Sitta tajt eller rymligt?

Några tankar kring rubrikens tema?

Jag är skolad i den brittiska kajakstilen med skäddakajak, rollar och våglek, och det är det jag gillar mest. Merparten av paddlingen är dock turpaddling i världens kanske örikaste skärgård, Skärgårdshavet, varför jag även börjat fundera lite mera på framåtpaddling och därtill hörande teknik. Visserligen har jag aldrig haft problem med att orka eller hinna med på normala turer och min längsta dygnsetapp är 100 km.

Av olika anledningar har jag haft en del kajaker under de senaste åren och har därmed lite erfarenhet av hur jag sitter i olika kajaker. Instruktörerna inom den brittiska stilen har alltid tyckt att man ska sitta tajt, något som för mig inte varit ett problem med runt 100 kg fördelat på 192 cm och långa ben. Jag

Följande observationer har jag:
  • Aquarius Sea Lion. Kanske lite för trång sits för att höften ska få plats att röra sig. Därmed tycker jag inte kraften överförs till fullo från underkroppen. Dessutom aningen hög fram på sittbrunnen. Jag har benen böjda så att ungefär en knytnäve ryms under knäna och paddlar så att knäna inte når knästöden med normalt benarbete. Dock vill jag snabbt kommar fast i knästöden genom att spänna musklerna och här är Sea Lion lite hög i fördäck.
  • Arrow Play HV. Lämplig sittställning i alla led och perfekt höjd på fördäcket. Höftrotationen förhindrades en del av fastlimmad skumplast med hög friktion på sitsen. Skumplasten lossnade dock i slutskedet, när kajaken även annars föll i bitar. Sittställning tajt nog för att vara riktigt bra i våglek och surf.
  • Seabird Scott MV HDPE. För lågt ovanför knäna för bra benarbete, speciellt med lårstöden på plats. Tajt nog så att man definitivt hålls på plats i surf och stora vågor.
  • Capella 173. Till och med för mycket plats? Bra rum för benarbete, lämplig höjd ovanför knäna. Kanske lite bred sits, men i alla fall inget som hindrar höftrotation. Det går bra att hänga i knät med aggressiv kantning och rollen fungerar också utan problem trots ett högre bakdäck. Återstår dock att se om om jag hålls på plats i surf och ordentliga vågor. Har ännu inte vant mig med bredden (58 cm) på kajaken, paddeln slår lätt i däcket vid isättning,.

I tillägg har jag använt en del andra kajaker som Rockpool GT, NDK Explorer, PH Sirius etc. Alla tämligen tajta för mig. Mina nuvarande kajaker är Scott och Capella från listan ovan och jag börjar undra om Capellan är för stor för mig trots allt? Är det ens möjligt? Eller sitter jag månne precis som en paddlare av medellängd och -vikt i en vanlig kajak?
 
Är också skolad inon den brittiska stilen och vill sitta tajt för bra respons och känsla. I min kajak (old skool tahe reval) kan jag variera sittställningen genom att flytta benen på fotstöden så jag kan ha en teknisk spjärnande ställning och en mer avslappnad där benen kan röra sig för att tillåta mer rörelse i höften. Dock tycker jag det blir tråkigare paddling för jag känner inte kajaken och havet på samma sätt som när jag spjärnar med knäna mot däcket

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Nu har jag paddlat lite mera med Capellan och kan till min förvåning konstatera att den är för rymlig inuti. Det kan tydligen också hända. Främst är det fråga om bredden, det blir för mycket grodställning för benen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
peter1959 Kanadensare, sitta hur tycker ni ? Paddling allmänt 7
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
L.A. sitta bra Paddling allmänt 12
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.