Kaffe

Jag har en sån GSI filter. Tycker att det är bökigt att använda o att kaffet blir kallt när det rinner genom filtret i luftdraget. Använder det aldrig.

Tycker att MSR filtret har verkat smidigt när jag har sett andra använda det.

Blir nästan alltid pulverkaffe för min del ändå, enklast så.
 
Kaffepress

Jag har i andra trådar tipsat om Bodums kaffepressmuggar. Om man vill ha bryggkaffe utomhus fungerar de utmärkt för en eller två personer. Tyvärr så tar de mer plats än filtermodellerna, men de håller troligtvis värmen bättre.

http://www.bodum.com/se/en-us/shop/prodlist/61/


Grower's Cup-varianten tycker jag verkar som en onödigt dyr, komplicerad och icke miljövänlig lösning.
 
Har riggat vanliga flerbruksfilter förut och tyckt att kaffet blivit kallt som hannulan skriver. Men tipset senare i tråden kanske man ska gå vidare på.

Jag tycker att growers cup smakar bra. Menar inte att min smak trumfar din, utan mer att vi kanske haft (o)tur?
Har du testat att laborera med olika mängd vatten osv? Olika bönor? Mitt (enda) försök har resulterat i utmärkt kaffe.

En dålig grej. De har ju en enkel zip-loc förslutning i toppen. På en av mina påsar hade den gått upp pga lite ovarsam hantering. Lär ju ta aromen ur kaffet ganska omgående.
På annat än dagstur går ju growers cup fetbort pga skräp och volymfaktorn.

Min oftastbruksreferens är GSI's french press, som jag tycker funkar efter förväntan. Nackdel är svårighet att få tag på pressmalet kaffe om man får slut. Finns inte i alla butiker.
 
Hmm, kanske ska testa lite till då. Har bara använt det en gång för skojs skull på en keb-tur då besvikelsen var enorm. Vidare laboration följer.
 
Pressat kaffe

Jag köpte denna http://www.aeropress.com/ på nätet. Det är lite meckigare än pulverkaffe men så mycket bättre.
Tidigare använde jag en MOKA bryggare men denna aeropressen ger ett mycket bra resultat. Om man följer videon får man en kopp espresso liknande kaffe, jag fyller på med vatten en gång till och pressar igen efter en stund.

Men när det gäller kaffe så är ju smaken som baken delad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.