Kaffe

Precis så! och låter filtret ligga i koppen som en thepåse ett par minuter. Påminner om presskaffe i smaken. Blir lite grumsigt på slutet, men bara nån tesked man får hälla bort sist.
 
Har gått några månader nu men har inte sett snuskaffet i butiken än?

Nån som hittat det? Koffa eller Coffa som de skrev i länken ovan. Vill testa det.
 
För mig fungerar det utmärkt att "brygga" helt utan filter Ja slutade använda filter för över 10 år sedan.

Jag häller i ett mått vanligt bryggkaffe i muggen och sedan fyller jag på med kokande vatten och rör om med en tesked. Efter några minuter har sumpen sjunkit till botten i koppen. Vattnet måste vara hett annars sjunker inte sumpen.

Man måste förstås lämna en dryg cm i botten på koppen när man dricker annars får man sump i munnen.

Jag kokar allt kaffe så både i skogen och hemma.
 
Har frågat efter snuskaffet i mängder av butiker men ingen har hört talas om det.

Verkar bara finnas på nätet, men då får det vara. betalar inte 50 kr i frakt för 1 dosa och fler tänker jag inte köpa utan att veta om det är gott.
 
Nästa gång jag är ute tänker jag ta med mig min "aeropress". Den borde fungera bra för friluftsbruk (även om det inte är skapad speciellt för just det ändamålet). Tänk er en franskpress av plast med små runda filter i. Vanligt bryggkaffe använder man. Gott blir det.

Den här gjord av plast och väger inte mycket. Man kan ju förvara något innuti den för att spara utrymme.

7513145550.jpg
 

avslutad210712

Gäst
Nästa gång jag är ute tänker jag ta med mig min "aeropress". Den borde fungera bra för friluftsbruk (även om det inte är skapad speciellt för just det ändamålet). Tänk er en franskpress av plast med små runda filter i. Vanligt bryggkaffe använder man. Gott blir det.

Den här gjord av plast och väger inte mycket. Man kan ju förvara något innuti den för att spara utrymme.

7513145550.jpg

Efter att ha läst alla lovord om Aeropress och hur det är senaste modet på restauranger inhandlade jag en och har testat den till och från.

För mig blir kaffet alldeles för blaskigt och mesigt när jag kör aeropress. Jag har försökt kolla på youtube där experterna visar hur man skall göra men nej inte det. Skall dock testa en variant där man fortsätter att pressa hela vägen och inte bara till luften pyser genom vilket är den rekommenderade metoden så kanske jag får ett kaffe som smakar lite mer. Dock kommer jag aldrig att släpa med den ut på fjället. Möjligen i skogen hemmavid.
 
Oj ja det var konstigt. Det är inte så att du använder kokkaffe? Man ska ju ha bryggmalet eller finare. Jag tycker kaffet pressat med denna smakar som vanligt bryggkaffe. Det är ju samma princip.

Bästa kaffet hemma tycker jag dock görs genom att hälla kaffet över kaffet i filtret i en filtertratt över termosen.

Synd att det är så ovanligt med termoskompatila filtertrattar i butikerna nuförtiden. Kan bli svårt att hitta en ny när den nuvarande går sönder. Fanns ju i varenda butik för 15 år sen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...