Mjölkpulver färdigblandat i müslin

Den enkla lösningen för proteinkakorna är att köpa den godare varianten som heter Snickers.


Snickers har enligt egen deklaration 8,7% protein. Det är lite mer än 70-procentig choklad, men
inte ens hälften av de vanligaste proteinkakorna. De är därtill rätt sliskiga. Mina favoritbars är Nutrilett Low Sugar som är sötade med Stevia och inte påtagligt söta. Men jag kanske borde hitta något annat, kanske mer lagad mat. På mina senaste turer
(Norge, 8 dar, 7 fria tältnätter; Pyreneerna, 14 dar, 6 fria och 4 camping)
fick jag en hel gasburk över, så jag skulle tydligen med samma startvikt kunna fördubbla inslaget av lagad mat.

PS: Fazer påstår att deras mjölkchoklad har 11% protein. Kan det verkligen vara sant? Hur bär de sig åt isåfall?
 
Snickers har enligt egen deklaration 8,7% protein. Det är lite mer än 70-procentig choklad, men
inte ens hälften av de vanligaste proteinkakorna. De är därtill rätt sliskiga. Mina favoritbars är Nutrilett Low Sugar som är sötade med Stevia och inte påtagligt söta. Men jag kanske borde hitta något annat, kanske mer lagad mat. På mina senaste turer
(Norge, 8 dar, 7 fria tältnätter; Pyreneerna, 14 dar, 6 fria och 4 camping)
fick jag en hel gasburk över, så jag skulle tydligen med samma startvikt kunna fördubbla inslaget av lagad mat.

PS: Fazer påstår att deras mjölkchoklad har 11% protein. Kan det verkligen vara sant? Hur bär de sig åt isåfall?

"Inte ens hälften" ska vara "inte ens en tredjedel".
 
Jag har testat att göra yoghurt av Nido och Trevis, vilket är ett receptfritt läkemedel mot tex turistdiarré. Det innehåller bla den bakterie som man gör yoghurt på, samt bakterien som finns i A-fil.
Värmde mjölken till 45°C, knäckte i en tablett, hällde i en matthermos, och lät stå över natten. Morgonen efter var det typ A-fil. Smakade helt ok. Något syrligare än A-fil, och ganska grynig.

Blev sjukt bra i magen =D

Blandar man detta på morgonen och förvarar i en flaska nära kroppen hela dagen och hela natten lär man ha en bra produkt på morgonen efter.
(Det är som vanligt viktigt med hygienen när man gör såna här saker. Man vill ju verkligen inte att fel bakterie ska kunna växa till sig).

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Frågan är vad Trevisen bidrog till i yoghurttillverkningen? Du hade nog kunnat skippa den och istället svälja den som den är till.
 
Den bidrog med bakteriekulturen. Både när du gör fil och yoghurt behöver du en bakteriekultur att utgå ifrån som kan växa i mjölken. Normalt tar du den från redan gjord fil/yoghurt, men skogsbaronen tog den från magtabletten (väldigt kreativt!). Olika bakteriekulturer ger olika smak.
 
Snickers har enligt egen deklaration 8,7% protein. Det är lite mer än 70-procentig choklad, men
inte ens hälften av de vanligaste proteinkakorna. De är därtill rätt sliskiga. Mina favoritbars är Nutrilett Low Sugar som är sötade med Stevia och inte påtagligt söta. Men jag kanske borde hitta något annat, kanske mer lagad mat. På mina senaste turer
(Norge, 8 dar, 7 fria tältnätter; Pyreneerna, 14 dar, 6 fria och 4 camping)
fick jag en hel gasburk över, så jag skulle tydligen med samma startvikt kunna fördubbla inslaget av lagad mat.

PS: Fazer påstår att deras mjölkchoklad har 11% protein. Kan det verkligen vara sant? Hur bär de sig åt isåfall?

Jo det är inte så mycket protein vilket är det som är bra med dem, för mycket protein i kosten är slöseri med vikt och räknat energi per viktenhet så är Snickers svårslaget när det gäller godis/snacks. Den här är iofs nere på sådan detaljnivå att man inte behöver bry sig men har man problem att hitta proteingodis så ser jag ingen direkt anledning att inte köpa annat godis bara baseras på proteinhalten. Tycker man inte om smaken är det däremot självklart inget alternativ.

Mjölkchoklad innehåller ofta både mjölk och vassleprotein så siffran verkar vara ganska rimlig men jag har inte kollat på just deras produkt.

För att det inte ska bli allt för offtopic så kan man använda proteinpulver baserat på kasein eller mjölkkoncentrat istället för torrmjölk till frukosten och få en lite tjockare konsistens. Fördelen brukar vara att man det löser sig mycket lättare men nackdelen är att det antagligen inte är lika bra i kaffet eller teet så är det ett krav är det återigen inte aktuellt. Det är visserligen aningen mindre energi/100 g pga att det är mindre laktos och fett i de flesta pulvren än torrmjölk men det är återigen ingen enorm skillnad.
 
Den bidrog med bakteriekulturen. Både när du gör fil och yoghurt behöver du en bakteriekultur att utgå ifrån som kan växa i mjölken. Normalt tar du den från redan gjord fil/yoghurt, men skogsbaronen tog den från magtabletten (väldigt kreativt!). Olika bakteriekulturer ger olika smak.
Precis. Dessutom är det mindre risk att fel bakterier växer till sig om man tillsätter en rejäl mängd av den rätta.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Jag har testat att göra yoghurt av Nido och Trevis, vilket är ett receptfritt läkemedel mot tex turistdiarré. Det innehåller bla den bakterie som man gör yoghurt på, samt bakterien som finns i A-fil.
Värmde mjölken till 45°C, knäckte i en tablett, hällde i en matthermos, och lät stå över natten. Morgonen efter var det typ A-fil. Smakade helt ok. Något syrligare än A-fil, och ganska grynig.

Blev sjukt bra i magen =D

Blandar man detta på morgonen och förvarar i en flaska nära kroppen hela dagen och hela natten lär man ha en bra produkt på morgonen efter. (...)
Har du testat att göra detta i "en flaska nära kroppen" (kring 30 grader som bäst), eller bara i en thermos (som jag antar vid lite högre temperatur)? I så fall hur varmt?
Jag kör lite test nu, men får inte till det i flaska, i alla fall inte på ett dygn.
Använt Nido + en kapsel av Apotekets mjölksyrabakterier till en portion.
Vad gör jag för fel?
 
Har du testat att göra detta i "en flaska nära kroppen" (kring 30 grader som bäst), eller bara i en thermos (som jag antar vid lite högre temperatur)? I så fall hur varmt?
Jag kör lite test nu, men får inte till det i flaska, i alla fall inte på ett dygn.
Använt Nido + en kapsel av Apotekets mjölksyrabakterier till en portion.
Vad gör jag för fel?

Oj. Det var inte igår =)

Som sagt. Jag värme "mjölken" till 45C, tillsatte kulturen, och hällde i förvärmd matthermos.

Fråga 1:
Visst knäckte du tabletten och hällde i innehållet samt rörde om? Lägger man i hela tabletten tappar man värdefull tid och värdefull värme innan själva höljet lösts upp (om det ens löser sig i mjölk).

Fråga 2:
Hur noga var du med temperaturen? Fem grader hit eller dit kan påverka mycket.


För mig blev det som sagt mer likt vanlig fil, fast grynigare och med en god a-filssmak.

Jag har inte testat med en flaska mot kroppen, men eftersom min matthermos är ganska dålig och stod i rumstemperatur kan man ju tycka att det borde motsvara 30 grader under en hel natt. Grovt räknat.



Jag föreslår att du går mer vetenskapligt till väga, för att ta reda på vart tillverkningen brister.

Justera in ugnen på 45C och ställ in flaskan där över natten.
Funkar det då, kan du utgå ifrån att det är temperaturen som spökar.
Funkar det ändå inte, ja då kanske din bakteriekultur är trött.

Köp en ny ask tabletter och testa.

Du kan även testa att göra en förkultur genom att odla upp kulturen i 1dl mjölk och låt den stå hyfsat varmt några dagar. Pröva sedan att göra yoghurt på den kulturen.

När man brygger öl är det en enorm skillnad mellan en liter aktiv förkultur och en liten påse torrjäst i vila.
Ju fler celler som smider medan mjölken är varm, desto bättre.

Återkom gärna med resultat =)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Oj. Det var inte igår =)
Du är grundligt ihågkommen ;)
Jag råkar ha slut på mitt lager av jameed (torkad färskostmassa) som jag gjort "yoghurt" av till frukost. Tål inte större mängder sötmjölk, så en fungerande yoghurtfabrik vore en god plan B.
Fråga 1:
Visst knäckte du tabletten och hällde i innehållet samt rörde om?
Självklart.
Fråga 2:
Hur noga var du med temperaturen? Fem grader hit eller dit kan påverka mycket.
Förstår, men vitsen är ju att det ska funka i fält, så jag försökte simulera den verkligheten så gott det nu går. Dvs
- kväll/natt utomhus i min grytmysare efter uppvärmning till 45 grader (kommer nog inte våga ta in flaskan i sovsäcken...). Mjölken var fortfarande lite ljummen på morgonen.
- dagen därpå i torkskåp, ställt på 30 grader (= ca hudtemperatur)
- natten därpå som första natten (men nu med 30 grader som utgångsvärde).
Jag föreslår att du går mer vetenskapligt till väga, för att ta reda på vart tillverkningen brister.
Justera in ugnen på 45C och ställ in flaskan där över natten.
Funkar det då, kan du utgå ifrån att det är temperaturen som spökar.
Funkar det ändå inte, ja då kanske din bakteriekultur är trött.
Tabletterna var nyköpta och jag har faktiskt testat två olika sorter, dessutom gjorde min vegandotter framgångsrikt "yoghurt" på cashewmjölk med hjälp av samma sort. Så det är nog temperaturen som spökar. Å andra sidan är jag uppväxt på det polska viset, dvs med en ständigt pågående "filbunkefabrik", där man bara ställde mjölkkrukorna ovanpå köksskåpen. Kommer tyvärr inte ihåg hur lång tid det tog, men man tillsatte alltså inte ens någon bakteriekultur - mjölken var "gammaldags" och de egna bakterierna satte igång processen.
Mer än natt-dag-natt funkar inte på fjället, och även då behöver man två flaskor på natten.
Du kan även testa att göra en förkultur genom att odla upp kulturen i 1dl mjölk och låt den stå hyfsat varmt några dagar. Pröva sedan att göra yoghurt på den kulturen.
Tänkt tanken, ska testa om jag hinner. Har en "evig" egen surdeg gående, som jag tänkt testa med. Återkommer med rapport :)
Återkom gärna med resultat =)
Självklart! Men ger mig av nu på söndag, så det kanske inte blir förrän i nån gång sent i september.
 
Ska göra ett empiriskt försök nästa gång jag är ute. Om jag får tag i Nido. Kanske blir en test med Semper skummjölk, för det har jag hemma.

Nalgene-flaska med dubbla raggsockor och inkubering i sovsäcken mellan låren.

Borde hålla tempen minst lika bra som en liten matthermos.

Vore bra om det gick att lösa. Frukosten är ett evigt problem för mig. Jag har än att hitta en som inte får en att gråta i fält.



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Två försök, ett med min egen surdeg och ett med torkad surdeg inköpt på ICA, är nu riggade under "fjällika" betingelser. Bara att röra ut surdegen i Nidomjölken gav en härligt syrlig smak, men vi får väl se om och (framförallt) hur fort det blir någon fil.
Äterkommer med rapport :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtoll Laktosfritt mjölkpulver Friluftsmat 30
sofiah Gräddpulver och mjölkpulver med fett Friluftsmat 45
andeol Mjölkpulver Uppsala Friluftsmat 10
Damberg Nido mjölkpulver? Friluftsmat 28
Razzle-Dazzle mjölkpulver? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...