Gammal vinge

Har testat en gammal vingpaddel. Förvånad över att den var så lättpaddlad trots stora blad och för långt skaft. Men det skiljer inte så mycket mot de små vingar jag hittils använt, Kanuk P1 och en lika liten droppformad Kajner. Kanuken är kass för att accelerera med, men den lilla Kajnern fungerar mycket bättre. Den här stora rackarn accelererar aningens snabbare de första metrarna, men det är inte så stor skillnad. Däremot nådde jag högre toppfart, över 13kmh till skillnad mot strax runt 12 jag klarat hittills den här säsongen. Den ger också ett tydligare lyft av kajaken när man trycker på ordentligt. Men frågan är om jag behöver den. Har inte många kronor att handla paddel för, så tipps på bättre alternativ hjälper inte mycket. Frågan är väl också hur mycket man kan lägga på en sådan här gammal klenod. Misstänker att det är en av de första vingarna. Men det som förbryllar lite är att jag får intrycket att de var väldigt tuffa och aggressiva. Någonstans står också att man på moderna paddlar bl. a minskat vridningen för att de ska bli snällare. Den här har ju knappt någon vridning alls. Generation 2 kanske? Den är iallafall märkt "wing" och tillverkad i Sverige, med tanke på 08-numret någonstans i Stockholmstrakten.

Lite kul är att även min gamla VKV 102 har ett förflutet i Fridhem. De kanske har använts tillsammans förr.
 

Bilagor

  • DSC_1312_640x427.jpg
    DSC_1312_640x427.jpg
    111 KB · Visningar: 324
Misstänker att det är en av de första vingarna. Men det som förbryllar lite är att jag får intrycket att de var väldigt tuffa och aggressiva. Någonstans står också att man på moderna paddlar bl. a minskat vridningen för att de ska bli snällare. Den här har ju knappt någon vridning alls. Generation 2 kanske? Den är iallafall märkt "wing" och tillverkad i Sverige, med tanke på 08-numret någonstans i Stockholmstrakten.

Det ser ut att vara den första kommersiella vingpaddeln som tillverkades av Leif Håkansson i Tyresö. En av få vingpaddlar som är omodern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.