Materialval?

Titta inte enbart på materialet. Finns kajaker jag gillar och ogillar i alla material.

Glasfiber, kevlar och kolfiber är mer beprövat framför allt avseende reparerbarhet men teknologin för kajakproduktion utvecklas.

Väg den eller de kajaker du är intresserad av. Provpaddla, provlasta kolla täthet i skott och luckor. Överväg köpa begagnat. Första kajaken du köper kanske inte är din favorit om ett par år.

Thure
 
Jo men jag menar ju såklart landstigningar mm. Har ingen erfarenheat av fiberkajaker. Med min plast glider jag ju upp på lämpligt ställe och drar upp den. Ibland en flack botten med kanske lite grus och sten, ibland klippor.

Det var jo bra att få veta att du redan har en plast kajak, så det finns lite referensramar.

Om man nu utgår från landstigningen, så är problemet med glas eller kolfiber kajaker är inte själva vävmaterialet, det är gelcoaten som sitter utanpå. Drar du kajaken upp över vass grus eller stenar, så blir det fula repor i gelcoaten. Vanligtvis är dessa endast kosmetiska, men går de genom gelcoaten ner till väven, så måste de lagas. Inte svårt men måste göras.
Sen skiljer sig kvalitén på gelcoaten avsevärd mellan olika märken. Min Aquarius Sealion får rätt lätt repor medan våra NDK kajaker tål mycket mer stryk innan det syns. Men dessa kajaker ligger även i helt olika prisklasser.
Hanterar man sin kajak varsamt och kanske även applicerar en keelstrip, så är kajaker i vävmaterial ingen problem (om man bortser från de riktig anorektiska lättvikts versioner). Vill man däremot bara crasha in på någon ställe och inte bry sig, så är en plastbalja definitiv att föredra.
 
Vad jag förstår så är kolfiber mycket känsligt för tryck, högt tryck på liten yta.
Kanske ett tunt laminat? Kolfiberlaminat är styvare och kan därmed byggas tunnare än motsvarande glasfiberkonstruktion. Sandwichkonstruktioner med kolfiber har oftast bara ett lager väv + epoxy på var sida om en skumkärna. Det blir styvt, men lätt att punktera.
 
Förklara "rockhoppa" för en rätt ny paddlare.
Hur beter en kajak som funkar för surf och rockhoppning när man vill klämma några mil oxå?

Den här frågan är rätt komplex att besvara... Ska du ha en kajak som surfar bra ute på öppet hav, i vinddrivna vågor/dyning så är det en surfski eller definitivt en lättdriven roderkajak som gäller.

Om vi däremot pratar surf/rockhopping på grundare vatten, mot strand, över grynnor så blir plötsligt sannolikheten för sten/grundkänning närmare 100%. Plast blir då ett praktiskt materialval.

Klämma några mil kan du göra i båda typerna av kajaker men det blir definitivt roligare i de först uppräknade typerna
 
Tack för en intressant tråd. Funderar lite på nästa kajak och då är materialet en faktor att ta hänsyn till.


Hej, Slår ett slag för Prilite. Har två st kajaker i detta material. Den ena är "fodrad" invändigt med kolfiber. Oömma kajaker och relativt lätta, ca 22 kg. Den utan kolfiber har gått mycket långt utan att ha behövt lagas i skrovet trots många grundstötningar.
/Borlar


Jag har i sökandet efter nästa kajak läst om Prilite, blev nyfiken på materialet. Hittar inte mycket info så du kan gärna få berätta lite om det. Gärna lite för och nackdelar!
 
Nackdelar med hinkplastkajak.

Polyeten (plastkajaker) är mycket svåra att reparera. Men bucklor kan man få ut med hett vatten (plast har formminne). Sprickor är betydligt värre.

De kan bli mjuka i solen och bör heller inte förvaras hur som helst då de kan ändra form över tid.

De är också i allmänhet klart tyngre.
Sen är det inte "fint" att ha en plastkajak. Statusfaktor noll.

Annars är det bara fördelar för mig som jag använder mina två: en Hobie för långfärd och en Epic V7 för motion. Bara att släpa upp på vilken strand som helst. Det är svårt att dra upp en långfärdspackad kajak utan att det blir lite skrap. Plast tål mycket stryk. Rent teoretiskt kan de återvinnas men jag undrar hur många gamla plastkajaker som verkligen har återvunnits.

Jag tror Prilite har en del av plastkajakens fördelar avseende stryktålighet.

Jag har träffat på Prilitekajaker som varit väldigt snabba (beror väl mest på "motorn"...)

mvh thomas
 
Tittade på Eddyline Fathom hos Svima i söndags. Intressant nytt sätt att producera kajaker i ABS-plast som bakas i stora ugnar.

Relativt lätt för att inte vara handupplagd kompositkajak eller stripbygge.

Thure
 
Tack för en intressant tråd. Funderar lite på nästa kajak och då är materialet en faktor att ta hänsyn till.





Jag har i sökandet efter nästa kajak läst om Prilite, blev nyfiken på materialet. Hittar inte mycket info så du kan gärna få berätta lite om det. Gärna lite för och nackdelar!

I grunden är det som andra säger att prova kajaken är ett bra tips.
Vad gäller Prilite finns lite mer att läsa i länken nedan
http://www.en.prijon.com/Made-in-Germany-2.html

Har även en Prijon kajak i Thermoplast HTP som är tålig mot stötar etc men tyngre än Prilite kajaker och känns något tyngre att driva framåt.
Nackdel med en Prilite kajak är väl att priset är högre än rotationsgjutna kajaker i plast.
För övrigt uppträder Prijons Prilite kajaker stabilt och har bra sittkomfort.
 
...

Jag tror Prilite har en del av plastkajakens fördelar avseende stryktålighet.

Jag har träffat på Prilitekajaker som varit väldigt snabba (beror väl mest på "motorn"...)

mvh thomas

Det där med bra fart låter lockande, tänk om det är så att man får bättre styrka och uthållighet kombinerat med teknik om man väljer rätt material! :)
 
I grunden är det som andra säger att prova kajaken är ett bra tips.
Vad gäller Prilite finns lite mer att läsa i länken nedan
http://www.en.prijon.com/Made-in-Germany-2.html

Har även en Prijon kajak i Thermoplast HTP som är tålig mot stötar etc men tyngre än Prilite kajaker och känns något tyngre att driva framåt.
Nackdel med en Prilite kajak är väl att priset är högre än rotationsgjutna kajaker i plast.
För övrigt uppträder Prijons Prilite kajaker stabilt och har bra sittkomfort.

Helt klart ska man testa kajaken, det finns dock saker som är dumt att testa. Jag tänkte inte testa hur de tåliga de är bland stenar mm. Min plan är att hitta en kajak som jag trivs i men det kommer vara en del fundering för att få till en bra kompromiss mellan bra turkajak (det som jag nyttjar kajaken till i dag) och att kunna utveckla min paddling i vågor.

Jag har själv i dag en plastkajak och den är vald för att plasten tål stenar mm bra och det gör inget att den får lite "rivmärken".

Länken du bifogade tyder på att prilite går bra i vattnet och väger lite men är känslig för fyskisk påvärkan.

Tack!
 
Helt klart ska man testa kajaken, det finns dock saker som är dumt att testa. Jag tänkte inte testa hur de tåliga de är bland stenar mm. Min plan är att hitta en kajak som jag trivs i men det kommer vara en del fundering för att få till en bra kompromiss mellan bra turkajak (det som jag nyttjar kajaken till i dag) och att kunna utveckla min paddling i vågor.

Jag har själv i dag en plastkajak och den är vald för att plasten tål stenar mm bra och det gör inget att den får lite "rivmärken".

Länken du bifogade tyder på att prilite går bra i vattnet och väger lite men är känslig för fyskisk påvärkan.

Tack!
Är nog precis så som du uttrycker dig. En kajak som funkar som turkajak men en som man kan börja utvecklas mer i med vågor mm. Vilken typ av kajak väljer man då? Tittat på Zegul Arrow Play. Någon som har erfarenhet??
 
Har en Arrow Play MV PE (plastbalja) som lek kajak. Fungerar fint för surf och rockhopping, svarar bra på kanting. Så pass stabilt att jag även kan bekvämt flugfiska från den. Rymmer utrustning för flerdagars turer.
Gillar man sittställningen (den är rätt låg över knäna, benen är nästan helt sträckt) så är det en trevligt och lekfull allround kajak som ger möjlighet att tekniskt utvecklas som paddlare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sillens Ver 2 av Materialval? Paddling allmänt 11
csj Funderingar kring materialval till stripbygge Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.