Borstar?

Hur hård är den lilla borsten? Jag hade en stålborste innan som va för hård. Lyckligtvis tappade jag bort den :)
 
Ja. De va de med priset jag hade hoppats på :)

En såndär på-gymmet-borste kostar typ 70:- nu? Och försvinner jämt.
 
jag hoppas verkligen inte du på riktigt rekommenderar en stålborste. En vettig borste med styv nylon funkar utmärkt utan att polera klippan
 
Det beror väl kanske på användningsområdet... en stålborste ska såklart inte användas på sandsten, och är väl rätt overkill på etablerade saker.

Men ska man borsta nytt, eller få bort envisa lavar från granit så funkar helt enkelt inte en nylonborste...
 
Ursäkta, men "polera granit"?!

Jag har borstat fram ett hundratal problem runt om i Sverige och jag har aldrig upplevt att graniten riskerar att poleras på något sätt. Med andra bergarter är det säkert annorlunda.

Självklart är det som Slan säger: borste efter användningsområde! På redan borstade problem i områden som klättras ofta behövs sällan stålborste. Eller inomhus då, för att vara tydlig. Bouldrar jag ute har jag nästan alltid stål med mig. Väldigt ofta har problem mossat igen, eller också finns det något nytt kul att skava fram ur mossan. Då räcker ingen nylonborste i världen kan jag lova dig.
 
Jag kör med tvåradiga borstar med stålborst. Antingen med skaft i gul plast eller trä, de är billiga och har borst som är tillräckligt styv.

Mässingsborst är lite för mesigt för att rå på den värsta laven. Biltemas stålborste (med skaft i stål och svart plast) är OK, men jag tycker själva borsten ändå är lite för mjuk.

Om det är mycket mossa eller man vill göra en snabb grovrensning använder jag först en värmepannborste, se länken. Den är dyr, men kanonbra och jävligt effektiv. Sedan kan man göra en finrensning med mindre borste.

http://m.k-rauta.se/w/produkter/Id_170/Id_297/Id_174/000000000500863044?&offset=50

Shit vad nördiga vi är som snackar om sånt här på nätet, Erik. :cool:

P.S. Granit blir inte polerad av stålborste om man inte borstar extremt länge och mycket. Antagligen kommer snälla män i vita rockar och hämtar dig innan du lyckats få graniten polerad.
 
Biltemas putsborstar som Igge nämner några inlägg upp har jag testat. Både mässing & plast-varianterna är för mjuka och nästintill oanvändbara. Plastborsten går att använda inne men inte i närheten av lika bra borst som klassiska klättertandborstarna.

Just nu har jag stålborsten från biltema + en skurborste & ibland en såndär liten klätterborste.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...