Vatten i flytelementen

Jag köpte en begagnad glasfiberkanot för några veckor sedan. När jag hade den på tur förra veckan så märkte jag vid av- och pålastning att det skvalpade av vatten i den. Det lät som att det kom från flytelementen fram och bak. Ska det vara vatten där för stabiliteten, eller ska jag försöka få ut det? Jag vet dock inte hur, för det kommer inte ut något vatten när jag har kanoten upp och ner, och jag kan inte se hur det kommit in från första början.

Kan man borra ett hål på ovansidan och tappa ut vatten, för att sedan täta det med gelcoat, eller hur ska jag göra? Kanoten är tung som ett as även utan extra vatten i sig.
 
Det ska med all säkerhet inte vara vatten där. Hål i toppen och sen täta med gelcoat låter som en bra idé. Frågan är bara hur vattnet kom in. Finns några lagningar?

Du kanske vill sätta en plugg tillsvidare. Om det återkommer vatten kan det vara bra att kunna tömma ut det. Om du ska ta upp den för säsongen är det nog också om bra om det får vara öppet för att vädra ut det sista (förutsatt att den ligger skyddad). Sätter du plugg kan det vara bra att väta borrkanterna med lim så att det inte kryper in fukt i det öppna "såret". Gissar att den kan ta rätt mycket skada om det är mycket vatten som får frysa och expandera i flytelementen.

/Gustav
 
Nej det skall absolut inte vara vatten i flyttankarna.

Förslag: kolla upp vad som är lägsta punkt på flyttanken när kanoten ligger upp-och-ner. Borra ett hål där och sätt dit en sån här 32 kronor!)

https://www.seasea.se/dyvika-nylon

Den öppnar du varje gång du lägger kanoten på förvaring, stor nog att släppavut vatten och ventilera ut fukt.
 
Nej det skall absolut inte vara vatten i flyttankarna.

Förslag: kolla upp vad som är lägsta punkt på flyttanken när kanoten ligger upp-och-ner. Borra ett hål där och sätt dit en sån här 32 kronor!)

https://www.seasea.se/dyvika-nylon

Den öppnar du varje gång du lägger kanoten på förvaring, stor nog att släppavut vatten och ventilera ut fukt.


Denna är nog enklare montera, gott om silikon och två rf skruv med silikon som låsning
 
Nej det skall absolut inte vara vatten i flyttankarna.

Förslag: kolla upp vad som är lägsta punkt på flyttanken när kanoten ligger upp-och-ner. Borra ett hål där och sätt dit en sån här 32 kronor!)

https://www.seasea.se/dyvika-nylon

Den öppnar du varje gång du lägger kanoten på förvaring, stor nog att släppavut vatten och ventilera ut fukt.

Blir 2.a på detta för det var just vad jag tänkte föreslå för att bli av med vattnet nu och slippa mera framöver, orsaken i de flesta fall när det blir såhär är kondens när kajaken förvaras i skiftande temperatur så bildas kondens i även slutna utrymmen och med tiden blir det så pass att det börjar "skvalpa" samma elände med båtar så bästa är att göra som tipset här så slipper Du detta framöver.

Använd Sikaflex 291 som även tål saltvatten för att täta kanterna på hålet och lägg en ring runt som Du trycker fast dyvikan i så blir det både tätning och limfunktion i samma men skruv ska det vara iaf.
 
Blir 2.a på detta för det var just vad jag tänkte föreslå för att bli av med vattnet nu och slippa mera framöver, orsaken i de flesta fall när det blir såhär är kondens när kajaken förvaras i skiftande temperatur så bildas kondens i även slutna utrymmen och med tiden blir det så pass att det börjar "skvalpa" samma elände med båtar så bästa är att göra som tipset här så slipper Du detta framöver.

Nja jag tror nog inte att kondens kan "skapa vatten", visst att fukt som redan finns i den inneslutna luften kan kondenseras och bilda droppar, men såvida inte ny luft(som bär fukt) eller vatten kan komma in i utrymmet kan inte mer vatten i utrymmet bildas, de droppar som finns kommer dessutom gå upp i luften igen om det värms upp. Någonstans måste vatten eller luft kunnat komma in i utrymmet för att detta ska kunna uppstå.

Sen kan det räcka med väldigt små skador på coatingen som gör att vatten vandrar in genom fibrerna. Kan även vara så små sprickor att de är täta i viss temp och öppnar sig först när det är kallare och materialet är mindre. Så det kan vara lurigt.

Bara så att inte TS slutar leta efter källan (pun intended) :)

/G
 
Nja jag tror nog inte att kondens kan "skapa vatten", visst att fukt som redan finns i den inneslutna luften kan kondenseras och bilda droppar, men såvida inte ny luft(som bär fukt) eller vatten kan komma in i utrymmet kan inte mer vatten i utrymmet bildas, de droppar som finns kommer dessutom gå upp i luften igen om det värms upp. Någonstans måste vatten eller luft kunnat komma in i utrymmet för att detta ska kunna uppstå.

Sen kan det räcka med väldigt små skador på coatingen som gör att vatten vandrar in genom fibrerna. Kan även vara så små sprickor att de är täta i viss temp och öppnar sig först när det är kallare och materialet är mindre. Så det kan vara lurigt.

Bara så att inte TS slutar leta efter källan (pun intended) :)

/G

Jag hade en sån läskigt ärtgrön Ryds-båt i tidernas begynnelse som fick vatten i flyttankarna. Det berodde på att gelcoaten på flera ställen hade små små sprickor och under den fanns inget vettigt laminat utan ren glasfiber som inte sett polyester på vykort ens. Ett rent jävla fuskbygge av klåpare. Men det var svårt att se innan jag körde morakniven genom det värdelösa laminatet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
Albert strömt vatten? Paddling allmänt 2
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Lämpliga vatten för distanspaddling v. 16 Paddling allmänt 0
Hjälp, vatten i kajaken. Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.