffet smakar en blandning av lut, beck och fatspån, samt dra en god historia om svagt kaffes fördärvlighet eller om den gången du drack starkt ! kaffe

Klimpen(bättre namn än Klippen).. Jag känner att du skulle få koka kaffe till mig näg som helst, det var fan ta mig den bästa beskrivning jag hört i mitt liv.. bara genom din beskrivning så vet jag att du har rätt om allt gällande kaffe, den här tråden är färdig, slut, finito.. THE END!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...