GoPro-tipsotrix

Efter att ha filmat en hel del och en hel del olika aktiviteter med GoPro, skrev jag ihop en bloggpost med min bästa tipsotrix:

http://addnature.wordpress.com/2012/06/06/mina-basta-gopro-tillbehor-och-tips/

Nu är ju denna bloggpost långt ifrån komplett, det finns ju mängder av kameravinklar och aktiviteter jag inte provat. Därför skulle det vara roligt med feedback och om fler ville bidra med sina tipsotrix ... som den stora tipsotrixtråden för GoPro liksom :)

//Johan
 
Det roliga med GoPro jämfört med många andra 'actionkameror' tycker jag är att det finns flera andra (eller heter det tredej) parts tillverkare av tillbehör. Som exempelvis Eye Of Mine. Deras Shark Fin klämma är en i mängden av roliga tillbehör. Och de var flera år före GoPro själva med bra undervattenshus med en lins anpassad för just att filma med under vattnet. De har även ett Pol-filter så att det inte ska bli så väldigt överexponerat i t.ex snölandskap. Har inget själv. Men sett bra resultat från andra som använt sig av det.
Ett bra tips för vattenaktiviteter som exempelvis vindsurfing är att ha en blandning med vatten och lite diskmedel som sedan stryks på kamerahusets lins. Så fastnar vattendroppar inte lika lätt utan rinner av.
Läste din dina tips och för fäste på skidan så använde jag mig av den plattan som kameran sitter fast i förpackningen. Dubbelhäftande tejp som förstärktes med flera remsor silvertejp gjorde att jag kunde åka omkring en halv dag i både offpist, pist och även göra ett par små hopp med en GoPro utan att den lossnade.
När det gäller Chest Mount så funkar det bäst om man monterar GoPo-kameran upp och ner. Annars blir det lätta att man riktar den snett ner i marken. Speciellt när man cyklar MTB och har en väldigt framåtlutad överkropp.
 
Erfarenheter om att filma GoPro H3 Black Alpin skidåkning vilken fps är bäst ?

Hej

Jag åker snart till val d'Isere och tänker filma med min GoPro Hero 3 Black edition. Jag kommer att använda chest mount & hjälm montering. Tänker filma mest på dagtid med normal sol, åker i pist och vill gärna fånga att det är brant och går snabbt. Vilken fps är då bäst om jag vill ha en jämn film, där åskådaren känner att de "åker-med" ? Jag tänker inte direktvisa på TV utan tar in på Studio 15 HD och skapar en fil på 3-5 minuter. Jag ska sedan visa på 2D - 27" PC Win7 skärm eller via YouTube or Vimeo. Mina frågor är då:
- kan jag välja NTSC för att "vinna" lite upplösning ? eller är PAL bättre ?
- vilket är bäst 1080p-60 fps eller 720p-120 fps ?
- vilken view angle ger bäst känsla att man"åker-med-skidåkaren" ? UW or Narrow ?
- finns det några bra YouTube / Vimeo clip som visar Hero3 Black med ovan skillnader ?

något annat tips ? Thx

Jag kollade även url på YouTube för PureFreerideCamp 2012 (Apr 22) och gissar den var gjord på Hero 2 ? eller ?
 
Ralph. det stämmer att PureFreerideCamp filmades med Hero2. Och jag har tyvärr inte experimentat med alla skillnader på Hero3 Black för att kunna svara på resten av frågorna. Nu har du väl redan varit iväg så det är kanske sent oavsett. Men rent generellt tänker jag att omkring 24 bilder per sekund är det som krävs för en jämn film. Om du väljer ntsc får du 30 bilder per sekund, eller 120, istället för 25 eller 100 med pal. Vilket betyder att du kan dra ner hastigheten mer om du vill ha slomo. Och om du ska 720 eller 1080 tycker jag förutom upplösningen, handlar om hur stora datamängder vill du hantera och vad klarar din dator av att jobba med. Jag har filmat mest i 720, men nu med min nya macbook pro har jag börjat kunna hantera 1080.
 
När det gäller GoPro HD3 skulle jag filma med inställningen 2.7 K. Det kommer visserligen resultera i väldigt stora filer men ger dig större möjlighet att i efterhand juster bildbeskärningen i HD-format för att få en bättre komposition av bildutsnittet utan att behöva zoom in i bilden och på så vis förlora upplösning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.l.lundqvist.7 gopro hero3+ Fototeknik 5
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...