Garmin eTrex 10

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok... :)

Jag undrar oxå lite ang eTrex 10.
Det lilla jag har varit ute och geocachat så har jag använt mig av min mobils gps vilket FUNGERAR men så fort jag kommit in i skog så börjar den tappa noggrannheten om den rent ut av inte tappar kontakten helt.
När den t.ex säger att det är 10 meter kvar framåt så när jag väl gått 10 meter framåt så kan den säga ex 18 meter åt ett annat håll... Alltså ingen ordning alls... och det är väldigt ofta så tycker jag...:)
Så jag undrar även om 10'an nu har en mycket tråkigare display är själva GPS'en i den så bra så den tar mig dit jag vill eller är den lika dålig som dom som är i mobiltelefoner ?

Jag är precis som trådskaparen bara ute LITE och cachar och vill inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på detta i nuläget.
Jag vill att den ska göra jobbet med att ta mig säkert utan massa velande (mobilen) till just en plats som jag har valt genom att vad jag har förstått föra över GPX filer ?

Ni som vet berätta gärna lite mer... :)
 
Jag har Garmin Oregon 300 och har aldrig varit riktigt nöjd med den. Kort batteritid och dålig karta (friluftskarta) som är svårt att tyda. Oxå svårt att se på skärmen i dagsljus och kräver bakgrundsbelysning men då dräneras batteriet snabbt. Föredrar Viewranger som har riktiga kartor men digitala. Så om jag ska fortsätta med geocaching - då skulle jag använda min smarttmobil som typ kartläsare, att ta sig till dit där en viss cache finns och sedan använda Oregon för att navigera sig fram till cachen.

Jag är nyfiken på eTrex 10 pga bra batteritid och dessutom skulle räcka långt för mitt behov.

Tack för länken, Thure.
 
Ja tack Thure... Jag skrev även om detta på geocachforumet och jag har bestämt mig nu att testa etrex10.
Jag tror den duger gått och väl för mig som bara vill ha nått som inte tappar kontakten när jag väl är ute och cachar... Utseendet är mindre viktigt och sen att det är AA batterier är ju ett stort + för med ett par extra batterier i fickan så är man ju uppe i ca 50 timmars batteritid... :)
 
Väcker liv i den här gamla tråden...

Har tänkt köpa en gps och tycker att en Etrex 10 räcker gott. Främsta användningsområde är att sätta waypoints för att hitta tillbaka till tältet på fjället när dimman rullar in eller till något bra svampställe...

Nu till min fråga, finns det olika årsmodeller på Etrex 10 som skiljer sig åt i prestanda eller funktion? Addnature är t.ex. noggrann med att ange att det är 2016 års modell som gäller medan t.ex. Decathlon knappt har någon info alls men däremot ett betydligt lägre pris. Kan man utgå att det ändå är exakt samma modell som säljs på båda ställena eller kan den från Decathlon vara en äldre årsmodell som legat något år på hyllan och därmed inte har de allra senaste funktionerna? Jag frågar eftersom Garmin själva skriver att de har uppdaterat modellen men det är oklart när och jämfört med vad...
 
Har tänkt köpa en gps och tycker att en Etrex 10 räcker gott. Främsta användningsområde är att sätta waypoints för att hitta tillbaka till tältet på fjället när dimman rullar in eller till något bra svampställe...

Nu till min fråga, finns det olika årsmodeller på Etrex 10 som skiljer sig åt i prestanda eller funktion? Addnature är t.ex. noggrann med att ange att det är 2016 års modell som gäller medan t.ex. Decathlon knappt har någon info alls men däremot ett betydligt lägre pris. Kan man utgå att det ändå är exakt samma modell som säljs på båda ställena eller kan den från Decathlon vara en äldre årsmodell som legat något år på hyllan och därmed inte har de allra senaste funktionerna? Jag frågar eftersom Garmin själva skriver att de har uppdaterat modellen men det är oklart när och jämfört med vad...

Garmin själva pratar om "nya Etrex 10", frågan är vad gamla då betyder... Enklast är nog att fråga dem direkt, de bör då kunna svara på om det finns olika versioner och vad det är för skillnader samt även vilka år de eventuella uppdateringarna kom. Om man menar "nya" med det år som de började kalla dem 10, 20 och 30 istället för vista, legend mm så är det kanske trådstarten 2013 som markerar årtalet? I så fall tror jag inte du behöver vara orolig gällande den specifika enhetens modellår.

Av egen erfarenhet vet jag att nya modeller är mycket snabbare än de äldre på att hitta satelliter, samt att de klarar tät skog eller andra dåliga förutsättningar mycket bättre. Jag hade tidigare en etrex vista från c:a 2007 och har nu en etrex 30 från c:a 2014 och mellan dessa modeller hände en hel del på den fronten, samt mycket annat också såklart.
 
Då när jag skrev i denna tråden så efter det så köpte jag en Etrex10 och jag har aldrig ångrat mig så mycket. Visst visade den meter till det man ville men INGET annat. Den har ju ingen karta alls i sig så den är verkligen supertråkig. Köpte en Etrex20 direkt efteråt vilket var ljusår bättre på alla sätt.
 
En 10 duger till massor.
Man får bara inte vara lat.
På den gamla goda tiden då modellerna hette 50, 45, 38 osv fanns inte kartor alls att tillgå.
Då, precis som med en eTrex10 skapade man en mängd waypoints, dels av mål och delmål men också av braatthapunkter, fjälltoppar, dalingångar osv.
Med datorn tar det ingen tid att klicka sig igenom sitt område, namnsätter man sedan lite smart så funkar det utmärkt.
Om man inte är van att hantera en gps-mottagare så är det nyttigt att börja "low end" inträdesbiljetten är ju inte dyr och mindre att göra fel med.
 
10:an tar inga kartor alls förutom den rudimentära inbyggda.
I 20 kan du använda BlueChart och OSM.

Man kan även göra egna kartor i etrex 20 och 30, jag har t.ex. läst in ett handritat sjökort över min "hemmasjö" samt några andra lokala kartor över t.ex. mindre vandringsleder som inte är markerade på OSM. Väldigt användbart i vissa fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
peter1955 garmin etrex linjal Navigering 3
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...