Pagaj i kolfiber

Har tyvärr inte provat Axispaddeln men den verkar intressant. Gillar inte alls northern light, den känns som ett järnspett, för styvt och noll känsla. Väldigt bred också, själv vill jag ha någonstans mellan 7 och 8 cm brett blad. Bredare blir bara ineffektivt.
För tips om paddelform:
http://qajaqrolls.com/2014/07/the-perfect-greenland-paddle.html
Själv har jag gjort min senaste paddel i ceder med Novorca X1 som förebild. Bra grepp i vattnet!
 
Axis har jag inte heller provat och håller med med Henrik. Nothern Light känns som ett järnrör i handen.
Enda den funkar fint för är om man kör jätte mkt bland stenar för man slipper vara rädd om den....
 
Tack för input.

Axis finns bara via Norge/Drammen fick jag besked om. Har mailat ang fraktkostnad.

Är sugen men även trävarianten av Axis verkar smidig 750gram!
 
Vet att det är svårt när man inte har någon och vill gärna paddla en sån och vill helst har köpt en igår redan. Men jag rekommendera att prova lite först. De olika paddlar brukar kännas väldigt olika i handen, former och vikter på sina olika ställen spelar stor roll. Har själv paddlat ngr som jag trodde skulle älskar och bara hatade de och även tvärtom.
Att jämföra en "lätt" träpaddel med en lätt i kolfiber är också svårt att göra då man få räknar in svikten och sånt.
Det beror mycket på ens egna känslor och paddelsätt, vilken kajak man sitter i och vilka sätt man paddla.

Om du letar efter en lätt paddel och inte vill betala så mycket tipsar jag gärna om Rebel´s variant. Finns tex hos Svima. De är mkt lätta och väldig fina. Personligen gillar jag inte greppet men det är en smaksak. Kosta inte så mkt och i jämförelse mot alla andra Paddla i den Prisklassen nog den bästa pris + kvalite köpet man kan göra - om man gillar paddeln också.
 
AXIS paddlar levereras Inte till Sverige från Norge fick jag besked om idag.

Tack fuchs jag skall prata med Svima om din rekommenderade Rebel.
 
Ja kolla på Rebels paddel, den är verkligen fin tycker jag och har ett väldig bra pris i jämförelse.



En annan prisvärd paddel i Carbon är ju annars norska Avannaq - ingen hel Grönlandspaddel utan en blandning mellan vinge och Grönlandspaddel men kosta inte super mkt heller och funkar riktig fint om man gillar den speciella formen





 
fuchs

Är Avannaq paddeln mindre skonsam mot axlarna att paddla med än de mer traditionella GP-bladen?

Anledningen till mitt kommande köp av GP är mest p.g.a axelkänningar vid långpaddling efter hårt yrkesliv och en tilltagande ålder :)

Jag får nog sabba min egen tråd med att ev. konvertera från Kolfiber till billigare trä GP, då jag inte har/haft möjlighet att "prova" div GP.
 
Nja svårt att svara på det. Den är ju lite effektivare än en typiskt GP och på sätt och vis betyder det att man kan använda mindre kraft för att ha samma hastighet som en typiskt GP. Jag själv har bara testat den en dag och do drog jag min tunga lastkajak med hunden även efter mig...det testet är alltså inte riktig som en vanlig paddling så att säga.
Så här skrev jag om det då: http://qajaq.se/wordpress/?p=1193

Jag tycker i alla fall att det är väldig fina paddlar för en rymlig pris och folk som inte vill rolla och leka utan bara paddlar bör verkligen titta på de.
Jag blev väldig positiv överraskad när jag paddlade den, trodde inte att den skulle kännas så skönt!
 
fuchs

Är Avannaq paddeln mindre skonsam mot axlarna att paddla med än de mer traditionella GP-bladen?

Anledningen till mitt kommande köp av GP är mest p.g.a axelkänningar vid långpaddling efter hårt yrkesliv och en tilltagande ålder :)

Jag får nog sabba min egen tråd med att ev. konvertera från Kolfiber till billigare trä GP, då jag inte har/haft möjlighet att "prova" div GP.

Med tanke på det sista du skrev angående träpaddel så kanske du borde kika på http://www.greenlandpaddle.com
och höra om de har några intressanta andrahandspaddlar på lager. Jag paddlar själv med deras Piortoq sedan ett par år tillbaka och är väldigt nöjd!

Med vänlig hälsning, Matin.
 
Tack alla för er feedback och nu är jag ägare till en Rebel, Kolfibersatsningen blev till slut en GP i trä.

Jag har tidigare bara tittat på Seabird, Mitchell Horizon och ett antal hemmabyggen men Rebel kändes förvånandsvärd lätt/smidig, precis som fuchs nämnde (<750g vid kontrollvägning). Säljs dock enbart i 218cm längd (här blir man lite konfunderad då andra förekommer i 2-3 olika mått). Bladbredd 85mm och "bladen" är oerhört graciöst utformat. Omkrets handtag 110mm i en mjukt avfasad 4-kants profil.

Inga loggor finns på GP:n utseende/trästrukturen helt Ok. Uttaget i "handtaget" känns riktigt bra utan att ha paddlat med den ännu, räknar med att jag ev. får slipa till en "personlig touch" efter att ha testat den rejält på sjön. En fördel är att GP:n är linoljad och jag gick direkt på med ytterligare inoljning över helgen då den klarade ytterligare olja (70% kallpressad kvalitets linolja + 30% balsam terpentin) terpentinets effekt gör att linoljan sugs in i ämnet och dunstar sedan bort - detta passar mig ypperligt som glad byggnadsvårdare.

Grebbestad Kajak hade 3 Rebeller kvar i Fredags.........
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.